Revin muutama päivä sitten kaiken maahumalan pois, mitä sain. Osa on mennyt hopeahärkin väliin sekä kietoutunut norjanangervon ympärille. Kaikkia juuria en saa pois. Tukehtuisikohan se sanomalehdillä vai kannattaisiko käyttää katekangasta ja uusi multa sen päälle? Hopeahärkki mun varmaan pitää nostaa ylös maasta ja "puhdistaa", mutta norjanangervoihin en aio koskea. Totesin, että tämä maanpeitekasvi on levinnyt aivan liikaa muutamassa kuukaudessa, vaikka suurin osa olikin variegataa. Mutta etenkin se normaali vihreälehtinen oli "out of control".
Viime keväänä harvensin 5 kottarillista. Miksei tällaisia geenejä saa kärhöihin, ruusuihin liljoihin?
Uskaltaisikohan 60-70cm kasvavia liljoja (sipulista kasvatettavia) istuttaa samaan penkkiin maahumalan kanssa,kellään kokemuksia??
En tiedä liljoista, mutta ukonhatut eivät tykänneet. Piti repiä maahumala pois. Itse tein sen havainnon, että maahumala risteili perennapenkissä edestakaisin ja tavallaan kuristi ukonhatut. Ainakin ne kituivat jonkin verran. Saattoihan se muistakin tekijöistä johtua? Olis kiva kuulla muidenkin kokemuksia.
Minulla tuli harmistusta, kun maahumala kiipeili ruusupensaisiin ja yritti vallan peittää kellokärhöt. Ruusupensaassa se ei ollut aivan sellainen esteettinen elämys, jota toivon, eivätkä kellokärhötkään olleet edukseen maahumalapeiton kanssa.
Yritän päästä eroon hiljalleen, kitken aina kun satun joutamaan - siis kesällä .
Onko kirjavalehtinen maahumala yhtä kamala? Otin amppelista maahan talvehtimaan. Olisikohan parasta vain ja ainoastaan antaa sen kasvaa amppeleissa rajattuna ja vahdittuna?
minä taas olen yrittänyt saada sitä varjopaikkaan juurtumaan, muttei onnistu - kai maa liian hapan, tasi se ei tykkää kieloista
Kirjavalehtinen ei tahdo oikein talvehtia kirjavana vaan kuolee tai muuttuu vihreäksi. On huomattavasti maltillisempi kasvutavoiltaan.
Vihreälehtistä en maahan istuttaisi.
Mulla kirjavalehtinen juuri ja juuri pysynyt hengissä.
Samoin kuin iiris-kukalla, hädin tuskin selviytyy, saisi kasvaa runsaamminkin.
Täällä on talvehtinut jotenkuten monta vuotta. Keväällä näyttäis olevan herkkä ahavalle, eikä kestä muutenkaan kuivumista. Kunhan alkuun pääsee ja kasvaa niin sitten jo porskuttaakin. Puolivarjossa ja suht kosteassa tekee isoja lehtiä.
Hö, täällä ei ahavan vaaraa eikä kuivuudenkaan. Useammassa paikassa tarjolla mahdollisuuksia muttei porskuta
Hiekkapitoiseen maahan tekee tosi syvälle juuret. Oisko siinä sitten joku "taika"?
Onko maahumalan hävitys kukkapenkistä ihan mahdotonta? Levisi ekana kasvukautenaan jo ihan hurjasti. Ruusut eivät siitä kärsineet,mutta eivät kyllä olleet kivan näköisiä kukkiessan maahumalameren keskellä.
Iso urakka ainakin.
Olen ristinyt oman maahumalani Maahumala-Monsteriksi. Vielä keväällä tässä oli pari onnetonta risua, nyt maahumala vyöryy yli reunojen raivokkaasti jo kohti maata. Toisesta kuvasta näkee, että isoimmat lehdet ovat tuollaisia puolen kämmenen kokoisia rotjakkeita.
Maahumalan kasvutapa on lievästi sanottuna aggressiivinen.
Onneksi satuin lukemaan tätä palstaa vielä keväällä, kun maahumala oli ihan pieni ja viaton. Säikähdin, että tästä se varmaan leviää kuunliljojen puolelle ja valtaa lopulta koko penkin. Niinpä tungin penkkiin koko leveydeltä kovaa muovia n. 20cm syvyyteen asti. Sen pitäisi estää ainakin juurien kautta leviäminen. Rönsyämällä leviämistä hidastaa kuunliljojen puolella oleva kate, ja ehdin leikellä karkulaiset ennen kuin ne ehtivät edes harkitakaan juurtumista.
Hieno kasvihan maahumala on, kunhan sen vain istuttaa paikkaan, jossa se saa raivota rauhassa. Toivottavasti tällä setupilla se pysyy kurissa koputtaa puuta
Vaavu - ihan ensin tuli mieleen, että maahumalahan olisi hieno maanpeitto kuunliljojen kohdallakin. Mutta antaisit varmaan kasvaa, jos tykkäisit:)
Olen jo sokeutunut maahumalalle - sitä kasvoi kaikkialla, kun tähän muutettiin. Ja annan sen kasvaakin vähän kaikkialla. Muiden maanpeittokasvien seasta sitä kyllä revin pois eikä sovi kaikkien isompien kasvienkaan kanssa. Mutta yleisesti ottaen saa rönsyillä. Näyttää varmaan sekaiselta muiden silmiin, itse olen siihen tottunut ja vähän tykkäänkin.
Maahumala on kiva kesäkukkaistutuksissa ruukun reunalla.
Joo, mullakin on sitä kirjavaa maahumalaa yhdessä kesäkukkaistutuksessa. Näyttää nätiltä, täytyykin jossain vaiheessa räpsäistä kuva. Sitä perusmaahumalaa kasvaa meilläkin tuossa etupihalla kukkapenkissä (en oo ite laittanut), ja mun silmiin se näyttää kyllä ihan mukavalta siinäkin. Hyvin leviää ja kasvaa, mutta ei ole vielä ihan mahdottomaksi tappajakasviksi yltynyt.
Tää nyt ei ole maahumala, mutta laitan kuitenkin. Takapihalla kasvaa valkoinen niittyhumala, olen yrittänyt säilyttää sitä että siementäis.Se on kauniimpi kuin normaali violetti.