Maariankellon taimia sain eilen kasvienvaihtopäivältä. Tämmöinen kellokukka on minulle täysin ennestään tuntematon. Luin Iesterin tunnistaneen tuolla Pirkko-Martan matkakuvista maariankellon ja kertoneen sen olevan kaksivuotinen ja saattaa esikasvatettuna kukkia jo ensimmäisenäkin kesänään.
Mitään muuta en kasvista sitten tiedäkään.
Kasvupaikkavaatimukset, korkeus, jotain muuta? (Muistin kasvin nimen yhtäkkiä vaan äsken kuistin rappusilla!)
Aivan normaalissa kellokukkapenkissä kasvaa. Erittäin kiitollinen, pitkään kukkiva laji. Tekee siemeniäkin.
ÄLÄ NYT! Eilenkö se oli!!! Minulla olisi ollut sinne vaikka mitä! Voihan kökkö.
Maariankellon taimia saan minäkin, kun tietäisin mihin ne laittaisi...
Ja muistaakseni maariankello on kaksivuotinen.
Minä vaan pokkana vastaanotin ne maariankellon taimet kovassa hälinässä, enkä huomannut kysyä edes kukkien väriä! Mutta eipä se haittaa, tuli minkä värisiä kukkia hyvänsä, jos ne noin upeita ovat.
Et ehkä Poppius olisi löytänyt itsellesi uusia kasveja eilisillä vaihtopäivillä. Muistaakseni sinulla taitaa olla kaikkia siellä tarjolla olleita jo ennestään Olisi tietysti ollut kiva nähdä, mitä olisit tuonut sinne. Minä ruukutin sinne vaan muutamia arovuokkoja, jättipoimulehtiä ja pienen verikurjenpolven. Olivat jotkus sopineet, ettei syysvaihtopäivää olisi ollenkaan ja koetin sitä toivoa kuitenkin.
Tuolla "Mikä Perenna"-otsakkeen alla tästä sanottiin, että on Maariankello. Siementaimi, toista kesää, joten voisin olettaa sen kukkivan tänä kesänäSitä kun sekoilee noiden taimipurkkien kanssa ja nimettömiä pikkuisia ripottelee millon minnekin, niin arvaatte varmaan lopputuloksen...
Olitte keväällä aivan oikeassa, sillä maariankellohan tämä onJa nuput:
Katsokaas tätä hormonihirviötä! Odotan innolla, että nään kukkia!
Tuosta kyllä tulee tosi iso ja varmaan paljon kukkiakin. Taitaa kasvaa hyvässä maassa.
Meillä kalliolla kuivassa kasvavat jäävät aika pieniksi, mutta kukkivat jo nyt.
Yksi miun kesän (yllättäin kasvaneita) kohokohtia:
Valkoinen lähes kukkii, mutta hormonihirviökello on jo availlut! Ja aivan totta, Raakki, kasvaa talon parhaassa mullassa, pionipenkissä. Korkeutta noin metri...
Minulla myös jättiläiskokoisia. Harmittaa kun sade on kaatanut vankkavartisia maariankellojani ja osa on nyt vinksinvonksin kukkapenkin kulmauksessa.
No äh. Istutin maariankellojen taimet keväällä yhdeltä sivulta avoimeen neliöön suoriin riveihin. Pitäisiköhän jo alkaa nikkaroida aitaa niille, etteivät ensi kesänä kaadu Tai ehkä kannattaa katsoa kevät ensin. Että nousevatko Ainakin jokainen tarvitsee minun talvidementiallani oman merkkikeppinsä.
Kylvin kolme vuotta sitten maarinkelloa ja ne häipyivät kukkimatta. Nyt keväällä löysin epäilyttävän taimen ja nyt se kukkii ja on MAARIANKELLO. Onneksi annoin sen olla, kun en tiennyt mikä se on .
Nyt sitten mietin, että ehtiikö se siementää ja kasvattaa uudet kasvit, vai pitääkö kylvää taas uudet ja odotella monta vuotta ? Miten ne sais joka vuosi kukkimaan. Ennen olen ajatellut , että ne eivät menesty täällä v:lla
( sama on sormustinkukan kanssa )
Meilläkin kukkii vaihteeksi maariankellokin, kahta väriä, toinen tummaa lilaa ja tämä isompi roisko tällainen punertava.
Meillä ei vielä ole näkynyt tuota hempeän punaista. Nyt tällainen vaalean sininen.