Lyhtykoiso, Physalis alkekengi

…ei näkynyt meilläkään kuin sojottavat talventörröttäjät. silppusin ne ja uskon vakaasti, että sieltä tulevat tänäkin keväänä niin kuin aina:-)

Viime kesänä sain alkuja naapurilta…lähtivät kasvuun ja teki pari kukkaakin. Miten voi olla ette tämmönen toisten mielestä “maanvaiva” noussut enää keväällä? Vai lieneekö mun avulias puutarhuri taas noukkinut parempaan talteen rikkaruohona…

Lyhtyjä tulee runsaasti tänävuonna

Jep, tää on hyvä lyhtyvuosi :slight_smile:

Ensimmäiset alkaa jo punoittaa…

Olipa hyvä, että luin tämän ketjun ennen “vaeltavan juutalaisen” maahan laittoa, pitääkin harkita paikka uudelleen:). Samalla tuli selväksi, että miksi sitä kutsutaan tuolla nimellä, kun myyjä ei asiaan osannut sanoa mitään.

Laitoin sitten viime syksynä koison maahan ja odottelin, että tuleeko siitä mitään. Eihän se vielä hirmuisen iso tänä syksynä ole, mutta yhden lyhdyn sai aikaiseksi. Sehän riittää tälle vuodelle :).

Janinet, vielä niitä revit pois, kun juuret oikein leviää, mutta tälle vuodelle riittää tuo yksikin
Tässä osa meidän lyhdyistä, osa on vielä ulkona maassa .

Näin olen ymmärtänyt, että jossain vaiheessa saattaapi hermo mennä :).

Nuo ovat niin kauniita, kun säilyvät koriste - elementtinä pitkään.

Sain tyttäreltä siemenpussin lyhtykoisoa ja laitoin siemenet itämään akvariolampun päälle. Se on yleensä nopeuttanut kaiken itämistä. Olen aina ihaillut tuota kasvia ja nyt sitten lukasin tämän ketjun. Taitaakin olla melkoinen valtaaja. Mutta se ei oikeastaan haittaa. Ajattelin laittaa lyhtykoisot leikkimökin ympärille. Siinä on tilaa olla ja levitäkin tarvittaessa.

Mutta miten korkea tuosta kasvista tulee? Tarviiko se jonkinlaista tuentaa?

Ei tarvitse tuentaa, pysyy minusta hyvin itsekseen pystyssä. Mulla on ollut ehkä tuollaista 80-90 cm korkeaa (en kyllä ole mitannut ja riippuu ehkä kasvupaikasta).

Ei kellään sattuisi olemaan ylimääräistä koisoa…? Koitin kasvattaa siemenistä, yksikään ei itänyt…meillä olisi niin loistopaikka tuolle kasville että on ihan pakko saada, ei haittaa vaikka leviäisikin.

Laitoin jo ilmon tuonne pörssin puolelle mutta ajattelin vielä täällä kysäistä josko jollain olisi joutavana muutama juurakko…mieluusti Itä-Uudenmaan/Kouvolan seudulta.

Keväällä 2010 kylvetyt lyhtykoisot ovat nyt 30 cm korkeita ja kukkivat ensimmäistä kertaa.

Jaa, siis tää lyhtykoiso leviääkin noin mahdottomasti?? Ostettiin nääs eilen pikkulikan kans yksi taimi koska ollaan siitä haaveiltu. Nyt se nököttää vielä ruukussaan terassilla koristeena, mutta se paikka siis… Eli alkuperäinen suunnitelma meni uusiksi, ei kukkapenkkiin… Mutta miten tällainen: Olisi tarjolla unkarinsyreenin alla tilaa, johon olen miettinyt sopivaa maanpeittoa kun viime syksynä kuorin huonon nurmikon pois? Lisäisin siis vielä vähän multaa ja tökkäisin lyhdyn siihen auringon puolelle josta saa alkaa levitä sille varattuun tilaan. Onko tuhoon tuomittu ajatus, vai voisiko oikeasti toimia? Saisi siis levitä siihen syreenin alle.

Minun lyhtykoiso on paahteisessa penkissä ,siinä tykkää rehottaa ja vallata koko penkin. Joka vuosi sitä revin pois…

Itse ostin lyhtykoison syksyllä 2010 ja siellä se edelleen toljottaa täysin samassa paikassa mihin sen istutin. Ei ole levinnyt sitten yhtään, korkeutta vaan kasvaa. On siis varmaankin 2 kertaa sen kokoinen kun ostohetkellä, ei siis mikään hirmuinen (hädin tuskin sitä 40 senttiä). Möyhin vielä maan kunnolla silloin pari vuotta sitten, nypin kaikki rikkaruohot, lisäsin tuoretta multaa ja rajasin viereiset kukkapenkit, ajatuksena juuri sen leviäminen. Mutta ei. Lyhtykoison paikalla on ennen ollut elämänlankaa ja se sieltä kyllä vielä löytää tiensä maan pinnalle sekä viereisiin kukkiin, mutta ei tuo koiso ole itselläni mihinkään levinnyt. Lienenkö sitten onnekas tämän asian suhteen :)…

Pitipä ostaa itsellekkin tuo lyhtykoiso, vaikka hinta oli aika yliampuva, 7 €:n kieppeillä. Eikä ollut edes iso. =/

Ää - olisit pyytänyt palaa, Myskis! Mä heivasin sen pois omasta penkistä (tai siis yritin) kun se tunkee joka paikkaan.

Uskon, että täältä olisi irronnut alku, sen verran MUKAVAA porukkaa täältä pentistä löytyy =) Mutta. En alkujaan aikonut hankkia enää yhtään kasvia tälle syksylle, kun entistenkin kanssa on pientä sovittelemista. En vaan voinut vastustaa tuota sitten kun sen kaupassa näin, hienoine oranssin värisine lyhtyineen. =/ Makso mitä makso, niin pakko oli ostaa.

On pahin kiusankappale ikinä. Kiskoin juurineen irti, juuret leikkasin ja poltin, kukat pääsivät koristeeksi kurppien kanssa