Maa-artisokka ( mukula-artisokka ), Helianthus tuberosus

Tänään sain maa-artisokat maahan, en tosin tehnyt aidaksi, kuten aikaisemmin haaveilin, ei ole sellaista paikkaa missä ois vielä aidan tarve,jos ovatkin sellaisia etteivät siirry vaikka siirtääkin paikkaa, niin minulla on paljon perennojakin jotka olen siirtänyt ja kuitenkin ovat entisellä paikallakin, joten ei kyllä haittaa vaikka on useemmassakin paikassa jos tarve siirtelyyn tulee.Kiitos ohjeista joita sain!Nyt sitten vaan odotan ensikevättä ja maa.artsokkia.

Maa-artisokan tumpelona kasvattajana mietin, että jos nostan sadon vasta keväällä, niin miten on toimittava varsien kanssa syksyllä? Jätetäänkö ne talventörröttäjiksi? Ja tapahtuuko nosto kuten perunoiden? Ja jos vedän varsista ylös, kääntelen talikolla, kerään mukulat, niin tuleeko silti ensi vuonna samaan kohtaan satoa? Monta kysymystä, joten kiitos jo etukäteen vastaajille.

Liisan, voin esittää arvailuja vain koska itsekin ensimmäistä kertaa maassani kasvattelen maa-artisokkaa. Luulen että kun varret pakkanen puree ja ne kuihtuvat, voit ottaa ne pois. Itse kuvittelisin ottavani ne vasta sitten kun ovat niin "läpeensä mädät" että lähtevät kevyesti nostamalla.(Nostin yhden kasvussa olevan varren äskettäin mielenkiinnosta, ja kaivelin satoa: tosi pieniä mukuloita niihin oli jo ilmestynyt...mutta siis peukunkynnen kokoisia vasta). Keväällä seuraavan kerran !

Toinen miettimisesi koski sitä, voitko nostaa maa-artisokan kuten perunan, tonkimalla ja kaikki mukulat keräämällä. Jokainen lukemani juttu maa-artisokasta kertoo, että se on lähes mahdoton hävittää, ja mitä enemmän sitä kaivelee ja tonkii, sen enemmän se leviää. Eli arvailuni on taas, että tarkasti keräät vaan, varmaankin joitain juurenpätkiä aina jää, ja niistä taas kasvattaa uutta mukulaa ja satoa.

Toivotaan (molemmat) että joku asiaa kunnolla tunteva löytää tämän kysymyksen nyt kun nostin sen taas "esille" Vaan eikös ole hyvää tavaraa tulossa, sitä kannattaa odottaa!

Mie olen ottanut syksyllä vaan sen verran mitä on syöty. Loput varret olen jättänyt talven törröttäjiksi ja poistanut vasta keväällä. Keväällä otan taas mitä tarvitsen käyttöön. Maahan jääneitä en ole koskenut ollenkaan antanut vaan kasvaa kuten ennenkin.

Muutaman vuoden maa-artisokkakokemuksella voin sanoa, että kaivelitpa miten tarkkaan tahansa maa-artisokan mukulat maasta, aina sinne joku pieni sirkkunen jää, josta se lähtee kasvamaan. Sanovat ikuisuusperunaksi . Varret olen katkaissut kassaralla eli vesurilla poikki, kun maa alkaa jäätyä, joskus loka-marraskuussa. Varret olen katkonut  vesurilla 5-10 cm pätkiksi ja jättänyt maa-artisokkaviljelmän päälle katteeksi. Katetta tulee ihan mukavasti, kun varret ovat yli 3 m pitkiä. Ei kai ne sitä katetta tarvitse, mutta sinnepähän maatuvat omia aikojaan.

Kiitos Nuu ja Kurpitsa ohjeistanne! Noudatan niitä  ja kerron ensi keväänä, onko meillä maa-artisokkaa pöydässä joka päivä, ja kasvimaa täyttymässä maa-artisokasta.

Ja vesipedollekin kiitokset uusista tiedoista!

Sokat nostetaan mahdollisimman myöhään. Ne mitä ei kuluta syksyllä, jätetään maahan talven yli. Varret kuivuvat ja ne voipi sitten leikata jos rumilta näyttävät tai jos jänöt eivät niitä ennen sitä syö.

Viime viikonloppuna katsoin mitä sokille kuluu ja pieniä vielä ovat, saavat olla ainakin kuukauden ennen kun kannattaa uudelleen katsella. Viime vuonna nostin vielä joulukuussa kun ei ollut maa jäässä.

Tomsku, sokat? Tarkoitat tottakai niitä juuripalleroita, mutten ole koskaan kuullut niitä sanottavan sokaksi - onko ihan "virallinen" nimitys vaiko omaa kieltäsi? Paras kysyä ennenkuin ottaa sanan mukaan yleisen puutarhasanastoon (kuullostaa aivan käsikranaatilta, ja kun aloin asiaa "katselemaan" mielessäni niin siltähän ne vähän näyttävätkin - irtivedettäviltä sokilta...)

Kommentoin vaikka en olekaan Tomsku   Penttilyhenteitä eli maa-artisokat=viim 5 kirjainta eli sokat naurua  tai martsikat, molempia olen nähnyt käytettävän (ainakin näin olen ymmärtänyt)

Olen vaan laiska kirjoittaja, ei kait tää nyt mitään penttislangia ole .

Nostin yhden varren ylös ja tällainen saalis tuli. Pieniä on toinen kasa. Niitä en viitsi syödä, kukas haluaa ne, voin kaivaa pikkuisia vielä lisää. Postimaksun hinnalla saa ne.

Kysymys: Lähteekö se juuripehko kasvamaan, mikä jäi jäljelle noista mukuloista, jos laitan takaisin maahan?

Lähtee.

Todellakin.

Minulla on niistä hirmuinen riesa.

Kaikki alkoi siitä pehkosta.

Meillä inuliini aiheuttaa löysää vatsaa, joten porukka välttää syömästä.

Harmi.

Taidan ruveta myymään sitä Öbyn kauppaan, jos huolivat....

Tuli muuten hyvä muussi, kun laitoin sekaan perunaa, teen toistekkin. Nythän alan useammin syömään ja käyttämään tuota ihanuutta.

Minkälaisessa maassa  ja millaisella paikalla Pirkko-Martta (ja muut artisokka-asiantuntijat) kasvatat maa-artisokkasi? Meillä mukulat ovat aina paljon pienempiä, eikä niitä nyt niin hirmuisesti tule. Paikka on aurinkoinen-puolivarjoinen, mutta pitäisikö maata lannoittaa jotenkin erityisen voimakkaasti? Vai olenko vain hätäinen, kun keräsin sadon jo nyt 29.9. ?

Katkoin kuuden artisokan varret (kukat vaasiin ja varret kompostiin), keräsin ne isot mukulat talteen (pari kolme herkullista maa-artisokkakeittoa niistä vaan saa) ja laitoin pienemmät mukulat takaisin ensi vuoden kasvua turvaamaan. Menis noita enemmänkin käytössä.

Nobile

Nobile, meillä ei edes kuki maa-artisokka vielä - tuskin ehtiikään. Ja mukulat oli joku viikko sitten sormenkynnen kokoisia, mielikuvitusta käyttäen niitä pystyi nimittämään mukuloiksi Olen käsittänyt että ensimmäisenä vuotena niitä ei välttämättä kannata kummoisesti nostellakaan, ajan mittaan satoa kertyy...ja tietty istutat nostamiasi mukuloita aina lisää ja lisää... Ajattelin että jos maa pysyy sulana pitkään, nostan vielä yhden varren tämän vuoden puolella, loput (kymmenkunta) jäävät ensi kevääksi jolloin myös istutan ne uudelleen paikkaan jossa ne voivat olla jatkossa aina siirtelemättä. Luotan lukemaani tietoon, että maa-artisokasta tulee riesa...tuskin maltan odottaa

Nämä maa-artisokkani kasvavat savimaahan kaivetussa kapeahkossa penkissä, johon on kipattu multaa ja lannoitettu kevätlannoitteella ja kalkilla. Paikka puolivarjo.

Meillä sokat kasvaa ihan tavallisessa puutarhamullassa mitenkään erityisemmin lannoittamatta. Kirjoista olen lukenut, että haluaisi voimakkaan lannoituksen, mutta kun meillä on sitä muutenkin niin paljon että lampaat syö, niin miksi lannoittaa... Kannattaa huomioida se, että mukulat muodostuvat kauas varresta, 20-30 sentin päähän. Joskus kiskaisee varren ylös ja huomaa, ettei siellä ole mitään. Ja mukulat on siellä ulkokehällä.... Ihana kasvi, sen eteen ei tartte tehdä mitään!

Niin, ja nyt on myös aika aikaista nostaa sokkia, kannattaa kasvattaa niin myöhään kuin vain mahdollista, nostaa sitten sen minkä syö ja keväällä loput. Ja Nuu, jo mielit mukuloita niin käypä hakemassa, noita on riittämiin.