Maissi, Zea mays

ihana...pomppivaa naurua.

pirkkis, miksi olet ne vanginnut, eihän nuo ylväät yläpuolen urokset pääsee ollenkaan pölisemään noille rouville alemmas?

Maissin oikean kypsymisasteen arvioinnissa on olemassa erilaisia ohjeita, joita on tällä palstoilla esitetty. Kannattaa mielestäni kokeilla tähkiä, että onko mitään jyvän tapaista ja sitten keittää tähkä suolavedessä (voinee yrittää mikrossakin keitellä) ja maistaa itse mikä on tilanne ja mikä tuntuu hyvältä kypsyysasteelta ja toimia sitten saadun kokemuksen mukaan. Oma kokemukseni on ollut se, että liiallisen jahkailun seurauksena ovat tähkät usein menneet minulla ylikypsiksi (ja jotenkin puiseviksi). Mielestäni on parempi käyttää tähkät ennemmin liian nuorina kuin liian vanhoina.

Viimekesän sokerimaissit laitoin pussin ohjeiden aikataulussa ja koreita tähkiä tulikin. Kasvoivat avomaalla ja sade teki tehtävänsä eikä meikäläinen ymmärtänyt että olis jotenkin koittanut auttaa…Mikä siitepöly? Semmosta pölähelly sillä sateella missään… Juu, kummallisen kalvakoita olivat ja ihmettelin Lissulle niin hän vastasi etteivät olleet pölyttyneet!No, muutama keltainen pampula tähkässään sitten lopulta löytyi vaan emme ukon kanssa alkaneet niitä irrotteleen,niin nälkä ei ollut. Edellisen kesän maissit oli varmaan vajaat nelimetrisiä mutteivät ehtineet ennen pakkasia. Ehkä kolmas kerta toden sanoo, mukava kumminkin kokeilla vaikka kukkapenkkiin

Minä eilen hipelöin maissinsiemenpussia kaupassa mutta jätin sinne kun siinä luki että kasvihuoneessa kasvatettava.

Kyllä mää oon saanu muutaman tähkän syötäväksi parista maissistani, silloin taisi olla ihan ok kesä. Herkullista oli ihan raakana syötynäkin! Tyhmänä annoin sivumaissienkin kasvaa, no tuli niistäkin, mutta pieniä.

Ajattelin olla rohkea ja kokeilla sokerimaissin kasvatusta tulevana kesänä. Ostin tällaista Zea mays, spring sun F1, sokerimaissi, gourment. Pussin kyljessä kehutaan sen olevan uutuus sokerimaissilajike, mutta jospa jokun kuitenkin tietäisi siitä jotain, hakusanoilla löytyi vain koristemaissi tällä nimellä.

Joko ootte kylväny maissit?

Uskaltaisikohan maissit istuttaa jo ulos…? Miten ne kestää kylmää? Minulla on ekaa vuotta kasvatuksessa ja nyt alkaa olla jo hankala kanniskella sisälle ja ulos ja tila on loppunut jo aikaa sitten.

En usko, että pakkasta kestää.

Ihan varmasti tulee.

Hello hello palstalaise. Minusta ei ole kuulunu pitkään aikaan ja päätin taas ruveta kirjoittamaan tänne. Olen nyt muuttanut kreikkaan ja täällä minulla on kasvamassa hirveeeeesti kaikkee kivaa ;)

Laitoin myös maissia kasvamaan ja pitäis saada pikkaisen opastusta. Miten paljon tarvitsevat lannoitusta ja kuinka kauan kestää kunnes maissit ovat valmiita? Miten niitä pitää pölyttää ym tärkeää. Minulla ei ole nettiä kotona ja täällä kahviossa on vaikea alkaa lukemaan kymmeniä sivuja joten apu olisi tarpeen. Kiitos ja hyviä kesiä kaikille.

lannoitteen ovat saaneet tuoreesta heinäsilpusta. ehkä, jos ei sitä ole antaa, niin kerran pari kesässä typpeä jossakin muodossa. maissi on tuulipölytteinen, siksi se kehotetaan istuttamaan neliöön ts 3 x 3 tainta eikä 9 tainta riviin, että paremmin pölyttävän toinen toisensa. jos tuulettomassa paikassa (esim kasvihuoneessa) kasvattelee, ravistelua aina ohikulkeissa.
kasvatusaika taitaa sinulla olla lyhyempi siellä lämpimässä. jos hyvin käy, elo-syyskuun vaihteen tienoilla saa korjata satoa täällä koti-suomen II:lla. sadonkorjuun otollinen aika on kovin lyhyt - kun emikukan luotit ovat ruskettuneet alkaa olla aika varovasti kokeilla. jyvää kynnellä painamalla saa selville, onko maitiainen jo valkoista. silloin on korjuun aika.

Siellä pitäisi maissin olla kypsää varmaan tuossa heinäkuun lopussa - viimeistään elokuun alussa eikä niitä kai tarvitse ruveta "harventamaan", eli poimit kypsät vaan sitä mukaa kun kypsyvät. Jos ne pääsee "ylikypsiksi", tulee niistä puisevia eikä enää niin herkullisia.

Hevon-p ainakin pitää kompostoida, muuten se on liian voimakasta ja siinä tulee mukana paljon rikkaruohon siemeniä, koska hevoset eivät märehdi. Kompostoimatomassa kananlannassa saattaa olla salmonellaa tai muita pöpöjä joita et halua syötäviin vihanneksiisi. Maissi kasvaa niin korkealla, ettei ne pöpöt kai sinne pääse, mutta salaattia tai muuta sellaista en kasvattaisi tuoreessa kanan kakassa.

Jos alueella ei ole maissin viljelyä, onnistuvat maissisi varmasti noin etelässä. Kasvimaani oli kymmenen vuotta maissin kotimaassa Rooman korkeudella maissipeltojen keskellä, missä kotipuutarhani maissiin iski aina jotain kamalia maissintuholaisia, koska en itse halunnut käyttää mitään vahvoja myrkkyjä. Siellä sai tuoreita sokerimaissintähkiä niin edullisesti kaupasta tai vihannestorilta, ettei omia edes kannattanut yrittää kasvattaa.

Nyt kokeilen maissin kasvatusta täällä pohjoisessa.

Mulla myös maissia tulossa. Ovat jo hurjan isoja. Viherhuoneessa tähän saakka. Luin jostakin, että eivät paljon lannoitusta kaipaa. Varasinkin niille kaikkein huonoimman kohdan kasvimaasta.

Olipa hyvä idea ja helppo toteuttaa! Kiitos suuresti mai-lee, käytän tuota seuraavan yön uhkavan hallan varalle täällä minäkin!

Supermakeat Slivonskija Nektarit meinaan kylvää lähipäivinä…

Maissientoinen erä on mullakin viisaasti pussissa. Saas nähdä itävätkö edes ennen heinäkuun alkua ja sato kai pysyy lokakuussa??? Nää kylmät kaudet sotkee koko hyvin alkaneen ruljanssin.

Pari päivää sitten kylvin vielä pussin Sahharnajaa ja Atsteekkimaissit. Nyt jos ei enää liikoja sataisi, niin pääsevät kasvuun äkkiä.