Maahumala, Glechoma hederacea

Maahumala, kaikkialle tunkevana ja rehevänä kasvava. Hyvin petää maan, kunhan saisi kukkapenkeistä pysymään kauenpana. Näin keväällä tosin on kaunista katseltavaa punaisine versoineen ja sinisine kukkineen.

sekä kukkia lähempää. Ennen en ol edes kiinnittänyt huomiota tuohon kuintaan.

Minulla on aikas tuore maahumala - kaksi kesää vanhana se jo valtaa alaa vauhdilla. Kovin suurilla juurilla se ei kuitenkaan ole missään kiinni vaan tosi helposti lähtee kitkettäessä juurineen maasta.

Kuinkahan on noin pitemmän päälle, onko se paha kilpailija isommilleen juurillaan vai voiko sen antaa rauhassa levitä isompiensa joukkoon maata peittämään? Pienemmäthän se peittää kasvustollaan, kun kasvaa kuitenkin korkeuttakin jonniin verran...

En ole kummemmin kokeillut sen kilpailua toisiin kasveihin nähden. Meillä tuo menee pitkin pihaa ja nurmikossa. Kukkapenkistä ja yrttilavasta olen kaiken aikaa nyppinyt pois. Luulisin kyllä, että esim. isot sipulikasvit ei välitä siitä, tai muut isot, vahvat kasvit.

Mitenköhän käy Belliksen maahumalan kainalossa? Ajattelin kylvää kaunokaista vielä harvan maahumalakasvuston sekaan, mutta peittyykö parin vuoden päästä alle ja häviää vai elävätkö sovussa?

Voisin kuvitella, että bellis on liian matala kaveri maahumalalle, saattaa jäädä sen jyräämäksi?

Minulla maahumala valtaa hyvää vauhtia kivikkokasvirypästä, tosin ei häiritsevästi vielä. Roikkuu sieltä isoilta kiviltä loppukesästä hauskana köynnöksenä alas. Rodojen alle kun tuuppasin maahumalaa, niin siellä ei näyttänyt viihtyvän, mikä lie siinä ympäristössä ollut vikana.

Mulla on maahumalasta parinkymmenen vuoden kokemukset. Se on kaunis ja peittävä kasvi silloin kun se saa rauhassa levitä ts. jos on sille joutilas paikka. Jossakin vaiheessa annoin sen rauhassa levitä perennapenkissä. Joku alan guru neuvoi istuttamaan perennapenkkiin maanpeittokasveja. Mutta, mutta... Maahumala on varsinainen tuuliviiri luonteeltaan. Kun se lähtee johonkin suuntaan, niin kas kummaa, saman tien se muuttaa mieltään ja lähteekin toiseen suuntaan. Tätä risteilyä jatkuu edestakaisin. Viimein se on kutonut tiukan mattonsa isompien perennoiden ympärille, niin että jopa ukonhatut ovat hätää kärsimässä.

Mutta kaikeksi onneksi sen saa ihan repimällä pois ainakin multavasta maasta. Tyhjensin aika ison istutusalueen maahumalapuhtaaksi tässä muutama vuosi sitten. Toivottavasti en vieraannuta ketään tästä tuttavuudesta. On pihassani edelleen alueita, joissa maahumala seikkailee aivan vapaasti.

Ajattelin laittaa maahumalaa pensasruusujen alle. Ruusujen ympäri ajelen leikkurilla,pysyiskö kurissa?

Kyllä mullakin on maahumalaa ruusujen alla. Toki ruusut sen kanssa pärjäävät.

En myöskään hermostu, jos maahumala leviää nurmikolle. Leikkuri sen leikkaa, mutta siellä ihan maanpinnassa se kumminkin matelee. Se ei sieltä silmiini pistä. Tietenkin jotkut ovat siitä tarkkoja, että nurmikolla ei saa olla mitään vierasta kasvia. Mua ei haittaa.

Ei maahumala kurissa pysy, vaan leviää nurmikolle, mikä toisaalta on aivan myönteistä. Ehkä reunalautojen avulla saat sen pysymään huoltaen paikallaan.

Maahumala on ihan hyvä kasvi mutta arvaamaton ja itsepäinen.
Leikkurilla se ei pysy kurissa sillä se on aika matalaa. Minulla se valloitti koko nurmikon parissa-kolmessa vuodessa.
Minua ei haittaa mutta voi olla hyväkasvuisen nurmikon meno ajan oloon. No se jää nähtäväksi.

Perennojen alla annan sen levitä ja jos en tykkää niin riipaisen pois. Penkeistä se poistaminen on helppoa mutta nurtsista en ole kokeillu vielä.

Ruusujen alle minäkin sen pistin tähän eteläseinustalle, mutta ei se niin paahteessa viihtynyt vaan valui nurmikkoon. Mikä ei ole paha juttu sekään, kun meidän nurtsi on lähinnä voikukkaa… :confused: Siinä meillä sitten humala kukkii keväällä nätisti jo ennen kuin ne muutamat ruohonkorret edes vihertävät! Ja myöhemmin menee tosiaankin sitten leikkuriin jos liian korkeaksi kurkottaa.
Pihalaattojen ja portaan välisessä 5 cm hiekkakolossa samaisella eteläseinusalla on asunut maahumala jo monta vuotta - kukkii nytkin. Jäi se mätäs siihen aikoinaan kun kitkin muun kasvuston laatansaumasta (!) pois. Oli kesäloman aikana asuttanut puoli metriä laattojen välistä parin millin rakoa ja kasvoi tosi muhkeana pitkin harmaata kiveystä. Oli muuten villi näky. :slight_smile:

Ei pysy aisoissa reunalautojen kanssa, meillä kiipee yli. Lautojen yli meni yrttilavaan, vanhojen tiilien yli kukkapenkkiin. Nurmikolla saa olla kuin itse haluaa, onhan ainakin paksu nurtsi.Marjapensaiden alla saa myös olla. Viihtyy oikein hyvin.

Eli summa summarum: Maahumala viihtyy ja leviää kaikkialla muualla paitsi siellä minne sen istuttaa! :smiley:

Nyt kaipaan tarkkaavaisia Penttiläisiä, eli onko kukaan nähnyt Turun seudulla myytävänä kirjavalehtistä maahumalaa. Sitä niin toivoisin pihalleni leviämään. Tavallinen on jo, kukkaakin pukkaa.

Käypä Raision Plantagenissa! Siellä näin juuri muutama aika sitten. Lehdet olivat muuten yllättävän suuret. Hyvännäköinen kasvi. Hintaa en katsonut.

Kiitos tiedosta, Pienipolku. Kävin siellä maanantaina, mutta en vain löytänyt. Onko ulkosalla? Käyn heti huomenna hakemassa, Myllyyn ei aja kuin viisi minuuttia. Varmaan pari kappaletta riittäneen…? Leviääkö yhtä rivakasti kuin tuo “normaali”?

Kirjava maahumala ei leviä samoin kuin yksivärinen serkkunsa ja talvenkestävyys on huonompi. Joku vuosi sitten sain kirjavaa maahumalaa lahjaksi, parina keväänä jaksoi nousta pienet tupsut mutta tänä keväänä ei enää näy mitään apea

Voih, niinpä tietysti. Tosin nyt kun olen googlaillut (?), minulle on herännyt pieni epäilys siitä että niitä on myös eri lajikkeita. Voiskos pitää paikkansa. Kukkatalossa sanottiin myös, et heillä on joskus ollut myynnissä sitä yksivuotista. Jos näin on, se on varmaan se mitä käytetään kukka-asetelmissa. Tai sit ne vain tarkoittivat nimenomaan tuota kirjavalehtistä.

Romppu, kirjavat maahumalat olivat silloin siinä viileässä kasvihuoneen osassa, kun ovesta tullaan niin vasemmalla, pelargonien ja yrttien lähellä. Ei niitä kyllä montaa ruukkua ollut. Voisit kysyä, jos niitä saa lisää.

Kiitos, Pienipolku. Haen tänään muutaman uuten kotiin. Paikka on jo valmiina.