Maanpeittoruusut

Viime keväänä laittamani viherpeukalot 2006 -maanpeittoruusut on kyllä kaikki hengiltäpaleltuneita. Voiko näitä yrittää pelastaa leikkaamalla, jos vaikka kasvattaisivat uusia versoja? Ihmettellen kyllä aika lailla tuota paleltumista, koska pihasta löytyy niuhompiakin lajeja eikä mikään niistä näin epäonnistuneesti ole koskaan talvehtinut.

Metsätähti, joko ruusuissasi näkyy kasvua?

Tähän mennessä olen unohtanut Fairyn etsimisen, kun olen kolme kertaa puutarhamyymälöissä käynyt. Se sopisi niin mainiosti ruusupensasalueelleni vielä keskelle.

Voin suositella lämpimästi myös miratoa, on selvinnyt hyvin jo monesta talvesta.Taitaa olla vähän tummempi kuin tuo fairy.

Minä en sitten muuten ole koskaan hankkinut maanpeiteruusuja ja nähnytkin olen tietoisesti vain tuon Fairyn, joten kuvia saa pukata tulemaan.

Minulla ei taida olla yhtään kuvaa tallella tuosta miratosta, mutta ovat kehuneet sitä taudikestäväksi. Ja sitä se on kyllä ollutkin.Talvivaurioita ei ole juurikaan ollut.Tämä on voimakkaamman värinen kuin fairy, menisikö vähän pinkkiin?

Hei!

Onkos ketään kasvattanut maanpeittoruusuja ruukussa, jos on niin millaisia kokemuksia teillä on?

Itse laitoin viime kesänä The Fairyn ruukkuun ja syksyn tullen nostin varastoon, josta nyt huhtikuussa nostin ulos ja kovasti rupesi kasvamaan, eli talvehtiminen onnistui. Varasto tilat rajalliset, niin leikkasin ruusun syksyllä, tätä ei ilmeisesti suositella. Kastelin ruusua talvella n. kerran kuukaudessa, niin ettei päässyt kuivumaan. Ja nyt keväällä jouduin leikkaamaan vielä vähän kun pukkasi niin hontelon näköistä kasvua mutta ei ollut tästä moksiskaan.

Eilen laitoin ruukkuun White Coverin, saas nähdä miten hän sitten viihtyy…ja talvehtii…

Isossa ruukussa olen Fairya nähnyt ja oli todella kaunis näky. Senhän voisi maahankin istuttaa talveksi ja nostaa taas keväällä ruukkuun.

Niinhän tuon voisi mutta kun ei ole pihassa tilaa (rivitalo piha).

Kuitenkin haluaa että olisi pihassa ruusuja:-)

Sand, hyvä kysymys. Tänään huomasin, että täällähän on uutta alkua. Leikkasin ne poikki keväällä kun totesin menehtyneeksi. Vähän ylempää kuin ihan juuresta katkaisin siksi,etten tylsyttäisi puutarhasaksia likaisiin oksiin. Kyllä se vaan on kummallista miten kaikki jaksaa nousta vaikka lumien sulamisen jälkeen ajattelee, että tämä jää tälleen

Ruusut kuulemma leikataan silloin kun koivut on hiirenkorvilla, pätee varmaan maanpeiteruusuihinkin.

Minullakin on fairy mielessä sillä uusi kukkapenkinlaajennus tulee oikein ruususuotuisaan suuntaan.

Kuvia…?

Maanpeiteruusuja ei tarvi leikata kuin kuivat ja katkeilleet pois, fairy on kestävä ruusu. Tässä viimevuotinen kuva fairystä , niitä on minulla muurin reunalla.

Kuinka nopeasti noiden ruusujen pitäisi kasvaa? Istutin nimenomaista fairyä pihalle 8.5.2008 ja muutamasta pilkottaa pieniä lehtiä, eli elossa kait ollaan, mutta mitään kasvua ei näytä tapahtuvan. Luulin saavani jo täksi kesäksi kauniit kukkivat pensaat, mutta kuinkahan käy? Nousevatko ne sieltä jo tänä kesänä vai vastako ensi kesänä minulla on kauniit ruusupensaat pihassani? Tiedän…olen niiin malttamaton! :slight_smile:

Laitoin kaksi omaa Fairyäni melko aurikoiseen rinteeseen muistaakseni joskus vähän runsas kk sitten. Slleen istutin kun ohje sanoi, että versot jäivät multakumpareen alle. Pian esiin tuli noin 10 cm lehtevät oksan alut, mutta sitten aivan viimepäiviin saakka oli ruusupenkissä hiljaiseloa. Nyt yhtäkkiä näyttäisi kasvu lähteneen käyntiin varsin pontevana.

Jalomi, jokohan sun Mirato kukkii ja jos, niin laitatko kuvan? On hakusessa matalahko ruusu ja kenties maanpeittoruusu olisi ihan hyvä vaihtoehto.

Nuppuja on miratossa kovin, muttei vielä kuki. Googlettamalla tuli muutama hyvä kuva, joista aika hyvin näkee minkälainen on. Täällä tuo on mennyt hyvin jo muutaman talven yli.

Tässä olisi nyt kuva miratosta, aukaisi tänään ensimmäisen nuppunsa.

Mun maapeite ruusu tekee kahta väriä mist lie johtuu.

Fairya tarttui pari kappaletta mukaan puutarhamyymälästä.

Miten tuon Fairyn kanssa syksyllä? Eikös ohje jaloruusujen kanssa ole, että leikataan n. 25 senttiin niin teenkö samoin tämän kanssa?

Olen samoilla linjoilla Satuesin kanssa, eli leikataan vain kuivuneet/kuolleet oksat pois. Näin olen omieni kanssa tehnyt, ja hyvin on homma toiminut=)