Lyhtykoiso, Physalis alkekengi

Nopeaa toimintaa siis? 

Laitoin sitten itsekin kokeiluun viisi siementä. Katsotaan miten itävät. Olisikohan tuo kylmäkäsittelytarve riippuvainen siementen alkuperästä? 

Saan tänä keväänä lyhtykoison alkuja ja olen funtsinut sijoituspaikkaa. Aijon laittaa sitä aurinkoiseenkin paikkaan, mutta talon pohjoispuolella olisi myös sille tilaa - paikka saa aika minimaalisesti auringonpaistetta ihan aamulla ja illalla. Onko joku istuttanut lyhtykoisoa varjoisaan paikkaan ja jos on, niin kuinkas käy? Kasvaako ollenkaan, vai jääkö lyhdyt vihreiksi? :slight_smile:

Heip PikkuPioni, mulla on lyhtykoisoja "ympäri"pihaa, niin täysin varjossa, puoli varjossa kuin paahteessakin ja hyvin kasvavat joka paikassa. Muista, että ovat kovia leviämään,kun “kotiutuvat” kunnolla. Kun kerran leviävät niin kauheesti, niin vuoksi olen niitä törkkinyt mitä kummallisempiin paikkoihin ja aina kasvavat. Syksyllä olen leikannut kaikki varren lehdet pois jättäen vain ylimmät lehdet “hatuksi” suojaamaan sateilta ja näin ne saavat nopeammin oranssin värin ja varsinkin täysin varjoisalla paikalla. Niistä saa ihanat kuivakukat syksyksi, niin maljakkoon kuin kransseihin ulos.

Kummipoika toi lyhtykukan alkuja tuossa ennen juhannusta. Oikein elinvoimaisia ovat, koska pienillä juurenpaloilla lähtivät heti käyntiin ja tällä hetkellä kukkivat varjoisassa paikassa. Korkeita niistä ei ole näin ekana kesänään kasvanut, mutta odottelen mielenkiinnolla josko niihin tulisi jopa jo nyt lyhtyjä! :slight_smile: Ensi kesänä niistä varmaan tulee jo aika hieno puska.

PikkuPioni, pidä ne kurissa! Ovat tosi kauniita kukkiessaan ja varsinkin lyhtyineen, mtta myös leviävät helposti…

ei leviä olen kahdesti saanut lyhtykoisoja ja ei ole yksikään koskaan kukkinut ei ole näkynyt seuraavana vuonna tai jos levisivät naapuriin heti

Sama kokemus minulla kuin mumimyyllä. En ole onnistunut kasvattamaan lyhtyjä.

Sain lythtykoisoa Pirkkikseltä -08, viime syksynä kukki ja teki upeita lyhtyjä, liiasta leviämisestä ei näytä olevan pelkoa ainakaan vielä. Maaperä on aika vähämultainen, johtuneko siitä. Taitaa olla niukkaravinteinenkin kun tarkemmin mietin…

Istutin kanssa viime keväänä yhteen penkkiin lyhtykoisoa ja keväällä olin jo ihan varma, että se on mennyttä. Eipäs ollutkaan, sitä kasvaa useampi alku toisessa paikassa, kuin mihin olen istuttanut. Anoppi varoitteli kitkemästä sitä rikkaruohona. Hän on saanut omansa todennäköisesti katoamaan “rikkaruohona”.

Lyhtykoiso on kova leviämään, kun pääsee vauhtiin eikä sitä saa sen jälkeen kuolemaan penkistä!

otin toissa vuonna yhdestä penkistä muka sen kokonaan pois, taas nousee uusia!

Kohta lyhdyt saa viedä kuivumaan, mutta vielä saavat olla hetken, että väri tulee tummempi.

Olen itse nyt vasta löytänyt tuon lyhtykoison (ihan ohimennen näin kaupassa ja ihastuin siihen heti) ja tahtoisin sitä pihalleni. Miten tuon istuttaminen, onnistuuko myös syksyllä, vai vasta keväällä? Jos sitä tälläkin hetkellä myydään kaupoissa niin mietin, että myydäänkö sitä vaan pois kauppojen varastoista vai onkohan ihan tarkoitus??

Leviäminen ei haittaa laisinkaan, päinvastoin :). Kuitenkin näyttää paremmalta kuin rikkaruohot, nekin nimittäin leviävät kulovalkean tavoin meidän pihassa :D.

Pihaan paistaa koko päivän suoraan aurinko, joten se on kuuma eikä tuulikaan siihen juurikaan osu. Täytyisikö lyhtykoisolle löytää joku vähän varjoisempi paikka vai pärjäisikö helteessä??

Ajattelin repiä elämänlangan kompostiin siitä kohtaa kukkapenkkiä minne tuota koisoa voisin istuttaa ja mietin, että kumpikohan vie voiton… Tuota elämänlankaa kun saa olla myös joka paikasta repimässä pois ja  se viheliäinen vaan uusiutuu vaikka tekisi mitä ihmeitä. Jos kerran tuo lyhtykoiso on sitkeä ja kova leviämään, saisinkohan sillä tuon langan pois muita kukkia kiusaamasta… ? :slight_smile:

Otetaan paljon vinkkejä ja tietoa vastaan :).

Aurinkoisesta paikasta tykkää, pärjää tosi hyvin helteessä.
Istuttaminen onnistuu hyvin syksyllä, sellaiseen paikkaan kannattaa laittaa tosiaan missä saa levitä.
Yritin sitä yhdestä isosta penkistä pois, mutta taas siellä kuitenkin on vaikka kuinka paljon kasvia. Tosin en ole niitä tänä kesänä kitkenyt siitä pois.

Olisimpa lukenut tätä viestiketjua ennen taimien vaihtoa, niin olisin mumimyylle tuonut lyhtykoisoa :wink:

Minulla sitä myös olisi ollut yllin kyllin… koko kasvin erottaa kauniina vasta syksyllä… sitä ennen se vie kaikki muut levitessään…

Toisaalta, pelto koisoa täynnä ja syksyllä messuille myimään koisotuikkuja (niiden sisään voi pujottaa led -lamput), tai kuivakukka-asetelmissa…

En saa sitten millään lyhtykoisoa onnistumaan siemenistä. Kolmas vuosi menossa yhtä huonolla onnella… mitäköhän teen väärin? Kylmäkäsittelykään ei auta tai sitten teen senkin väärin… =(

Olisiko vinkkejä millä tavalla tämän saisi itämään, kun NIIN tahtoisi tätä pihaan ihan? Ja ihan itse siemenistä kasvatettua tietty… :stuck_out_tongue_winking_eye:

Onnelanemäntä- Kiitoksia! Kun otit puheeksi lyhtykoison siemenet niin heti muisti että 1 arvoituksellinen kylvökseni onkin juuri tuota lyhtykoisoa!! Jätti kiitos.

Itsellä itänyt 100% lyhtykoisot kun kerätty vain kypsistä yksilöistä. Olivat talven kuivassa säilössä unohtuneena. Sitten helmikuun alussa liottelin 1,5 vrk vedessä jotta sain siemeniä eroteltua toisistaan ja tyrkkäsin pieneen purkkiin… ohuelti multaa päälle. Kosteana olen kokoajan pitänyt ja nyt jo koulinutkin. Minulta saa muutamia taimia keväämmällä :slight_smile:

Kiitos Kukkaistätsy! Tuota liotusta en olekaan vielä kokeillut. Siemeniä on vielä paljon jäljellä ja yksi erä taitaa sitten sukeltaa illalla! Jee! Innostuimpas taas lisäkokeiluun vaikka luulin innon jo laantuneen. Pienestä sitä iloa saa! =D

Kevään ajan vielä yrittelen tuota saada kasvamaan, jos ei onnistu, niin ehkä sitten annan periksi - tai yritän aina vain uudellleen! =))

Hyvä jos sait uusia ideoita :slight_smile: Kylmäkäsittelyä ei ainakaan tarvitse. Aika kosteassa mullassa saavat olla ja menihän siinä useampi viikko itämiseen mutta sitten näyttikin itäneen kaikki siemenet. Puhtia puuhaan! ;D

Viime keväänä kylvin lyhtykoisot suoraa purkkiin ja huoneenlämpöön. Itivät 2 - 8 viikon kuluessa. Parin viikon jälkeen kylvin lisää ja vein ulos kylmäkäsittelyyn. Itivät joskus kesällä.

Syksyllä oli sitten 5 senttiset taimet.

Viime kesänä laitoin maahan lyhtykoison,mitään merkkiä ei siitä nyt näy?