Maa-artisokat on omapäisiä mukuloita, kun niitä ekan kesän jälkeen vesi kielellä odottaa ne tuppaa olemaan pikkuisia. Vaan annas olla kun käännät selkäsi ja muutat mielesi seuraavana syksynä: kasvavat isommiksi ja ihan jäätymisen kynnyksellä sitten vasta suuria ovatkin, ellei myyrät ehdi enteks. Sain neuvon maa-artisokkien liikatuotantoon: älä tee mitään, kasvavat liian tiheäksi ja katoavat... Taiteilen tuolla keskitiellä, anna kasvaa omia aikojaan ja kaivelen vain sen minkä syön syksyin / keväin tai annan toisille.
Minä en ole lannoittanut paljoa mitään, pari kertaa kesässä heittelen kanankakkarakeita, siinä ne sitten kasvavat.
Mutta eikös näillä Hämeen leveysasteilla maa-artisokkia nostella pois vasta marras-joulukuulla. Jostakin luin, että se mukula vasta alkaa nyt kasvamaan. Tähän asti se on kasvattanut vihreää mukulan kustannuksella.
kaiketi se maa-artisokkakin osaa vetäistä viimeiset kasvuvoimat niistä paleltuvista versoista? tai mitä pimeyden voimia sitä lokakuussa liekään. Vähemmällä jäisen maan kaivamisella pääsee, jos peittää sen kasvupenkin vaikka puunlehdillä, ei pääse jäätymään. Vaikka eihän nykyään sitä jäätä maahan tulekaan, helppo nakki.
Minä en ole vielä käynyt katsomassakaan maa-artisokkiani. Pitäisi kai käydä poimimassa kukat maljakkoon. Nostan aikaisintaan loka-marraskuun vaihteessa. Joskus olen nostanut vasta joulukuussa.
Kukat kanattaa aina ottaa maljakkoon, mistä vain. Nämä kunnon perinneartisokat kukkii, mutta ranskalaiset hienohelmat ei, tosin -4 asteen pakkanen ei ole heitä vielä lannistanut. Taitaapi olla täällä kasvattaja lannistunut ensin
Heitän tähän väliin sivulauseena innostukseni siitä että maa-artisokkarivistäni kaksi vartta kukkii! Tiedoksi alkuperälle sinne Inginmaalle
Meillä oli viime viikolla - 6 C ja aamulla artisokat olivat allapäin. Tänään käänsimme muun kasvimaan ja kuinkas ollakaan sehän oli piristynyt ja nostanut vielä lehdet pystyyn. Sitkeä sissi. Sain palstan kautta mukuloita - iso kiitos! tänään olisi tarkoitus laittaa kotio niitä kasvamaan ja lähiviikkoina mökille kokeilumielessä. En uskaltanut nostaa vielä mitään, ehkä ensi vuonna… Saa vaan nähdä jääkä myyriltä mitään, olivat käyneet maistelemassa naurista ja todenneet liian kirpeäksi.
Ainiin, ajattelin pistää loput hevonkakat peltoon nyt syksyllä, kannattaisikohan nuita tämän kesäisiä jotenkin lannottaa samalla?
hömppis, vasta huomasin viestisi. Toivottoman laihassa maassa ne meilläkin kitkuttaa, en usko että siitä olis kyse. Tänä syksynä ei ole vielä tullut kurkattua juureen, ovat niin tiheessäkin, että pieniä varmaan meilläkin. Pakkanen ei ole vielä purrut, joten kasvakoon rauhassa.
Komeat varret meillä.
Pakkanen oli purrut ja suurin osa varsista jo kaatuneet ja katkeilleet joten möyhin kahden kasvin aluset. Tuloksena peräti 5 pikkusormen pään kokoista mukulaa…
Myyränkoloja ei martisokkamaassa näkynyt joten en tällä kertaa ajatellut niitä syyttää.
No, ajatellaan positiivisesti, saanpahan varsistosta hyvää vihermassaa kompostiin…
Muutama päivä sitten tongin viherkompostin lähellä olevia oletettuja maa-artisokkiani joissa oli komeat varret ja pari lähes kukkinutta kukkaakin (viime vuonna ennättivät kukkimaan, nyt ei). Maan alla oli ison perunan kokoisia muhkuroita -ja paljon! Otin muutaman ja tein itselleni paistamalla reippaassa rasvassa (en uskaltanut lapsilla maistattaa, koska edelleen mieheni epäilee sen kasvin olevan jonkun huiputtaja-kasvin). Hyvää oli kyllä, oli sitten maa-artisokkaa tai ei- mutta mahani olikin sitten tuskaisen kipeä aivan koko illan. Makasin suurimman osan aikaa sängyssä voihkien. Eli: minun mahani ei taida olla kovinkaan iloinen inuliinista (vai mikäs se aine nyt olikaan). Täytyy vielä ensi vuonna kokeilla oikeasti tunnistetusta maa-artisokasta -kiitos eräälle penttiläiselle :)- onko mahani tosiaan tätä herkkua vastaan noin rankasti.
Olisiko vatsaystävällisempää kun keittäisi? Niin ainakin itse olen aina ajatellut Ja kyllähän sitä joutuu ilmavaivoista kärsimään maa-artisokalla herkuttelun jälkeen…mitä enemmän sitä on syönyt sen hankalammat hetket edessä. Koskaan ei ole kuitenkaan tullut vatsakipua, joten olisin taipuvainen uskomaan että on vatsaystävällisempää keitettynä.
Yritän kokeilla kaikki mahdolliset keinot! Oli niin hyvää :). (Minun vatsani on ikävä kyllä erittäin herkkä, ollut jo lapsesta lähtien. Pelkään aina ravintolassa syöntiäkin, ei ikinä tiedä mitä mieltä vatsa on asiasta.)
pitäisköhän käydä kopeloimassa artisokan juuria. kuukausi sitten jo ahnaana niitä ettiskelin mutta en silloin raaskinnu montaa ottaa. Eka vuotta ovat mulla joten kai niitä pitäis jättää ens vuoden “siemenikskin”
Kattilallinen artisokkia kiehumassa. Soseutan ne valmiiksi rasioihin ja pakastan. On helppo ottaa keittoa varten myöhemmin.
Caracal, samaa vikaa täällä.
Lumet alkaa kohta sulamaan. Jee, jee!! Ajattelin koklata nostaa yhtä viime vuonna istutettua. Syksyn istutukset jätän rauhaan ja tilasin pari pussia mukuloita Kauppilasta lisää. Nyt suunnittelen, että laitan niitä muualle kuin peltoon, aidanteeksi tms. Oletteko kokeilleet kasvattamista ihan ruohikon reunassa, ja silti nostaneet ja syöneet? Nams, nams…
minulla kasvavat tontin kulmalla aitana kahta naapuritonttia vasten. ns joutomaa on vieressä. satoa saa syksyin keväin. kuinka kauheasti aiot sitä kasvattaa, kun varta vasten mukuloita lisää ostat? kynnen kokoisista mukuloista tai palasistahan se lisääntyy lähes riesaksi asti.
Riittävästi… Ettei tule nälkää ja katovuotta jos peruna ei kasva riittävässä määrin. Peltoon ei enää mahdu, perunakaan, sen suhteen yhdistetään anopin kanssa voimat ja istutetaan mökille koko populalle. Maa-artisokan ajattelin pitää kotona. Hmmm… ehkä voisi mökilläkin kokeilla hieman. Onko muuten kokemuksia artisokan säilyvyydestä? Ajattelin, että maakellari pitää yrittää kunnostaa nyt kesällä (sori jo kirjoitin tästä jo aiemmin), jotta saa mahdolliset artisokan säilymään. Eihän sitä tietysti tiedä, jos myyrät ovat pistäneet artisokat parempiin suihin
Voi kääpis! Ne tilatut alkoivat itää ja samalla mukula “surkastui”. Laitoin maitopurkkeihin viisi akuuteinta, muut vein vielä viileämpään, joissa ei ollut vielä itusia. Miten olette saaneet mukulat säilymään istutusaikaan saakka? Näinköhän ne maitopurkissa selviää kesään saakka…