Maissi, Zea mays

Kai maissi on vihannes, onhan? Ainakin ne myy sitä vihannessekoituksessa. Olen minä määly, kun en tommosta tiedäapea

No, kummiskin, mulla on siis itämässä sekä minimaissi että sokerimaissi. Voiko ne laittaa samaan kasvihuoneeseen, vai tarviiko nekin sen ~100 metrin etäisyyden toisistaan niinkuin hyvin makea ja makea? (Siis loordin pussissa lukee noin, en mä siitä mitään tiä)

En osaa vastata tuohon edellä olevaan kysymykseen.

Itse laitan maissit ulos kuten viime vuonnakin oli.

Tänään puutarhalla käydessäni huomasin siellä maissien olevan jo n.30-40cm korkeita? Ehkä miekin taidan kylvää jo omat.

No hoo, sekasortoinen ajatusketju päässäni alkoi tuosta kysymyksestä. Siis pölyttäjähän ei muuta omenasatoa miksikään, mutta siemenen se muuttaa. Kuinkas viljapelto - jos on monia laatuja vierekkäisillä lohkoilla samaa viljaa, tuleeko sadosta sekulia? Ainakin jos on geenimuunneltu pölyttänyt tavallisen, tulee tavallisen jyvästäkin geenimuunneltu. Hohhoijaa en jummarra.

Paitsi että kasvihuoneessa joudut hoitamaan pölytyksen käsin, koska maissi on tuulipölytteinen. Niin ollen käsittääkseni riittää, että laitat ne sen verran kauas toisistaan, että et ravistele toisen pölyjä toisen päälle.

Muistitkos Temskukka myös pöristä pölyttäessäsi silmän isku

Viime vuosisadalla, tarkemmin 80-luvulla kokeilin kerran täällä V-vyöhykkeellä maissin kasvatusta pienessä kasvihuoneessa, jonka olin rakennellut poistetuista ikkunalaseista. Kyllä sieltä kasvuhuoneesta muutaman maukkaan, ihan normaalikokoisen maissin sain. Lieneekö sitten kesä ollut tavallista lämpimämpi...en muista...

Pitäisi varmaan taas kokeilla...

Yritänpä uudelleen tätä viestin laittoa täällä "uudella" foorumilla, kiitos Jussa vinkistä! Harhailin tuolla "vanhalla" puolella ja lueskelin sieltä noita maissi -aiheisia viestejä, mutta edelleen on mustia aukkoja tiedossa. Kyselisin siis hieman neuvoja tuohon maissin viljelyyn.

Löysin kaupasta kahta eri lajiketta "Indian summer" ja Lumidor F1". Onko joku kokeillut näitä lajikkeita joskus ja minkälaisin tuloksin? Pussin kyljessä oli huomautus, ettei kahta lajiketta saa viljellä vierekkäin. Mitä tästä seuraisi, jos näin kuitenkin tekee, eivätkö silloin tuota satoa vai mitä? Kuinka pitkä viljelyetäisyys sitten on riittävä kahdelle eri lajikkeelle? Joku mainitsi  tuolla vanhoissa keskusteluissa 30m etäisyyden, nyt huomasin, että täällä oli kirjoitettu maissin tarvitsevan 100m välimatkan!

Esikasvatus lienee paikallaan täällä Vaasan korkeudella vai onko joku tällä kasvuvyöhykkeellä viljellyt suoraan avomaalle? Montako viikkoa ylipäänsä kuluu taimenesta siihen,kun maissi alkaa tuottaa satoa? Lueskelin noita aikaisempia viestejä ja jossain oli maininta, etteivät taimia saisi pitää istutusruukussa kolmea viikkoa kauempaa, jotta kasvattaminen onnistuisi. Mikä on se "oikea" aika istuttaa siemenet esikasvatuksessa? Kuinka suuri istutusruukku on riittävä yhdelle taimelle siihen asti, että se istutetaan ulos? Kuinka pieniä taimia olette istuttaneet avomaahan?

Onko jokin kasvi, jonka tilalle maissia ei kannata seuraavana vuonna istuttaa kasvimaahan? Minulla oli viime kesänä kasvamassa porkkanaa, salaattia, tilliä, persiljaa ja herneitä. Onko jokin kasvi, jonka vieressä maissi ei viihdy kasvimaassa? Ajattelin laittaa tänäkin kesänä noita samoja kasvamaan. Onko joku kasvattanut maissia istutussäkissä? Onko siinä liikaa vai riittävästi ravinteita maissille?

Kiitos vastauksista jo näin etukäteen.

Maissia kasvatan jokaikinen kesä ja satoa tuli viimekesän lämmössä tosi hyvin. IV vyöhykkeellä ja avomaalla, alkukesästä suojaan kasvuharsolla, istutan tiheään neliönmuotoon, kohopenkkiä käytän myös. Esikasvatan (ensin siemeniä liotan) n 10 päivää sisällä turveruukuissa, eli 10. kesäkuuta vasta ulos näillä korkeuksilla. Uloskin olen suoraan joskus kylvänyt, mutta taisi silloin kelit viilentyä ja itäminen oli epätasaista, harsosta ja kohopenkistä huolimatta.

Maissi on nirppanokka, joka hermostuu uudelleen

istutuksesta, eli kaivan koko turveruukun istutuskuoppaan reunojaan
myöten, juuret ovat silloin isoja ja napsuvat herkästi poikki. Taimia
pitää totutella ulkoilmaan joinakin päivinä, tuuleenkin on totuttava,
kun alkuun pääsevät jatko on huoettomampaa. Varmin keino epäonnistua
on kylvää liian aikaisin. (JA maississa on samanverran energiaa kuin
tuopissa olutta, lohtuna jos satoa ei kauheasti tulisikaan…)

Kasvusäkin voisi ajatella olevan hyväkin, mutta kovin montaa maissia siihen ei voine laittaa (4kpl veikkaan, kuka tietää paremmin?) ja epäilen, että kuivahtaminen ja korkeat kasvit saavat komeuden pyllähtämään.

No hyvä, sitten ei ole vielä kiirettä kylvää maissinsiemeniä. Käytätkö esikasvatuksessa taimimultaa vai kannattaisiko heti kylvää tuhdimpaan multaan? Mites tuon lannoituksen kanssa, mitä käytät ja kuinka usein? Maissi muuten kasvaa ilmeisesti hyvin aivan tavallisessa puutarhamullassa? Kuinka paljon kastelua maissi tarvitsee, normaalia enemmän vai pärjääkö/viihtyykö vähemmällä vedellä?

Valtsu, käytät akvaariovettä kasteluun. Miksi juuri akvaariovettä, onko siinä jotakin hyviä lannotteita kasveille? Mulla on mennyt ne vedet viemäristä alas, hmm pitäisikö sitäkin alkaa hyödyntää.

Minä meinasin kylvää maissit toukokuun alussa ja valtsun ohjeiden mukaan se olis aika sopiva ajankohta.

Ajattelin itsekin, jos maissia ehtisin vielä kylvää. Niin jaksaisitteko vielä selittää sen pölytysjutun. Kun mietin että kokeilisin vain paria tainta nyt ekana vuonna. Niin pitääkö ne istuttaa jotenkin lähekkäin että pölytysvarmistuisi vai miten?

Kun kukinto on suunnilleen tuollainen kun kuvassa ja siitepöly pöllähtää sitä koskiessa niin silloin kasvia heilutellaan jotta alapuolella kasvava "hedelmä" pölyttyisi. Korjatkaa jos ihan mettään selitän.

Tää on kyllä vihoviimeinen paikka tämä pentti... on se laitettava pari maissiakin kasvamaan vielä, kun näköjään ehtíi. Jätin nimittäin ihan tahallani maissin siemenet ostamatta muutama viikko sitten, kun ajattelin, että säästyn siltä projektilta. Viikon päästä kadutti, toisen viikon päästä olin selvinnyt pettymyksestä ja nyt tarjoutuu sitten vielä tilaisuus. (Latva-artisokkaa en rupea enää tänä vuonna yrittämään; ostin kyllä siemenet ENSI vuoden helmikuuta silmällä pitäen.)

raah, taitaa ruveta meilläkin maissia kasvamaan kasvarissa...

ihan pakko

Itse esikasvatan maissit kasvihuoneessa, mutta siirrän kesän tullen ne kasvimaalle kasvamaan. Kasvihuoneessakin yritin niitä kasvattaa, mutta omani eivät tehneet siellä satoa. Kasvimaalla parhaimpina vuosina on tullut useita tähkiä samaan varteen. Maissi kannattaa istuttaa ryhmiin - ei riviin, silloin pölytys onnistuu parhaiten.

Onko joku onnistunut saamaan satoa kasvihuoneessa kasvaneesta maissista?

Ihan yhtä hyvin tuli satoa kasvarin sisällä kun ulkoakin, (tosin vaan yksi/taimi) Viime kesänä oli ensi kertaa kasvarin ulkopuolella ja samaan paikkaan laitan nytkin.

Jäikös keltä maissin siemenöitä yli?

Kylvin maissit muutama viikko sitten. Kun kuulemma kolmen viikon taimikasvatus on sopiva maissille. Ajattelin saavani 24/24 tainta niistä. Toisin kävi. Yhdeksän on itänyt (saahan niistäkin jonkinlaisen ruudukon aikaiseksi…) Tänään tutkiskelin tarkemmin kylvöksiäni ja ihan pakko oli kaivaa ylös yksi kummajainen, joka juuri ja juuri pilkotti pinnassa. Hirvittävän hento alku, joka katkesi, kun hiukan tökkäsin. Varsin epätyypillistä maissille. Pakko oli kaivaa se tieteen nimissä esiin ja mitä kummaa. Juuri oli lähtenyt kasvamaan ylöspäin (se hento varsi, joka tönäisystä katkesi) ja paljon pienempi verso, joka onneksi myöskin oli yrittämässä ylöspäin. Muutama vuosi sitten törmäsin samaan ilmiöön.

Kummaa. Siis että juuri voi kasvaa ylöspäin?

Tuuliina, minkä kokoisiksi esikasvatit maissit?

Millaiselle paikalle maissit kantsis istuttaa ulos? Kestääkö ne tuulista paikkaa, siis kuinka tukeviksi kasvavat? Oletteko omianne tukeneet? Me tuon Veronican kanssa kasvatellaan mansikkamaissia ja tuli siitä tehtyä oma otsikkokin, vaikka tännehän ne jutut ois ihan yhtä hyvin sopineet. Vaan kun ei ollut tietoa jotta onkohan se mansikkamaissi mikään "kunnon maissi" ollenkaannaurua.

Liika märkyyskin voi kellastuttaa jos juuret meinaa hukkua. Maissi tykkää aurinkoisesta lämpimästä paikasta ja läpäisevä hiekkamultamaa on ainakin ollut hyvä kasvualusta. Taimet pitäisi istuttaa hieman syvemmälle, se kasvattaa pönkkäjuuret sitten.