Minulla on viimevuotista kirjavaa maahumalaa happamien penkissä, ja se on just ja just elossa. Saa nähdä leviääkö ollenkaan.
Viimeisin viesti kirjoitettu jo kauan sitten, mutta yritetäänpä josko täältä saisi vastauksen kysymykseen: Onko maahumala kuinka peittokykyinen pitkiä heiniä, horsmia ja nokkosta vastaan?
Olisin kiitollinen, kun saisin vastauksen, pääsen suunnitteluissa eteenpäin.
Ei minusta. Kyllä ne sieltä pukkaa läpi.
Minulla on maahumalaa ihan-joka-paikassa ja leviää kuin synti. Se kun ei kiipeä, vaan matelee maata myöten niin pitkät kasvit ei häiriinny humalasta. Siellä se viilettää horsmien ja nokkosten jalkojen juuressa eteenpäin ja pitkät kasvit rehottaa yläpuolella
Minulla kasvaa maahumala kiviaidan päällä ja juuri eilen illalla nypin sieltä humalan välistä pois heiniä ja muita rikkaruohoja. Hienosti se kyllä lähti keväällä leviämään tuossa kiviaidan päällä kun siirsin sen siihen syksyllä ennen pakkasia.
Kiitoksia vastauksista!
Enpä siis toteuta maakellarin maisemointia ihan siten miten alunperin suunnittelin. Suunnitelmanahan oli, että istutan sitä keon ylimpään kohtaan ja annan siitä levitä rauhassa alaspäin. Mutta eipä siitä iloa ole, jos ei ensin poista juurineen nuita pitkiä kasveja alta pois. Tiedossa siis paljon kitkentä hommia tai uusi suunnitelma.
Entäpä sanomalehtikate, sen päälle kerros multaa ja sitten istutus?
^ Sinäpä sen sanoit! Miksi en tosiaan itse tajunnut tuota, vaikka juuri toisaalla sitä taktiikkaa käytinkin. Kiitos Emo.
Teillä on varmaan kokemusta, että talvehtiiko maahumala ruukussa aivan nätisti, vai paleltuuko. Mulla on ollut kesäkukka-asetelmassa kaksi maahumalaa, ja nyt ajattelin siirtää ne pieniin ruukkuihin talveksi. Toinen on kirjava ja toinen on vihreä, mikäli sillä on merkitystä. Jos ruukussa talvehtiminen on ok, niin onko parempi laittaa ruukut katetulle terassille (ja kastella välillä?), vai laittaa ihan taivasalle?
Kaiva maahan ne talaveksi
Maahumala kukkii jo aurinkoisella paikalla
Maahumalasta tykkään.