Maissi: Koristemaissi, Zea mays var. japonica

Kylvin mansikkamaissia 6.5. ja nyt odotellaan nouseeko yhtään tainta pintaan.
Sain siemenet mansikkamaissi-nimellä ja pentin kaupasta löytyi mansikkamaissin (koristemaissi Red Berry) siemeniä myytävänä. Onkos ketään ennen kokeillut? Luin uusimmasta VP-lehdestä että maissin siemenet pitäisi kylvää 2kpl / 10cm ruukku ja kun itävät niin heikompi kitketään pois. Maissi ei sen mukaan kestä koulimista, onkohan mansikkamaissilla sama juttu? Mä laitoin 4 siementä / ruukku. Saas nähdä miten käy kouliessa...

Kertoilen kokemuksia jahka niitä tulee lisää

No nih, eilen kurkkasin ja eka siemen itää. Eli viikon verran kesti. Ja mähän olinkin laittanut sitten kaikki siemeneni samaan rasiaan itämään.. saas nähä, pitää koulia heti kun ovat kaikki itäneet.

Miullakin on jossain muutama siemen , pitää lähteä etsimään jos vielä ei ole liian myöhäistä kylvää.

Mulla luki pussissa esikasvatus toukokuussa, katsotaan kuin käysilmän isku. Laita ainakin pari multiin, kiva saada mansikkamaissinkasvatuskaverisilmän isku

Löytyi, neljä siementä. Laitoin yöksi veteen, itää sitten nopeammin.

Tänään .

Mulla iti näemmä kaikki 12 kpl jotka kylvin. EIlen olivat n.3cm pitkiä ja terhakoita alkuja. Nyt jätin ne kasvariini ilman lisäpeitteitä kun on luvannut lähi öiksi min +7 astetta. Mietin tässä että pitäisköhän ne jo koulia omiin purkkeihinsa varovasti? Taidan koittaa pari siirtää erilleen ja jos pysyvät hengissä, siirrän lisää....

Kuinkahan korkeaksi tuo koristemaissi kasvaa? Uskaltaisinkohan jättää pari tainta kasvariini ja loput sitten  aikanaan avomaalle...

Heh, vastaushan löytyi tietysti tuolta pentin omasta kaupasta: korkeus 180cm. Eli jätän muutaman kasvariin kasvamaan, tai ehkä useammankin. Oishan se hienoa saada satoakinsilmän isku. Tää on selvästi tän kesän mielenkiintoisin kokeilu! Jättikurpitsan lisäksi...

Tänään istutin maissiviljelykseni liljapenkkiin koska se on pihan lämpimin ja aurinkoisin paikka.

Mulla näyttäis olevan saman kokoisia. Heh, kun vielä saisin ne maahan astinaurua. Mä jätän jokusen kasvariin sisälle ja ulos pitäis keksiä hyvä paikka. Mitenhän ne kestää jos on tuulinen paikka? Pitänee kysäistä tuolta viereiseltä "tavismaissi-palstalta"silmän isku.

No niin, nyt ollaan seuraavanlaisessa vaiheessa:

Nämä kaksi sijoitin aurinkoiselle seinustalle, viisi laitoin toiselle aurinkoiselle paikalle pihalla. Joskin aika tuuliselle, mutta hyvin ovat pystyssä ja ehjinä pysyneet.

Ja kasvarissa näyttää tältä:

Viimekesän kokeilu tuotti yhden tähkän ja puolet meni lintujen kupuihin ja puolikkaan tähkän pelastin syksyllä siemeniksi. Tein koekylvön ja nyt on viikon jälkeen noussut 4 piippaa kymmenestä. Ei siis mikään kauhean suuri itämisprosentti. Jos joku haluaa kokeilla myös niin siemeniä olisi saatavilla. Tässä vielä kuva siemenlähteestä:
Koristemaissi
Ja tumpelo kun on tän tekniikan kanssa niin olkoon sitten kyljellään.

Mullakin on pari tähkää oottamassa. Meinasin jo tlata siemeniä, kun ajattelin, että josko nuo on liian pieniä itääkseen. Mutta nyt täytyy kokeilla nuo ensin. Tuolla koristemaissilla on kyllä niin tosi koreat lehdet. Kiitokset vaan Rusokille, jolta omani sain ja jonka luona nitä ensi kerran näin - ja ihastuin.

Kokeile vaan, tee kanssa koekylvö niin näät että toimiiko ne vielä. Luulenpa että kaikkein pienimmät jyväset ei mun purnukassa lähteny itämään…

Minä olen muina keväinä kylvänyt koristemaissin siemenet  maaliskuulla ja niistä on tullut kaatuilevia ja honteloita.

Nyt aion kylvää vasta huhtikuun lopulla, ehtivät hyvin kasvamaan ennenkuin voi viedä ulos.
Itävät viikossa.Syksyllä tuli hyvin siemeniä.

En malta olla kokeilematta edes muutamaa. Jos itävät, niin teen sitten keväämmällä varsinaisen kylvön. Jos eivät idä, niin tiiänpä sitten tilata siemeniä.

Huitukka, jos omasi eivät idä, minulla on vielä muutamia siemeniä jäljellä. Voit saada taimivaihdossa jokusen alun, jos onnistuu kasvatus (ja mikä ettei).

Hyvä- siis huoli pois! Ne sulta saadut viimekesäiset teki meidänkin pihasta oikean paraatipihan.

Koristemaissini kukkii näin, kysymys kuuluu: tuleeko tähän tähkää vai onko tuossa jo tulossa kerättäviä siemeniä?