Pelkkä kukka sai veden herahtamaan kielelle Mikä ihme on ettei mulla kuki noi maa-artisokat. Laitoin ne kummiskin jo viime syksynä maahan. Siinä rivissä kasvaa tönöttävät, ehkä max. puolitoistametrisiä. Parasta varmaan antaa ihan rauhassa olla vaan, ja vaikka ensi keväänä vähän kaivella ja katella mitä siellä oikein on maassa. Vai? Tekis kyllä ihan hirmuisesti mieli mukuloita sapuskaksi kaivella - se on niiiiin suurta herkkua!
On olemassa lajikkeita, jotka kukkivat, kuten ‘bianca’ (kts Truedsson: Grönsakslandet sivu 79). Nämä kukkivat lajikkeet lienevät kehitetyt ns päiväneutraaleiksi. Tavalliset lajikkeet kukkivat kyllä aurinkoisina kesinä, mutta myöhään. En usko kukinnan erityisemmin myöhentyvän, jos kaivaa ylös ja istuttaa jo syksyllä taas maahan. Syö pienet mukulat ja istuta isot takaisin.
Kiitos habakuk! Taidanpa sitten kuitenkin pikkuisen kaivella. Elämän isot nautinnot eivät välttämättä paljon vaadi
Yritin eilen kaivella ekaa kertaa satoa maa-artisokasta (keväällä laitoin hienosti itäneet mukulat potageriin kasvamaan). On kasvattanut kesän mittaan korkeat varret ja isot lehdet, mutta.. ei mitään mukuloita! Höh. Tai siis, yhden peukalonpäänkokoisen sain ja totesin että pitää vissiin jättää loppu kasvusto kasvamaan tuleville vuosille. Mikähän meni vikaan...
ei ole mitään varmastikaan vialla… =O) Jos olet maa-artisokkaa kasvattanut ennen niin tiedät varmasti että mukulat alkavat nyt vasta muodostumaan niihin… ei siis mitään kiirettä!! =O)
Ei kiirettä, niiden pitää kukkia kans ensimmäiseksi, vasta loka-marraskuulla voi ajatella satoa kaivelevansa.
Niinkö, olinpas mie sitten hätäinen. Ekaa kertaa tosiaan maa-artisokkaa kasvattelen. Olipas hyvä etten repinyt enemmän kasveja, pitääpi sitten vaan odotella vielä. Kiitos opastuksesta!
Minäkin ekakertalainen kävin jo maa-artisokan alla hermoilemassa… Hyvä kun tuli puheeksi asia täällä.
Aika harvoin ne maa-artisokat ainakaan täällä ehtivät kukkia ennen pakkasia, mutta kyllä mukuloita tulee kuitenkin. Suurimman osan mukuloista kaivan esiin vasta keväällä, ja perinteenä on ollutkin syödä maa-artisokkakeitto vappuvieraiden kanssa.
Tällaisia mukuloita löytyi muutama päivä sitten.
Ja eilen näytin kokeeksi eräälle penttiläiselle ja siitä varresta nousi jo kananmunankokoisia mukuloita.
Ovat muuten myyrien herkkua,
Vuosia olin kasvatellut kasvustoa ja sitten yhtenä keväänä nousi vain muutama piippa, kun sato oli kelvannut parempiin suihin.
Nyt on taas lupaavan monta versoa, kun keväällä jyrsiessä vähäiset mukulat oli menneet palasiksi ja varmaan jokaisesta pikkupalasta on bersonut uusi kasvi.
Minä haluaisin laittaa maa-artisokkaa kasvamaan hieman reippaammin nyt syksyllä jo ensi vuotta varten. Osaisiko joku vinkata, mistä saisi mukuloita kasvatusta varten nyt syksyllä ostettua? Edukkaasti…
Jos ¨tiedät jonkun jolla sitä kasvaa runsain mitoin niin kysy kaivaisiko sulle mukuloita vaikka rahallista korvausta vastaan. Vanhempi kasvi tekee mukuloita tosi paljon ja tykkää jakamisesta joten varmasti saisit sieltä mukavasti mukuloita. Näin uskoisin. Tai sitten voit piipahtaa marketissa ostamassa vihannesosastolta pussillisia. Ei se 500 g pussi kyllä kovin halpa ole, mutten parempaakaan neuvoa pysty antamaan. Jos päädyt markettiin, osta niitä ruotsalaisia. Ranskalaisiakin näyttää olevan myynnissä mutta uskoisin ruotsalaisten olevan meidän oloihin parempia. Itse ostin niitä silloin pari vuotta sitten kun aloittelin.
Hyötykasviyhdistykseltä saa keväämmällä maa-artisokan mukuloita. Ne pärjää ainakin tosi hyvin Suomessa. Saattaa olla parempikin laittaa maihin silloin keväällä. Ne lähtee joka tapauksessa todella myöhään kasvuun. Maksaa 6,75 €/kg ja toimitetaan huhti-toukokuun vaihteessa. Siinä yhdessä kilossa on jo parikymmentä mukulaa.
Kiitos. Sieltä ostin keväällä nämä muutamat mukulat. Laitoin nyt kyselyn, onko syksyllä saatavissa.
Kävin eilen kaivelemassa maa-artisokkia läheisen palstaviljemän reunamilta. Siellä sitä kasvaa ainakin viiden aarin verran "villinä". Joku on ehkä joskus viljellyt sitä palstallaan, ja mukuloita on jäänyt peltoon, ja kun kaupunki on syksyllä ja keväällä kääntänyt maat, mukulat on levinneet aina vaan laajemmalle alalle. Nämä artisokkapalstat eivät ole olleet ainakaan tänä vuonna kenenkään viljelyksessä, joten uskalsin käydä sitä vähän verottamassa.
Mitenkä syvälle maa-artisokka menee? Jos haluan rajata ko. kasvin penkin jotta ei leviä kasvimaan puolelle, kuinka syvään on juurieste kaivettava? Kun olen kaivellut niin mukuloita on löytynyt hyvinkin 20-30 sentin syvyydestä, mutta mikähän lie maksimisyvyys minne asti menee? Riittääköhän puolen metrin syvyyteen oleva juurieste?
Minulla on sellainen käsitys, että leviää ne niistä hiussuonistakin, eli tarpeeksi syvään kaivat. Voipi olla että leviää silloinkin vielä. Muuta en osaa näin aloittelijana sanoa. Ehkä kokeneemmat kasvattajat tietävät parhaiten.
Katsastelin tänään maa-artisokkiani ja yllätyin kun nostin muutaman varren ylös. Oli jo isoja möllyköitä, saa huomenna ensimmäisen sosekeiton tehdä .
Taidan ottaa kaikki ylös nyt syksyllä ja istuttaa uudelleen, ovat jo levinneet kahdessa vuodessa sen verran, että pitää pistää vähän aisoihin.
Mulla oli maa-artisokat ihan onnettomia reppania vaikka Valmulta tullessaan ne oli isoja kuin mitä. Mikähän niille on tullut? Voiko syynä olla liian laiha maa? (Sitä tuulenviemää, Valmu)