Joo, noi on hyviä kasvatuspurkkeja, onneks se ite jugurttikin on hyvää niin ei tarvii ostaa pelkkien purkkien takia
Mikä ihmeen jättimaissi? Onko tähkät tavallista sokerimaissia isompia…vai koko kasvi? Hitsi kun toi tavallinenkaan ei yleensä ehdi valmistua ennen talvea…
Mä kokeilin viime vuonna kanssa maissinkasvatusta. Kylvin huhtikuun puolivälissä ja syyskuun alkupuolella oli valmista. Siirsin ne ulos jo toukokuussa. Taimia oli vain kymmenkunta, joten ne oli helppo peitellä yöksi. Maissipelto onkin sitten eri juttu. Mä käytin suojaamiseen samaa konstia kuin muillekin aroille kasveilleni. Ne kasvoi lavanlaitojen sisäpuolella! Päälle on helppo viritellä harso tms. ja laitoja voi korotella ja madallella tarpeen mukaan.
Jättien tilanne tänään. Tuosta tähkästä pitäis tulla about 60 senttiä pitkä, ei kyllä varmasti kerkeä tähkälle täälä mutta jos nyt korkeutta sen nelisen metriä kasvais ni saattaisi näyttää melko huikealta. Karaistus aloiteltu partsilla, tukevoituu vaan miten kesäkuulla saa siirrettyä kattoa hipovan maissin ulos
Tavalliset kylvän toukokuun puolivälissä tai istutan suoraan maahan, suunnitelmat auki vielä.
Minä myös laitoin eilen maissia kasvamaan, sellaisia pikkuisia.
Miun jättimaissit pari päivää sitten:
Taitais olla aika istuttaa isompiin purkkeihin.. Mansikkamaissit pitäis kait kanssa kohta kylvää? Ja tavalliset, jos sais siemeniä.. tai valmiita taimia
Oijoi, onpa jättimaissi sitten todella jätti.
Tjaa, täällä siis osa on sitä mieltä, että tavallisen sokerimaissin voisi jo kylvää. On se ainakin niin hidas kasvamaan, että ehkä varaslähtö olisi paikallaan. Itse olen vasta tehnyt idätyskokeita vuosikertasiemenillä. Kaksi lajiketta iti hyvin, mutta kolmannen siemenet olivat muistaakseni jo ostovuonna itämiskelvottomia, eikä nytkään näköjään ole luvassa muuta kuin homehtumista ja mätänemistä. Tein idätyskokeet purkissa kostutetun talouspaperin välissä, ja tuota menetelmää ajattelin käyttää tänä keväänä lähes kaikkeen idättämiseen. Sitten vain siemenet multaan kun itäminen on käynnistynyt. Ainakin maissi on niin herkästi homehtuva, että tästä voi olla hyötyä. On kyllä nopeuttanut huomattavasti muidenkin kasvien itämistä.
Kertokaahan mikä mun maisseissa mahtaa olla vikana kun kuolevat yksitellen pois, just just ehtivät 10cm pituuteen ja nahistuvat pois. onko vielä liian aikaista esikasvattaa niitä, vai missä vika on? huoneen lämmössä ovat ja taimimullassa... onko huoneenlämpö niille sopiva vai missä lämpötilassa niitä pitäis kasvattaa? eipä ollut pussin kyljessäkään sen kummempia kasvatusohjeita.
Tupu78, noin on käynyt maissien kanssa minullekin aina välillä… ihan vain omassa mielessäni olen arvellut syyksi mm. sitä, että olen kerta kaikkiaan ollut liian hätäinen niiden kylvön kanssa: mitä varhemmin kylvän, sitä varmemmin käy noin.
Täytyy varmaan huomenna kylvää omani.
Lueskelin tässä vanhoista viesteistä vinkkiä siihen, milloin istuttaa nuo maissit ulos. Olin alunperin ajatellut viedä maissit mökille multiin vappuna, mutta taidampa malttaa vielä... Olen sitäpaitsi näköjään ihan hyvissä ajoin kylvänyt maissit (tein sen pari viikkoa sitten), kun olen tässä kokoajan pelännyt että jätin touhun liian myöhään.
Jaahas… Kylvin sitten omani vähän turhan aikaisin. Joskus maaliskuulla muistaakseni. Tehtiin yks ilta popcornia ja mietittiin mahtaako ne itää. Liotettiin päivä vai kaksi en ihan muista ja sitten kylvettiin kaikki samaan purkkiin. Ja itihän ne. Pitkään kasvoivat ihan hyvin yhdessä siinä purkissa ja sitten kovakouraisesti niitä jouduin irrottelemaan kun koulin. Istutin ne uudelleen vähän syvempään etteivät katkeaisi niin helposti. Kaikki kestivät kovakouraisen käsittelyni ihan hyvin ja ovat kasvaneet tähän asti ihan tavallisissa pienissä kahden desin jogurttipurkeissa. Pari tainta istutin vähän isompiin muovisiin kukkapurkkeihin, halkaisija jotain 13-15cm. Isommissa purkeissa olevat ovat hieman isompia kuin muut, noin metrin mittaisia.
Kolme muuta lajiketta on ihan ostettuja siemeniä ja laitettu kasvamaan hieman myöhemmin. Kaikki kasvavat kahden desin valkoisissa muovimukeissa. Ovat vähän pienempiä kuin popcornit, ainoana poikkeuksena minimaissit jotka ovat puolet muita pienempiä. Huomaa kyllä hyvin mitkä on minejä.
Taidan kuitenkin laittaa vielä viikonloppuna itämään uusia siemeniä siltä varalta jos kuitenkin noi aikaisemmat ottaa ja kupsahtaa ennen maahan pääsyä. Ja kun noi kerran voi istuttaa noin lähelle toisiaan niin mahtuvat tonne peltoon joka tapauksessa. Voin sitten vertailla syksyllä miten kasvattelussa oikein kävi.
Tänään huomasin että se meidän isoin popcorni on kukkatöyhdön väkännyt. Joten kukkia se ainakin ehtii tän kesän aikana. Laitoin myös uusia siemeniä itämään että saas nähä ehtiikös ne sitten ollenkaan näin pitkälle ulkosalla.
Ajattelin tänä vuonna laittaa maissit kasvihuoneeseen, koska eivät oikein ole avomaalla ehtineet, kun paikka on ihan suon kupeessa (kylmää ja hallaa). Kerratkaapas nyt minulle muutama perusasia. Montako maissintainta neliömetrille? Mitä luokkaa yölämpötilan pitäisi olla ennen kuin uskallan istuttaa?
Minusta nuo sivulla 5 olevat iesterin kuvat ovat uskomattomia. Onko siinä ~6 tainta/ämpäri? En tajua miksi siemenpussin kyljessä puhutaan niin suurista taimiväleistä, jos kerran onnistuu noin pienessä tilassa.
Jaaha, ja Q:lla on sitten kovin pikaista popparimaissia, kun jo nyt kukkii. Onko tyttökukasta havaintoa?
ompas tuhdissa kunnossa Tamskun maissit.. on mullakin varmasti yhtä korkeat.. mutta muista avuista onkin sitten aivan turha puhua...
En kyllä tiedä niistä tyttökukista, en oo kyllä edes mitään sellaisia edes haeskellut. Mistäs ne sellaiset oikein pitäs löytyä?
Paljonko maissi tarvitsee lämpöä selviytyäkseen hengissä ulkona? Alkaa noi maissinrotjakkeet jo viemään tilaa tuolla kasvilampun alla ja tekis mieli ne jo ulos viskata. Ehkä alan ens viikonloppuna totutteleen ulkoilmaan jos on lämmin ilma. En vaan jaksais roudata kovin pitkään edes takas.
Ja uudet maissin siemenet on jo alkaneet itää. Taidan niitäkin alkaa totutteleen että tulee vantteria lapsosia sitten. Saas nähdä miten käy. Tuleeko ollenkaan satoa ja kumpi tapa on toiminut paremmin. Jos tulee myöhemmin laitetuista hyvin satoa niin en kyllä toiste jaksa noita rotjakkeita kauheasti esikasvattaa.
Tyttökukka on se, joka tulee sinne alemmas maissin varteen, lehtihankaan. Sinne pitää sen latvassa olevan poikakukan tuottaman siitepölyn päästä, ja pölyttyneestä tyttökukasta kehittyy sitten tähkä. Tytöt on tässä tapauksessa usein hitaampia kuin pojat, mutta ongelmia tulee vasta sitten, jos siitepölyä ei enää ole kun tyttö ehtii paikalle.
Sivulla 3 on siitä kuva.
Miulla ei vielä noinkaan isoja, mutta ei niitä ulos vielä voi istuttaakaan.
Ompa hieno nokkiintunut maissi, tuollaisia saisikin hypellä kasvimaalla!Minä olen laittanut maissit tyroksilaatikkoon kasvamaan ja ne joutuu olemaan siellä niin kauan kunnes uskallan laittaa ne ulos, eivät ole nokkiintuneet vaikka en niitä koulikkaan suurempaan astiaan.