Maa-artisokka ( mukula-artisokka ), Helianthus tuberosus

Artisokkamukulat voi hyvin säilyttää jääkaapissa - testattu on!

Jopas oli muhkeita mukuloita viimekeväänä istuttamani maa-artisokat tehneet. Maku ei kyllä omia makuhermoja hivellyt (sosekeitto),kasvimaan koristajaa meinaan kuitenkin lisätä kasvimaan toiseen päähän tänäkesänä. Ties vaikka alkaisi vielä maistumaan. :slight_smile:

Laita sellaiseen paikkaan, missä saavat levitä rauhassa!

Sain viime vuonna aarin palstan uudesta paikasta muutettuani Helsingistä Espooseen. Viljelin sitten ensimmäistä kertaa maa-artisokkaa muutaman neliömetrin alueella, olisinko 20-30 mukulaa keväällä laittanut. Kukkivat komeasti ja kasvoivat 2,5-metrisiksi.

Nyt olen korjannut satoa, mutta yllättäen ehkä kaksi kolmasosaa mukuloista on joko täysin tai osittain mätiä. Pahimmat ovat saman näköistä tavaraa kuin siemenperunat syksyllä, siis täysin pehmeää mössöä.

No, sitä jäljelle jäänyttä yhtä kolmasosaakin on ollut noin 20 litraa, ja se on ihan sopivasti. Ajattelin säilytellä niitä kylmäkellarissa multaisina sangoissa +5 asteessa ja syödä ne pikkuhiljaa siihen mennessä kun kellarin hyllyt taas syksyllä tarvitaan perunoita ja muuta satoa varten.

Onko tuo maa-artisokkien mätäneminen muille tuttu ilmiö? Mistä se voisi johtua? Entä säilyvätkö mukulat +5 asteessa muutaman kuukauden hyvinä?

Jonain talvella tuota mätänemistä on ollut, syytä en tiedä.

Mie olen huonosti saanut pelkät mukulat säilymään. Olen keittänyt ja soseuttanut ne pakastimeen keittoa varten.

Emine, maa-artisokasta saa kyllä taivaallista sosekeittoa.

Se vaatii purjoa/sipulia tms mausteekseen ja tuorejuustoa/kermaa tms.

Mitään terveysruokaa siitä ei kannata pyrkiä tekemään. Meillä kuitenkin mies, joka ei ole mikään sosekeiton suurin ystävä-etenkään kun syömme niitä paljon talvisin-hurmaantu vallan ja lapsetkin tykkäsivät. Lapset oudoksuvat aluksi sen kelmeää väriä.

Eilen illalla juuri tein sosekeittoa ja sitä tulee aina syötyä enemmin kun pitäisi. Ei saa maustaa liikaa, ettei maa-artisokan hieno maku peity.

Maa-artisokankasvattajat huomio! Kainuun ammattiopiston luonnonvarayksillö on mukana etsimässä geeniperimältään erilaisia maa-artisokkakantoja. Hanke on pohjoismainen ja siinä etsitään Keski- ja Pohjois-Suomesta sekä Venäjältä sellaisia maa-artisokkakantoja, jotka tuottavat pitkän päivän olosuhteissa hyvin satoa. Tutkimukseen otetaan mukaan sellaisia maa-artisokan mukuloita, joiden vähimmäispaino on 70 grammaa. Lisätietoja Seppälän luonnonvarayksiköstä Kajaanista.

(Tämä teksti referoitu sanomalehti Kalevassa eilen ma 20.4 olleesta ilmoituksesta).

Katselin tänään maa-artisokkapenkkiäni. Myyrän penteleet ovat käyneet vähän syömässä niitä. katsotaan miten monta nousee, vai ovatko syöneet kaikki?

No, muutama mukula nousi ylös kun tarkastelin tilannetta.

Meillä kans myyrä syönyt lähes kaiken, hautasin loput väliaikaisesti maahan läjään, niin sielläkin oli käyty… muutama vielä jäi jäljelle… Mulla on aika iso lajike, mutta ei oo jäljellä yhtään isoja…

Joko teillä on maa-artisokat itäneet?

Pieniä alkuja näkyy siellä täällä. Mutta myyrän penteleet ovat syöneet osan.

Pengoin koko penkin läpi kun piti istuttaa ne kaikki mukulat uuteen penkkiin, olivat ennen sellaisessa väliaikaiseksi tarkoitetussa. 5 pienehköä mukulaa löytyi koko penkistä yhteensä. Olin perustanut niille aika ison uuden penkin, kyllä mahtuivat…

Minä kans äsken kaivoin kaikki mukulat pois penkistäni ja mitäs löytyikään, vaan 10 kappaletta oli enää jäljellä. Siis myyrä on pitänyt juhlia!

Pittää keksiä jotain muuta nyt tuohon penkkiin, sillä pitäisi saada näkösuojaa. Ja nämä maa-artisokat olivat justiinsa hyvä siinä asiassa.

Pirkkis, laita vaan sokat takaisin, äkkiä ne siitä kasvaa ja lisääntyy!

Jos ne syö nuo viimeisetkin nyt kesällä.

Pitänee näköjään istuttaa narsissireunus maa-artisokankin ympärille, kuten suunnittelin mansikallekin. Meidän palsta taitaa ensi keväänä hehkua narsissien kukkiessa :wink:

Meilläkin oli käynyt myyrä vähän haukkaamassa, mutta ei mitenkään katastrofaalisesti.

Toivottavasti narsissit auttavat, meillä ei ainakaan myyriä voisi vähempää kiinnostaa onko lähellä narsisseja vai ei. Ehkäpä meillä on jokin superkanta, joka seuraavaksi tulee seinän läpi sisään....

Narsissien keskellä oleviin tulppaaneihin ei oltu koskettu, siitä tämä päätelmä. Tai sitten oli, mutta en vaan tiedä, montako tulppaania sieltä olisi pitänyt nousta :wink:

Mulla on narsissejakin samassa penkissä ja tulppaaneja, sekä hyasintteja. Muutama hyasintti syöty, samoin tulppaaneja, narsissit eivät ole kelvanneet.