Kasvihuoneessani, isossa ruukussa kolme maissia näytti oikein hyvävointisilta, yli metrin korkuisilta ja kukanalut tulossa, kunnes ohimennessäni hipaisin yhtä taimista latvasta, jolloin koko kasvi meni juuresta poikki niin että napsahti vain! Arvaatteko kuinka otti päähän! En kyllä ymmärrä, mikä oli vikana kun en tosiaan taivuttanut latvaa kuin vähäsen, ulkona tuuli olisi riepottanut kasvia monin verroin. Pitäisikö laittaa ruukun ympärille aita ja varoituskilvet, että ''ei saa hengittää päin''...
Maissintaimistapa tuli mieleeni se kun ensimmäisen kerran itse yritin moisia kasvattaa. Sisällä sain aikaiseksi (moukan tuurilla) tosi komeat taimet, jotka sitten kesän tullen ylpeänä istutin ulos suojaiselle seinustalle. Siihen aikaan pesueeseeni kuului myös ankkoja, jotka sitten olivat bonganneet minun armaat taimeni, ja päättäneet ravita niillä itseänsä. Minä kun sitten menin taimiani kastelemaan ja ihastelemaan, löysin paikalta vain räpylänkuvia...
Tämän vuoden maissintaimet istutin ulos eilen, kokonaista 7 kpl. Tein kylvön kahteen 8 kennon taimilaatikkoon, samana päivänä ja samoilla konsteilla. Toiseen laatikkoon iti 7, jotka kaikki säilyivät hengissä, toiseen iti yksi, joka sekin kuukahti. Ainoa ero kasvatuksessa oli, että itämisvaiheessa laatikot olivat eteisen hyllyssä, toinen ylimmällä hyllyllä, toinen toiseksi ylimmällä. Jälimmäiset onnistuivat. Pienestä se voi olla joskus kiinni...
Pienestä se ihan oikeasti voikin maissinkasvatuksessa olla kiinni. Ei siis pidä antaa taimien kasvaa liian isoiksi ennen lopullista istuttamista. Kolme viikkoa riittää.
tulipas tässä ensi vuotta ajatellen, että millonkas ne maissit sitten kylvetään ? keväällä tietenkin mutta mihin aikaan...? *kyselee tyhmiä*
kokeilu asteella on minunkin maissinviljely.kylvin huhtikuun alussa sisälle ja sitten pidin päivät ulkona ja yöt sisällä.sitten kun kasvihuoneessa alko tarkrnemaan istutin maissit isoihin ämpäreihin .niissä ne kasvoi noin metrin pituisiksi ja sitten kaivettiin ne ämpärit ulos hiekkaan.nyt ne ovat parimerrisiä ka kukkivat.ensimmäiset tupsut kurkistavat lehtihangoista.ämpärissä kasvattamisessa on se hyvä puoli,että jos tulee syksyllä aikaisin kylmä niin ne voi siirtää takaisin kasvihuoneeseen.ämpäreihin on porattu muutama reikä ja tietysti olen lannottanut niitä normaalisti.olen tosi tyytyväinen tähän kokeiluun.
Eikös maissi ole tuulipölytteinen kasvi?
Mitä siinä tekevät kimalaiset/ampiaiset tai jotkin pörriäiset, joita yleensä olen nähnyt keräämässä mettä kukista?
Moi!
Itse (ekaa kesää maissia kokeilevana) ihmettelin ihan samaa, että mistä tietää tähkien olevan valmiina poimittavaksi. Jollain nettisivulla sanottiin, että kun sen tähkien päässä oleva "hörhelö" ruskettuu, niin tähkät ovat valmiita.
Sokerimaissin jyvän sisuksen tulisi olla siirtynyt harmaan vetisestä kermamaiseksi mutta ei vielä voin tapaiseksi. Tähkät kypsyvät yllättävän nopeasti ja menevät minulla usein liian vanhoiksi. Jos kasvattaa mansikkamaissia popcornin valmistukseen tai koristeeksi niin silloi annetaan olla tosi kypsäksi, eli annetaan koko kasvin kellastua. Sokerimaissi sen sijaan tulisi korjata keskenkasvuisena oikeassa vaiheessa ja tämä voi olla vaikeata. Ylikypsän sokerimaissin voi tietenkin syödä, mutta se on jo ''paksukuorisempaa'' ja vähemmän maukasta kuin oikeassa ajassa korjattu. Tarvitsisi tutkia tähkiä ja puristaa jyvä kokeeksi jne.
Missä vika, kun tuli kaunis röyhykimppu, mutta ei yhtään tähkää edes näytiksi alkua? Onko jokin 2-neuvoinen lajike vai miten osaan varoa ensi kerralla? Heitin tietysti pussinpois, joten lajikkeesta tms. en osaa sanoa mitään. On kasvanut hyvin eli olisi kerinnyt tähkääkin kasvattaa. Nnuo röyhyt tulivat elokuun alussa ja ovat jo siitepölyä levitelleet viikkoja. Eikös se tähkä ole sen röyhyn alla yleensä? Silleen muistan meilläkin ennen yrittäneen, kun ei ihan ehtineet tai oli kuivaa ja kuumaa tai kylmää ja märkää tai jotain muuta epäsopivaa.
Se röyhy kasvin yläosassa on poikakukka ja sen siitepölyt pitäisi levitä alas lehtihankoihin päin jossa maissit alkavat vasta sitten kasvamaan kun on pölyttyneet. Käys tarkistamassa ettei siellä pullota mitään mistä tursuaisi valkeaa ja syksymmällä kellastuvaa karvan oloista. Kuvan alaosassa näkyy maissi. Oikokaa jos ihan mettään puhun.
meillä ylppärilahjaksi saatu maissi, joka uskottiin haltuuni, epäonnistui, poika ehti pöllyttelemään ennenkuin tyttöpuoli oli valmiina vastaanottamaan :(
Meidän saalis siitä "villit ideat" kukkapenkin taustalta
Juu maissin tähkä on siellä röyhyn alapuolella, mutta ei sieltä tule mitään. Lisäksi pitäis kasvaa suojuslehtien sisällä, mutta semmoisistakaan ole merkki’‘k’‘’'n. Käytiin juuri miehen kanssa pällistelemässä. Onko jokin koristelajike tai okin erikoisuus, kun ei tähkää lainkaan?
24.3. kylvetyt, alkuviikosta litran maitotölkkeihin koulitut jättimaissien taimet alkaa alla 15 senttisiä Saas nähä kuinka Rahikaisen käy.. jätit kuulemma tarvitsee n. 220 päivää kasvuaikaa... Vaan mahtaako mennä mönkään kasvattelu näillä leveysasteilla Katsotaan kuis käy.. Villi huhu kun kertoo että pari muutakin höyrähtänyttä kasvattelee jättimaisseja tänä kesänä
Jättimaissin taimi jokunen päivä sitten. Osalla jo pidemmätkin lehdet.
Onpas hää iso ja hyvinvoivan näköinen. Mä ajattelin kokeilla ihan vaan tavallista tänä kesänä. Anopilla kasvaa maissipelto, mutta jos itse saisi edes muutaman kasvamaan
Koskahan nuo uskaltaisi viedä viileään, lämmittämättömän aitan ikkunalle? Kestävätkö kylmää lainkaan vai suuttuvatko vain pakkasesta? Toisen satsin pistän maisseja itämään vähän myöhemmin, nämä laitettu 17.3. Ihan sokerimaissia ovat ja tiedän, liian aikaisin idättelin mutta ei malttanut...
vakaasti kannatan inkiä. - varovainen joutuu noiden istuttelussa olemaan. juuret ovat hauraita ja tapahtuu se sama jurottamaan alkaminen, josta tamarillo kirjoitti kurpitsasota-ketjussa. - eikä maissi kestä kylmää. peittelemään joutuu, jos erehtyy liian aikaisin ulos istuttamaan. ja milläpä isoja taimen rohjakkeita ulos/sisään karaisun vuoksi kuljettelee.
kylvin minäkin tänään 2 x 2 maissia, mutta ne menevätkin kasvihuoneeseen vappuna. - omani kylvän vasta kuukauden päästä.
Emine, ei maissit tykkää pakkasesta!
Olen muutamana kesänä kasvatellut, ja ihan pari tähkää satoakin saanut. On muuten tuoreena, ja raakana, makeaa ja ihanaa!
Vasta tuossa toukokuun lopulla olen vienyt lämmittämättömään minikasvariin pois kissojen hampaista. Kissoista ne kait näyttää ihan kissanruohoilta, ja maissi muuten ottaa sitten nokkiinsa, jos joku syö siltä pään…kokemusta on, huoks.
Olikos se niin että esikasvatus 4-6 vai 6-8 viikkoa? Kyllä siinä pussissa lukee. En oo tänä vuonna laittamassa, tila on pieni ja se niin riippuu, millainen kesä tulee, että kerkiääkö.
Emine, näin että sulla on osa "partajugurttipurkeissa" Seuraavaa kertaa varten hyvä vinkki: leikkaa pohja pois (mulla kyseisistä purkeista lähti tosi helposti ihan terävällä juuresveitsellä) ja sitten laitat kannen pohjaksi.
Uudelleen istutus on sitten helppoa kun ottaa vain kannen pois pohjasta ja vetää purkin taimen yli pois. Ei tarvitse pelätä juurivaurioita Ja ennen kun sen purkin vetää siitä päältä pois, voi ympärille laittaa jo uutta multaa tukemaan..
Ne voi istuttaa syvempään, jopa ekoihin lehtiin asti.
Jep, ei maisseja kylmään/liian viileään, kovin tykkäävät lämpimästä Mulla ne on nyt esikasvatuksessa +16-20 asteisessa huoneessa. Seuraavaksi istutan ämpäriin ja vien kasvihuoneeseen. Mutta siihen menee vielä aikaa. Litran tölkeissä ei näy vielä juuria pohjassa asti. Mä oon poistanut purkeista pohjat ja teipannut sinne muovikelmua, näen sitten kun juuret on pohjassa ja on aika istuttaa suurempiin astioihin