nopsis, kiitos tarjouksesta! Eräs entinen työtoverini on lähtöisin Korian suunnalta, tiedustelen häneltä, koska on tulossa sinne suuntaan ja voisiko mahdollisesti toimia kuriirina. Muussa tapauksessa turvaudun mielelläni matkahuollon apuun. Palaan asiaan hölön muodossa, kun olen jutellut asiasta.
Haluaisin tietää paljonko niitä mukuloita anopilta täytyy "anastaa" notta sais kunnolla satoa? Siis kyllähän se on kasvuolosuhteistakin kiinni, mut jos nyt m2 tai kaksi varaa maa-artisokalle, niin paljonko niitä mukuloita sinne piilottelen? Niin ja eikös ole okei käydä ne roudan mentyä kaivamassa sieltä anopin pellosta? Vai pitikös ne jo syksyllä?
Kuinkas teen kasvualustan? Tohon pihannurkille kasvihuoneen lähistöä olen ajatellut muillekkin kasveille kunnostaa. Ensin nurmi tietty pois jne... Sitten paljonko multaa/kompostia/hevonpeetä/turvetta, vai miten? Ja istutussyvyys lienee 15 cm ja istutusvälikö samanlaiset? Kiitos jos joku ymmärtää kysymykseni ja kerkiää auttamaan :)
Istutusväli 25-35 cm, ríviväli 75 cm, syvyys 12-15 cm. Kasvaa huonossakin maassa, mutta kevyt ravinteikas maa antaa parhaat mukulat. Vaatii usein tukemista. Uskoisin kymmenestä mukulasta saatavan niin pajon satoa kuin nyt joku suostuu syömään. Kevätistutus käy ihan hyvin. Versot tulevat pintaan melko myöhäänn. Toiset lajikkeet kukkivat aiemmin kuin toiset (Bianca, dagneutral). Tosi simppeli kasvatettava.
Kiitos habakuk, tostahan voi jo vähän laskeskella mukuloiden määrää
Onko kenelläkään kokemusta latvomisesta, kukat huitelee kolmessa metrissä eihän niitä sieltä ilman kiikaria edes näe ja olen laiska tukikeppejä laittelemaan.
Tietty latvan voi katkaista mutta , miten on sitten kukinnan laita, mukuloista en niin ihmeemmin perusta vaikka sato vähäisemmäksi jäisikin, kunhan kukkisi.
Varmaan kannattaisi latvoa ajoissa, alkukesästä, että tekisi kukat matalampiin varsiin. Niinhän voi kuulemma tehdä myös kultapallolle…
Minulle saa tarjota myös mukuloita jos niitä ihan jakeluun jollakulla riittää. Olisi aikomuksena laittaa useampaan paikkaan pihalle ja kasvimaalle aidaksi.
Emine, laita osoite hölönä niin pistän tulemaan
Mietin tota latvomista vielä, mielenkiintoinen ajatuksena. Onko kukaan tehnyt sitä?
Minulla ei kyllä viime keväänä maahan laitetut maa-artisokat kasvaneet kuin ehkä puolitoistametrisiksi, eikä ne ehtineet kukkimaan yhtään. Nyt mielenkiinnolla odottelen miten viime syksynä (alkutalveahan toi oli, mutta kun talvi oli mitä oli...) maahan laitetut mukulat ehtii pyrähtää kasvuun. Jos vaikka latvoa tarvis
Kiitti kommenteista, jos ei ole kukaan kokeillut siis latvomista, niin nyt se sitten on korkea aika tehdä niin maa-artisokalle kun kultapallollekin katsotaan , mitä tapahtuu sillähän se selviää ( olipas paljon uusia hauskoja kuvia se vihainen ihan nauratti täytyy odotella seuraavaa ärsytys puuskaa niin voisi ottaa käyttöön, harmi nyt ei mikään vihastuta, käyttämättä jää hyvä kuvake)
Viime vuonna istutin kolme maa-artisokkaa. En katsonut mukulatilannetta syksyllä. Nyt käänsin maan ja mukuloita runsas 20. Kysymyksiä. 1) Ovatko yli talven maassa olleet syötäviä, vai vaan syksyllä ylösnostetut, 2) Istutin nämä 15 cm välein vakoon, itävätkö (ei näyttäneet paleltuneelta) 3) Saisiko jonkun helpon keittoreseptin maa-artisokalle.
Yli talven massa olleet ovat syötäviä ja vielä paremman makuisiakin kuin syksyllä nostetut. Kyllä ne aivan varmasti lähtee kasvuun. Vaikka poimisit ne mukulat pois sieltä niin niitä tulisi kymmenittäin kesän aikana, sillä maahan jää kuitenkin aina jotakin juurenpaloja ja maa-artisokka lähtee kyllä kasvuun ihan pienestä palasesta.
Siirsin 2 edellistä viestiä tänne omaan paikkaansa tuolta kuljeksimasta. Viestien alkup. päiväys on 22.4.2007 eli vuoden takaisia juttuja. Näin keväällä kuitenkin edelleen ajankohtaista juttelua.
Muoks! Niissähän näyttää säilyvänkin se alkup. kirjoituspäiväys. Hieno uudistus ylläpidolta.
Hyvän sadon antaa artisokka, sitten toisena kesänä. eli jätäpä muutama paikoilleen. 5 tainta tuottaa helposti sangollisen toisena syksynä. Maa-artisokkakeitto on herkkua, ohje löytyy netistä.
laiskana harjaan mukulat, keitän kypsäksi. vedän veitsellä viillon sivuun ja tilsin haarukalla sisuksen ulos lautaselle. keittelen tavallisten pottaattien kansa laittamalla kattilaan päälle ja viimeiseksi.
Maa-artisokilla on tapana korkeana pyrkiä kaatumaan. Niistä saa tukevan ja kauniin tuulensuojan taivuttamalla ja sitomalla varret keskikesällä lomittain vaakatasolla olevaan tukikeppiin, kuin sormet ristikkäin. Jossakin kirjassa on kuva, toimii ja on hauskan näköinen, potageriin sopiva.
ruotsalaisia maa-artisokkia oli K-ketjun kaupassa, ovat sileitä ja helppoja syödä. toisessa marketissa oli ranskalaisia mukuloita, sileitä ja kuin pikkuisia tynnyreitä, helposti nekin kasvavat.
suurena aarteena minulla on aitosavolaista maa-artisokkakantaa, pieniä ja muhkuraisia ja hieman hankalia oikeaoppisesti kuoria, siksi olen siirtynyt tilsimään
Olen viljellyt palstallani maa-artisokkaa 4 vuotta samassa kohdassa. Syksyisin kaivan pulluk oita aina tarpeen mukaan. Tänään korjasin lopun sadon, iso ämpärillinen, o len keittänyt jo monta maa-artisokkakeittoa tänä keväänä, viimeksi eilen nokkosten kera. Oli ihanan vihreän samettista. Istutan huomenna pienemmät pähkylät jälleen samaan penkkiin, johon olen sirotellut vähän kompostia ja karjanlantaa, tosin vähän arveluttaa ,sillä maan alla oli vieraillut joku terävähampainen juuri äskettäin, nakertelun jälki oli aivan tuore. Pitäisikö yrittää harhauttaa ja etsiä uusi paikka, mutta kun juuri tässä lännen puolella on hyvä olla tuuhea aita. Katsotaan ja tuumitaan huomiseen.
Kaivelin juuri mukuloita yhdelle penttiläiselle. Yllätyin kovasti että siellä oli niin paljon niitä.
Voiko syödä vielä, niissä on jo versoja alkamassa kasvamaan?
Sain juuri kaksi “mötkylää” ex-kollegalta. Ovat kuulema maa-artsokkaa. Mikähän olisi paras paikka tulokkaille. Hyvin, hyvin alkeellisen potagerini laitamille lipstikan seuraksi ajattelin heitit istuttaa. Joskohan siinä vihtyisivät?
Jätä reilusti sille tilaa ja mieti paikka tarkoin, koska kasvusto jää yleensä siihen mihin sen ensiksi laitat.
Hyvä tietää. Ei siis mitään valeistutuksia eka kesänä ja muka oikeeta istutusta sitten joskus myöhemmin kun kaikki muu on valmista(?). Kyllä tässä tarkkana saa nyt olla, kun yleensä joka vuosi kevään koittaessa innostun pyöräyttämään koko pihamaan uusille sijoille.
artisokka kasveista katsottuna niin, etteivät varjosta kunhan venyvät. antavat myös tuulensuojaa, sekin suunta käy ellei tule auringon eteen. paririviin 40 - 5o cm välein, jolloin nätti systeemi tulee jos 1 m korkuisena pujottaa paririvin vastakkaisten sivujen varret ristikkäin - sormet sormien lomahan- poikki puu väliin ja sidotaan kevyesti kiinni. potagerin komistus syntyy näin. (paitsi että 5 mukulaa riittää hyvin huusholliin, niistä saa sankollisen mukuloita ja vielä jää siemeneksi.
- loistava köynnöstuki: artisokan mukula keskelle ja muutama ruusupapu , hajuherne tai köynnöskrassin siemen kehään ympärille. melkomoisen vaivatonta.