Maa-artisokka ( mukula-artisokka ), Helianthus tuberosus

Nopsis, voisiko niitä mukuloita laittaa maahan nyt jo syksyllä (ikäänkuin esikasvamaan) ja sitten keväällä kun varsinainen kasvupaikka saadaan kunnostettua, siirtää ne sinne jatkokasvamaan? Minulla olisi parikin suht.mukavasti kunnostettua penkkiä jossa kasvoi härkäpapua, nyt tyhjillään. Ne jäävät jyrän alle ensi kesänä, mutta siis väliaikaispenkkinä toimisivat hyvin. Voivoi, innostuinpa aikalailla mahdollisuudesta saada inuliini-ihanuuksia enemmänkin kerralla kasvamaan. Jos luulet että tällainen väliaikaispenkki-systeemi toimisi, tulen viivana hakemaan niitä mukuloita!

Minulla on aurinkoinen paikka, laitoin ne kukkapenkkiini, viime syksynä, kun en oikein tiennyt koko kasvista mitään. Sitten olin ihan ymmällä kun kasvoivat niin valtavasti. Toisella puolella penkkiä kasvoivat, sametti ja- auringonkukat, toisella taas pioniunikot ja sam.kukkia. Mutta nyt kun tiedän, niin antaa kasvaa vaan, tulee hyvä aita siitä kasvista. Paljoa en ole lannoittanut, joskus heittänyt juurille kanankakkaa ja jotain puutarhanlannoitetta. Siinä kaikki, sitten ihmettelinkin, kun sellainen määrä nousi maasta mukuloita. Taitaapi tulla minulle uusi villitys, maa-artisokkapenkki, kukkapenkin tilalle. Olen nyt aivan ihastunut tähän uuteen kasviin. Mutta enpä taida ainakaan mitään perennoja istuttaa tähän samaan penkkiin, niille täytynee keksiä muu paikka sitten.

Kiitos tiedoista Nuu, Nopsis ja Pirkko-Martta!

Täytyy vielä käydä sitä penkkiä penkomassa, jospa sinne jäi vielä mukuloita. Muutenkin olen varmaan ihan virheelliset ohjeet saanut tämän "riesan" kasvatukseen. Täältä luin, että koko juurakko työnnetään takaisin kasvamaan. Minä olen aina vain ne pienimmät mukulat vain laittanut takaisin. Ne "suuret" keräämäni mukulat olivat noin keskikokoisen perunan kokoisia ja aika säännöllisen muotoisia tällä kertaa. Varret olivat nyt noin parimetriset ja kukkineet ne ovat jo reilun viikon. Hurjan suuret kukat muuten oli tänä vuonna. Olisiko sateinen kesä syynä.

No, ensi kesänä meilläkin sitten lähtee riesa leviämään. Laitan sen kasvamaan yhteen vanhaan perunapenkkiin tuonne lauta-aidan viereen ja lannoitan reippaasti kompostilla ja hevonkakalla. Ja annan osan versoista jäädä sinne kevääseen asti mukuloimaan.

Nobile

Ja Nuu, toimii se väliaikais istutus. Itsekin laitoin maa-artisokkani alkuun juuri noin.

Nobile

Tulepa Nuu viivana! Nyt on kyllä vähän pimeää, mutta on meillä otsalamppu... Tule siis heti kun ehdit, sulla on varmaan puhnro, ja jos ei ole, tiedät osoitteen. Jos ei olla kotona, lapioita löytyy nurkista

Nopsis, Viivana tullaan --- otan yhteyttä huomenna päivällä niin sovitaan kaivelu valoisalle ajalle --- en ole kovin tottunut otsalamppuilija  Wau, tosi hieno juttu!!!

Pirkko-martta, älä tosiaankaan laita perennoja sinne päinkään missä sokat kasvaa. Meillä on niille varattu n.20 ¤ ( missä on kerto-merkki ) 4m alue jossa saavat kasvaa miten haluavat. Niiden kanssa ei voi kilpailla kuin ehkä auringonkukat ja nekin jää helposti toiseksi tuon kasvuvimman rinnalla. Kasvimaallekin niitä ilmestyy sinnetänne ja piennaralueille myyrien kuljettamana. Siitä huolimatta se on ihana kasvi!

Nyt on Nopsiksen maa-artisokkakasvustoa verotettu ja edelleen vaan ihailen kuinka kauniin valkoisia, suuria juurakoita matkaani sain...ja kuinka älyttömän paljon niitä kahdesta kasvista tulikaan! Maahan niitä laitan heti tänään, mutta jääkaappikin saa osansa (tunnustin kyllä heti siellä paikan päällä että suuhun väkisinkin vähän menee). Suuria kiitoksia

Kuulostaa sekä herkulliselta että satoisalta... Kysyisin vielä, kuinka pian keväällä maa-artisokka kasvaa pituutta? Kaipaisin yksityisyyttä pihan saunan puoleiseen reunaan... Eli saavuttaako metrin pituuden ennen juhannusta? Kyselee uusi puutarha.nettiläinen.

Minä en muista minkä kokoisia ovat juhannuksen aikaan, mutta nyt ovat noin 3 metrisiä.

Riippuu varmaan kevään lämpötiloista, mutta voi aika lähellä metriä olla siihen aikaan.

Kuka voi kertoa, maa-artisokan hyvän/terveen kasvun edellytksistä? Onko kalkin suosija, pH, mitä muuta?

Lieneekö aarin palstani saastunut po. kasvin taudista ja vuoroviljelyn aika?

Kuka voi kertoa, maa-artisokan hyvän/terveen kasvun edellytksistä? Onko kalkin suosija, pH, mitä muuta?

Lieneekö aarin palstani saastunut po. kasvin taudista ja vuoroviljelyn aika?

En ole kuullut sillä olevan erityistä tautia… Tykkää voimakkaasta maasta, mutta meillä kasvaa ihan missä vaan. Luulisin, että kaipaa ihan neutraalia ph:ta. En ole kalkinnut juurikaan, kasvanut sekä katteessa, että ilman. Mikä on ongelma? Miksi epäilet tautia?

Mie en ole ikinä hoitanut mitenkään ja hyvin kasvaa ja ihan terveen oloisia on mukulat olleet.

Varmaan oli minunkin maa-artisokat terveitä ja hyvänmakuisia, kun olivat viime talvena myyrille maistuneet!

Yksi jäi…

Enpäs ole minäkään mitään tautia maa-artisokista löytännä. Kasvaa hyvin. Ja mihin olet sitä sattunna istuttamaan, sieltä sitä löytännät vuosi vuojelta. Erroon et pääse.

Niin, joskus olen jopa ajatellut, että jospa jokin tauti… Tai ei sentään, sitä saa olla niin paljon, että vaikka lampaat söis! Ja niinhän ne syökin!

vaikuttaa siltä, että minun on “ihan pakko” saada maa-artisokkaa ensi kesäksi… Kasvi on minulle vieras, joten mistä sitä saa; myydäänkö juurakkoina taimikaupoissa, siemeninä vai lähteekä kasvuun vihannestiskillä myynnissä olevista möllyköistä?

Lähtee kyllä kasvuun vihannestiskin mukuloistakin, ovat vaan usein aika nahistuneita… Mulla olis artisokkaa ihan liikaakin, mutta välimatkaa on parisataa kilometriä. Tulishan ne tietysti matkahuollon kautta.