Maa-artisokka ( mukula-artisokka ), Helianthus tuberosus

Kuinkas korkeiksi oikein nämä kasvavat. Viime vuonna sain mukuloita, osa syötiin ja loput laitoin maahan. Näistähän saa hyvän näkösuojan.

Parhaimmillaan ovat olleet 2,5 metriä ja ylikin silmän isku.

No, nyt on ainakin 2 metriä pitkiä, jos laittaisi vielä lannoitusta, voisi kasvaa reilusti Tomskun ilmoituksen yli. Sitten voisikin aloittaa uuden sodan. Kuka kasvattaa pisimmän maa-artisokan. Kun muut sodat taitaa meikäläinen hävitä ja jäädä hännänhuipuksi.

Tänään aukesi ensimmäinen. Piti nousta tuolille kuvaamaan, oli niin korkealla tuo auennut kukka.

Kasvaako maa-artisokka siemenestä ja olisiko siemen voinut talvehtia?

Eilen katselin sitä puutarhaunelmia, siellä näkyi kuva ja nyt sattui tuo Pirkko-Martan kuva maa-artisokan lehdistä silmiin. Mulla kasvaa yksi erehdyttävästi tuonnäköinen minun pottagenissa, eikä ole mitään käsitystä, että miten se olisi voinut sinne tulla.

Kyllä se leviää todella tehokkaasti siemenestä. Koko kasvi talvehtii loistavasti (siemenet, juuret ja mukulat). Kun sitä kerran jonnekin laittaa, niin se kyllä voittaa kaikki rikkaruohot ja kasvaa siinä sitten joka vuosi.

Hyvin näyttää viihtyvän minunkin maa-artisokkani. Viime syksynä sain napurilta mukuloita ja nyt kasvavat valtavasti. Alla olevat kasvit meinaavat tukehtua alle. Niin kovasti ne leviävät leveyttä pituuttakin on paljon.

En tajunnut että noin paljon kasvavat. Täytyypi ajatella ens vuotta uusin silmin

Kukkiikin jo mukavasti. Jäi äskeisestä kirjoituksesta kuva pois, mutta tässä se tulee nyt.

Kertokaatten kuin syvälle ne mukulat istutetaan, sain innostuksen näistä teidän kuvista ja keskusteluista, nyt on 8 mukulaa maa-artisokkaa,ois tietenkin hyvä saada tietää myös paikka vaatimukset,aurinko,varjo?Hiekka,savi,kompostimulta?

Mitenköhän syvälle laitoin, oisko ollut joku 20 cm korkeintaan, voipi olla että 10 cm:n olis ollut. Ja 10-15 cm:n välein. Saapi olla harvemmassakin, koska tuntuvat leviävän aikalailla. Tavalliseen perennapenkkiini laitoin, ihan normaalia lannoitettua puutarhamultaa päälle. Minulla paistaa koko päivän aurinko, hyvin ovat kasvaneet. Hyvin ovat kasvaneet näin ensikertalaisella.

Otanko pois joka toisen ja katson onko tullut mukuloita paljonkin? Saapi nähdä mitä teen. Sitten istutan niitä laajemmalti enemmän, jatkan näköetäisyyden luomista. On ollut hyvä aita.

Pahus, minähän olen ihan unohtanut taas kiittää TheBigXää vastauksesta. En tahallani sitä tee, anteeksi.

Vai leviää. Lienee sitten syytä repäistä se pois pottagenista. Taltuttaisikohan se orapihlajan?

Jos ja kun nostat ja katsot sen mukuloiden lisääntymisen, niin kerro toki meillekin.Aidaksi minäkin suunnittelin, kunhan keksisin aurinkoisen paikan ja joka ei ole isännän ym...kulun esteenä....

Milloinkahan voisi kurkistaa, onkos mukuloita tullut? Kertoilkaahan te jotka olette kokeneempia kasvattajia tällä alalla.

Nyt syksyllähän martsikat vasta oikein kasvavatkin, älkääpä vielä hötkyilkö kieli ulkoa

Kyllä kukkien täytyy ensin kukkia.

Mutta kun ollaan niin hättäisiä, ei jouveta oottamaan. Olis niin kiva kurkata. Mutta taidanpa malttaa, enkä katso. Olisko lokakuun alku hyvä aika katsella juurakoiden alle?

Kiitokset taas paljon tietäville! Ei tätä Penttiä ilman tule elämästä mittään.

Minä  en nosta maa-artisokkaa ennen lokakuuta, koska  kasvavat vielä. Joskus olen nostanut joulukuussa. Pitää nostaa ennen pakksen tuloa, kun lapio ei uppoa jäiseen multaan. Myös kevääksi voi säästää

Sain Titamiinilta viime syksynä maa-artisokan mukuloita kun maa oli jo jäässä. Rautakangen avulla ne istuttelin. Hyvin lähtivät, varret on jo parimetriset

Jos ne haluaa noston yhteydessä tosissaan pois siitä paikasta, täytyy kyllä tarkoin juuret noukkia pois. Ihan niinkuin esim. pelto-ohdakkeeltakin. Kyllä niitä nytkin voi nostella jos haluaa. On siellä jo aika hyvät mukulat. Parhaat ne kyllä ovat kun säästää kevääseen, sillä maku on pakkasten jäljiltä vielä pikkasen makeampi (olisiko syynä joku sellainen, että pakkanen hajottaa osan runsaasta inuliinista fruktoosiksi?).

Siis mitä? Onko joku saanut maa-artisokan ns. viimeiseen mukaan poistettua? Minä siirsin maa-artisokkapenkin viime syksynä eri paikkaan. Nyt siellä on parimetrinen kasvusto - mutta niin on alkuperäisessä paikassakin, jonka jätin kesannolle... Tuplasatohan tästä tulee...

Väitän että maa-artisokkaa ei saa millään kitkettyä kokonaan pois. Tai ainakin keväällä pitää alkaa parsimaan kitkemällä.