Kurpitsa, kun ihminen on sokkitilassa, ei muista edes kaikkia haaveitaan
Enpä ole ennen tammikuussa kiskonut maahumalaa perennapenkeistäni pois.
Olin joskus niin tietämätön, että istutin sitä moneen eri penkkiin ja juuri matalakasvuisten kasvien mm. maksaruohojen, esikoiden, suikeroalpien, pikkutalvion ja sammalleimun seuraan.
Nämä kasvit kiemurtelevat liki ja lomi ja viime kesänä näytti siltä, että maahumala vie kaikesta voiton. Oli pakko aloittaa taistelu sitä vastaan.
Mutta helppoa ei ole sen repiminen pois toisten suikertelevaisten joukosta. Aina johonkin jää juurenkappale ja hetken päästä leviäminen taas alkaa.
En suosittele tuota perennapenkkeihin, ainakaan hentoisten kasvien sekaan. Mutta amppeli- ja ruukkujuttuja aion kyllä kokeilla ensi keväänä!
Suviruusu on sitten siirtynyt kansainväliseen aikaan! Luin aamukahven ääressä englantilaista puutarhalehteä ja siinä muistuteltiin, ettei talviaikaan saa pitää yhtäkään kuukautta ilman puutarhan kitkemistöitä. Eli tähän on myös meillä päästy, kun ei ole lunta eikä pakkasta, mikään ei kasva paitsi rikkaruohot. (ja minä en osaa aamulla syömä mitään, ellen samalla lue jotakin -töihin lähdönkin voisin korvata kahvikupin äärellä luetuilla puutarhalehdillä. jooo - näin kevätpuolella riippuvuus on vahva ja vahvistumaan päin)
Olen ihan samaa mieltä valtsun kanssa tuon ''töihin lähdön jne.'' -suhteen .
Mulla on kirjavalehtinen maahumala, jonka siirsin uuteen kukkapenkkiin vahvistumaan. Se oli kituuttanut kuivuudessa ja vähässä mullassa pari vuotta ja nyt parempaan multaan päästyään siitä hävisikin kirjavuus melkein kokonaan. Johtuukohan se maasta vai onko sillä tapana käyttäytyä noin? (Tämä ei leviä ihan hirveästi)
Rajarinne, eikös…?? Ootas vain…:=))
Jahas - kiitti varoituksesta Euffis
Onko maahumalalla myös talvella lehdet eli onko aina vihreä kasvi? Ihan kun maahumala olisi hävinnyt parista penkistä kokonaan nyt talven aikana. Ainakaan sitä ei penkeissä näy. Kesällä se vielä viihtyi näissä penkeissä todella hyvin. Kyse on siis siitä kokonaan vihreälehtisestä maahumalasta.
ei se maahumala taatusti ole hävinnyt, kunhan lämpenee se nousee iloisena kyllä ensimmäisten joukossa.
En ole koskaan kiinnittänyt huomiota variegata -maahumalan talvehtimiseen. nyt on kasvupaikalla pelkästään jonkunlaisia ruskeita riukuja, mutta ei mitään lehtiä tai lehden alkuja. Mahtavatkohan ne siitä elpyä vai onko toivoa. Kävin katsomassa äidille antamiani alkuja ja ne ovat aurinkoisemmassa ja lämpimämmässä paikassa, josta lumet sulivat viikkoja aikaisemmin kuin meillä. Siellä oli jo selviä lehtiä.
Minullakin näytti kirjavalehtinen maahumala vielä pari viikkoa sitten ruskeilta riuilta ja ajattelin, että sinne katosi. Mutta nyt on jo terhakat alut siellä täällä. Sijainti on puolivarjossa omenapuiden alla ja saa ihan luvalla levitäkin. Minusta se on aivan ihanan näköinen maanpeittokasvi. Katsotaan sitten, olenko samaa mieltä vielä parin vuoden päästä tuosta leviämisasiasta.
Voi minäkin siitä niin tykkäisin. Entä, onkos kenelläkään kokemusta laittaa sitä purkkiin kasvamaan kesäkukkien kanssa. Joissakin kuvissa olen nähnyt ja hyvältä näytti. Eipä taida talvehtia siinä. Jostakin kirjasta luin, että tämä variegata -lajike menestyisi meilläpäin vain huonekasvina. Taidanpa kokeilla, jos nyt enää nousevat. laitoin niiden päälle toissapäivänä turvemultaa, niin nousevat vieläkin myöhempään jos nousevat. Ei sitä paljon siihen tullut, mutta saavat paremman alustan juurtua, ainakin toivoakseni.
Tänä talvena kirjavalehtinen talvehti jopa ruukkuun jätettynä. Aika useasti on keväällä noussut vihreälehtisenä muotona. Juurtuu hyvin pienestäkin pistokkaasta.
Monesti olen sitä laittanut täytekasviksi kesäkukkaistutuksiin. Tähän hätään löysin vaan yhden vanhan kuvan pienestä amppelista.
Minulla on ollut pelargonin juurella ja samassa astiassa vielä valkeaa lumihiutaletta.
Minusta sopivat todella kauniisti yhteen.
Nyt vielä talvehti sisällä hyvin ja olen ottanut paljon alkuja ruukkuun kasvamaan.
Just tommosta tarktin, että kesäkukkien kanssa. Sopii tosi hyvin varmaan sen lumihiutaleenkin kanssa.
Ja tulikruunun!
No niin sopii. Ajattelin itelleni parvekelaatikkoon pinkin petunian kanssa. Tulee huokeammaksikin. Näin kotihoidin tuella kun täytyy joka mutkassa säästää. Vaikka kyllä siellä variegata -osastolla oli aika lohduttoman näköstä. Vieläkin niitä samoja ruskeita riukuja ja kaiken lisäksi vielä ihan lahonneen olosia;(
Mua kyllä vähän harmittaa semmoinen tapa että sanotaan kysyjälle että älä missään tapauksessa laita maahumalaa ( taikka suikeroalpia/tuoksuvatukkaa/viiruhelpiä jne. jne.). Se on hyvä että kerrotaan että on kova leviäjä samalla kuin muut ominaisuudet jos kysyjä ei sitä tiiä mutta jokainen tarhuri itse päättäköön ilman “hulluksi haukkumista” mitä pihalleen haluaa laittaa.
Mulla on kaikenlaisia kasveja mitä monet inhoaa leviävyyden takia mutta se minulle sallittakoon ilman toisten huokailua että typerää puuhaa. ( enkä nyt sano että kukaan kirjaimellisesti noin on sanonut mutta usean viestin sisällön vois tiivistää tuohon ).
Jospa ei siis rakkaat kanssatarhurit nujerreta ketään joka jotain elinvoimaista kasvia pihalleen tahtoo, jokainen päättäköön omistaan koska pihoja ja tyylejä on laidasta laitaan.
Ja tämä oli täysin rauhallisesti ilman kiihtymystä taikka suuttumusta kirjoitettu.
Ihan asiaa oli, Marlene Olen minäkin erikseen hakenut maahumalaa omalle pihalle, mutta ymmärrän ettei esim pienelle rivitalopihalle ole oikea kasvivalinta.
Nämä leviävät kasvit ovat omiaan esim ryteikön muuttamisessa puutarhaksi, kun pitävät puoliaan mm villivadelmalle. Ei maahumala mutta korkeammat siis.
Me istutettiin ihan tarkoituksella mökille maahumalaa, kun se piha oli pelkkää hiekkaa ja kiveä rakentamisen jäljiltä. Nyt on alkanut ruoho ja niittykukatkin (ja horsma ja vattu) kasvaa, eikä se maahumala siellä alla mitään haittaa.