Maahumala, Glechoma hederacea

Maahumala naamioi kompostikehikon

Minä jopa kärräsin maahumalan alun Satakunnasta tänne Perämerelle. Siellä se oli maanvaiva ja valtas nurmikon yms. mutta täällä kuivassa hiekassa nippa nappa pysyy hengissä. Eli minä olen hamunnut ennen karttamiani kasveja jotta edes joku vihertäis ja kasvais sillä paksuja multakerroksia ei ole varaa hankkia kun joka multamurenakin pitää hankkia mantereelta ja se maksaaa.

Täällä siellä täällä viitataan maahumalaan ja sen kauheuteen. Viihtyykö se todella niin hyvin ja missä hyvänsä? Onko varjoinen paikka hyvä? Ostin maahumalan roikkuvaan amppeliin ja talveksi täytyisi saada maahan sitten syksyllä. Onko varmasti myyrävarma? Täällä myyrät syö kaiken, mikä ei ole myrkillistä tai haise jollekin. Maahumalahan tuoksuu joltain.

Maahumalapalsta on täällä: Puutarha - Luonnonkasvit - Asiaa lajeittain - lajeittain L - O - Maahumala, Glechoma hederacea

Männikkö, täällä. Katsotko myös postiasi, laitoin sinulle tulemaan privaattiviestin :slight_smile:

Kiitos Nuu! Sain jo paljon tietoa tästä maahumalaketjusta.

Onnistuisiko purkissa olevan roikkuvan talvetus sisällä viileähkössa huoneessa vai täytyykö nyt lykätä se maahan? Ei ole ollut ennen maahumalaa.

Laita maahan, siellä talvehtii varmasti.

Purkkeineen päivineen maahan, niin pääsee helpoimmalla. :slight_smile:

Ja nosta keväällä ajoissa pois, jos et halua humalan leviävän yltympäriinsä, nimimerkillä maahumala valloitti puoli penkkiä…

Onkos tämä nyt sitten maahumalaa?

maahumala?

Huomasin männä viikolla että orapihlaja-aidan alle on kasvanut kuvan mukaista kasvia, en tiedä mistä on tullut. Meinasin ensin Roundupata kun yleensä aidan alus kasvaa nokkosta, en vielä kuitenkaan viitsinut vaan ajattelin selvittää mitä on kivan näköinen mystisesti ilmestynyt kasvusto. Jos on maahumalaa, mahtaako voittaa nokkosen kasvukilpailussa? Jos, niin saa kyllä minun puolestani kasvaa.

Mites tuon siirtäminen kesäkukkkaruukun täytteeksi? Nyhdetään vain irti pätkä ja isketään ruukkuun?

Maahumalaa on.

Kyllä nokkonen tulee tuosta läpi…

Helppo istuttaa ruukkuun, rönsy irti vain ja multaan :slight_smile:

Kiitos Kaisaliisa. :slight_smile:

Vanhaa ok-pihaa tässä laitellaan. Sisäänajotien viereinen kaistale kasvaa mahtavan rehevästi maahumalaa, verraton maanpeitekasvi kyllä, mutta kuinka käy jouluruusun, punahatun, pionin, punatähkän ja komeamaksaruohon? Pärjäävätkö humalan kanssa vai häviävätkö kilpailussa ja katoavat? Entä sipulikasvit kuten krookukset, narsissit ja ukonlaukat, pärjäävätkö ne humalan joukossa? Tarkoitus olisi vielä istuttaa esim  tuiviota, katajia, verhoangervoa samaiselle alueelle, kuinkahan käy? Humalaa on joka paikassa reipas kerros. Maaperä vaikuttaa ravinteikkaalta ja kostealta, erittäin savipitoiselta, mutta vieressä on metrin syvä murskeella täytetty kaivanto salaojituksineen, joten vesi ei seiso.

tipe, siirsin aloituksesi" Perennat - Soveltuvuus - Päihittääkö maahumala sipulikukat ja tavalliset perennat?" tänne maahumalan omaan ketjuun. Täällä saattaa olla jo valmiinakin sinua hyödyttävää tietoa, kannattaa vilkaista aiempia viestejä :slight_smile:

Tipe, maahumala on hyvä pensaiden ja puiden alla sekä myös jättiperennojen alla, mutta vähänkään matalammat kyllä jäävät sen jalkoihin, nousee se sen verran korkeaksi.

Varhaisista sipulikukista en nyt muista kukkiiko ne jo ennen kuin maahumala nousee, luultavasti ei, mutta ukkolaukan kukkavarsi nousee kyllä maahumalan yli. Lähinnä sen kanssa mielestäni sopisivat telekiat, ukonhatut, ritarinkannukset ja muut suurkukat, myös valeangervot:) Tosin sitä kyllä itselläni kasvaa holtittomasti ja joudun sitten repimään pois…

Kiitos, Nuu, siirrosta. Löysin tästä ketjusta tarvitsemani tiedon.

Sain ensimmäisen maamumalani vuosi sitten ampelissa n. 1,5 metrinen ihana köynnös! Talvehti ruukussa, maassa ja taas kasvoi nopeasti 1,5-2 m. Otin nurmikon seasta samannäköistä ja kitukasvuista toiseen ruukkuun ja HUH; - sieltä kasvoi nopeasti isolehtistä ja aivan samaa maahumalaa kuin kaupan ruukussa saamani. Eli hyödyntäkäähän keväällä niitä “roskakasvejakin” nurmikosta. Minä olen onnistunut lumen alla säilyttämään IV -vyöhykkeellä myös vihreää murattiakin, eli ei mitään turhaan kompostiin!

Tuo amppeli onkin hyvä vinkki. Kasvatan maahumalaa isossa ruukussa, mutta amppeliinhan tuo sopisi paremmin kun tekee niin pitkät rönsyt. Lähtisiköhän muuten köynnöstämään ylöspäin jos laittaisi säleikköön?

OS, minusta maahumalalla ei ole sellaisia kärhöjä tms, jolla pystyisi tarttumaan pintaan. Kasvattaa kyllä parhaimmillaan 30 - 40 cm pituisia rönsyjä, joilla voi onnistua pienemmän kasvin peittämään, mutta lerpahtaa sitten kohti maata.