Maa-artisokka ( mukula-artisokka ), Helianthus tuberosus

Miekin laitoin ihan vasta maa-artisokan mukuloita alkuineen uuden potagerin monivuotisten laatikkoon. Tykkään tosi paljon maa-artisokan mausta, se sosekeitto mihin tulee sitä ja perunaa on niiiin ihanaa.. kieli ulkoa

Valtsulle kiitos tarpeellisista ohjeista. Tuulensuoja hyvä lisäpointsi, meille kun käy tuulet järveltä niin että taimet pakkaa haihduttamaan enempi kuin niille ennättää vettä kantamaan. Siispä maa-artisokkaa sille reunalle suojaseinäksi.

Nyt ollaan jo aika korkeita, melkein puolitoistametrisiä.

No höh, jopas nyt… minun rivistössäni ei olla edes puolimetrisiä. Onko Pirkkiksen kasvusto vanha? Minun on istutettu viime syksynä, johtuiskohan siitä “jälkeenjääneisyys” ?

Syksyllä tulee 2 vuotta kun istutin mukulat.

Mutta toisesta päästä kun otin pois kaikki ja laitoin mukulat takaisin, siinä on pikkuisen lyhyemmät varret.

Mutta nyt meinaan syksyllä ottaa kaikki pois ja sitten istutan uudelleen mukuloita. Katsotaan kuinka ens vuonna ovat sitten.

Ihanaa, ne iti sittenkin! Olin ihan varma, ettei maa-artisokka idäkään, mutta tuollahan tuo sittenkin kasvaa. Ei ole kovin korkea, joten ei ehtine lainkaan kukkimaan tänä vuonna, mutta ilmeisesti se silti pystyy talvehtimaan? En ajatellut nostaa ylös lainkaan tänä vuonna - en raaski... Vai ehtisikö se sittenkin tekemään satoa? Mieluusti kuulen kommentteja. Ei haittaa yhtään, vaikka leviääkin paikalla tai että valloillaa itselleen alaa. Olisi tosi kiva, jos voisi vuosittain sitä käydä sieltä keittoa varten kuopsuttamassa. kieli ulkoa

Talvehtii kyllä vaikkei kukikaan :slight_smile:

Jätä vain maahan, toisena vuotena sato on suurempi. Yhdestä taimesta voi tulla 5-10 litran sangollinen maa-artisokkia, elleivät myyrät ehdi ensin.

Vai, niin paljon :slight_smile: Meillä on kyllä myyriä, mutta onneksi taitaa isoimmat keot olla kontiaisten tekosia. Toissatalvena tunki peltomyyrät sisällekin. Yöks, vaikka söpiksiä ovatkin. Nyt on tehty remppaa, joten pitäisi pysyä nyt ulkona - toivotaan ainakin.

Nyt on ongelma tällä tyttösellä: olemme asuneet tällä tontilla vasta noin puolitoista vuotta ja kaikka mitä maasta pukkaa on yllätys. Kompostin luota löytyi kovinkin maa-artisokan näköinen kasvi -viime vuona se oli keltaisessa kukassakin, nyt ei ole vielä kukkinut, ja toki korkeutta on parisen metriä. Mutta mistäs voin olla varma onko se maa-artisokka vaiko ei??? Kaivelin maatakin, josko sieltä olisi löytynyt muhkuraisia möykkyjä ja löytyi sieltä lapsen peukalon kokoisia pari -mutta ei siis mitään komeita isoja mitä kuvissa näkee (tosin eihän se ole kukkinutkaan vielä tänä vuonna). Siis, tietääkö joku viisaampi onko olemassa joku maa-artisokan näköinen ''huiputtaja'', ei sitä nyt ihan äkkiseltään uskalla syödä jos ei ole varmuutta.

Kyllä keltaisine kukkineen viittaisi ihan maa-artisokkaan. Oletko maa-artisokkaa maistanut koskaan? Jos olet ja tiedät mille maistuu, maista pieni pala sitä mukulaa - eihän sitä tarvitse niellä, maistelet ja syljet pois :slight_smile: Ne mukulat muuten (kuulemma) levittäytyy sinne aika laajalle sivulle eivätkä olekaan ihan siinä varren päässä.

nekö voi sinne jättää maahan kaikkinensa? Minä keväällä pistin ensimmäiset maahan ja nyt en tiedä mitä tehdä. Ettäkö sinne vain talveksi jätän kasvupaikalleen?

Huitukka, Jätä sinne vaan, luulisin ettei kannata vielä pahemmin nostella syömistarkoituksessa kun ovat niin nuoria. Anna kasvaa ja suurentua - niin omilleni viime myöhäissyksynä istutetuille teen. En koske, annan olla. Ja jos keväällä sitten hirveä maa-artisokan himo iskee, niin talven jäljiltä ne kai maistuu vielä paremmillekin :slight_smile:

En ole ikinä maistanut maa-artisokkaa (olen vihreä sekä viljelyssä, että erilaisten asioiden maistelussa…) Pitänee mennä kauppaan ostamaan sellainen muhkula ja maistella :). Tosin olen lukenut, ettei maa-artisokka ole kovinkaan ystävällinen mahalle ja herkkämahaisena minun voinee parempi olla sen kummemmin kiinnostumattakaan sen kehutusta mausta… No, kaikkea syötävää on joka tapauksessa ihana kasvattaa, käytti sitä tai ei. Ja komean korkeana kasvina se tosiaan sopisi tuonne tonttimme rajantuntumaan näkösuojaksi.

Maa-artisokasta tulee ehdottomasti parhaan makuinen keitto mitä tiedän. Kannattaa maistaa.

Minäkin olen saanut maistella artisokkakeittoa ja oli todella hyvää. Ilmeisesti vatsani kestää vaikka rautanauloja, kun ei mitenkään reagoinut. Ihan pitää itseään pidätellä, ettei nyt kuitenkin tulisi kaiveltua edes paria mukulaa esille jo tänä syksynä. Toisaalta onpa sato ensi vuonna sitä runsaampi.

Jos jättää mukulat maahan, niin ne muodostavat joskus liian tiiviitä ryhmiä. Jos vaan jaksaisi, niin itse kaivelisin mukulat kasvun päätyttyä ylös, parantelisin maata ja istuttaisin sitten sopivien välimatkojen päähän ja ylimäärän söisin. Itselläni tahtovat kyllä jäädä laiskuuttani maahan ja senkin vuoksi, että ovat enää lähinnä koristeena ja mukuloiden syönti on loppunut, kun ei enää maistu.

jos muuten jollain tulee ylituotantoa, niin täällä yksi mieluusti ostaa mukuloita syksyn istutuksiin. Eikös niitä kohta pitäisi lykkiä maahan?

Ei vielä pitkään aikaan. Kunhan ensin kukkivat sitten vasta satoa katsellaan, elikkäs menee lokakuulle.

Ensimmäinen kukka auennut tänään.