Maitoruoat

Rapunzel kysyi leipäjuuston teko-ohjetta. Minä teen pienehkön juuston sähköuunissa näin: 2l maitoa (tilamaito/punainen maito) lämmitetään kädenlämpöiseksi, lisätään/sekoitetaan 1/2 tl juustonjuoksutinta ja 1-2tl suolaa. Annetaan juustoutua puolisen tuntia.

Pyöräytetään käsikierrevatkaimella juustomassa kokkareiseksi. Annetaan heran erottua n. vartin. Aletaan kaadella heraa pois kattilasta, nolppa toiselta reunalta sitten toiselta jne. kunnes jäljelle jää n. puolen litran juustomassa. Se kipataan verkkosiivilään vielä hetkeksi valumaan.

Valutettu massa taputellaan alumiinivuokaan. Vuoan pohjaan muutama neulanpisto joista vielä valuu hieman heraa paiston aikana. Uunipeltille hieman vettä (ettei hera ei pala pohjalle) ja koroke, jona käytän semmosta alumiinista grillausalustaa mutta muukin uuninkestävä puukapustapari tms käy. Alumiinivuoka korokkeen päälle ja pelti uuniin. Paistetaan kuumassa uunissa (275) mielellään grillivastuksella pilkkuja pintaan. Käännetään kattilankansien avulla ja toiselle puolelle myös paistopilkut. Ja ei kun herkuttelemaan, natisee ihanasti ja syödään vielä lämpimänä :slight_smile:

Alkuperäinen kirjoittaja: avara

Avaralla hyvä ohje! Vuokan voi laittaa myös uuniritilälle ja ritilän alle pellin jossa on vettä.

Perinteisellä tavalla tehtäessä juustomassaan leikataan veitsellä tiheään ristiviiltoja, jolloin hera erottuu. Minä olen käyttänyt avaran tapaa sekoittaa massa rikki vispilällä (mistähän tuo tapa on tullut?).

Joka tapauksessa juuston teko tahtoo olla sotkuista puuhaa. Heraa lorahtaa uuniluukulle ja lattialle ja uunikintaat kastuvat. Siis ainakin mulla :smiley: Jos teen juustoja urakalla, vuoraan lattian sanomalehdillä tai pyyhkeillä ja otan vielä pyyhkeitä varalle, jos heraa valuu pöydälle tai muualle. Mutta ei kai sitä yhden juuston kanssa kovin suurta sotkua saa aikaan…

Ihana ohje…viimeistään jouluksi kokeiltava :slight_smile:

Tässä tyhmä kysymys, mutta kun itseä ei vaivaa:

Voiko laktoosi-intolerantikko korvata “tavallisen” maidon kookosmaidolla? …ja…

Voikos kookosmaito olla jollekin ongelmallista? .

.

laktoosia on lehmänmaidossa. jopa vuohenmaitoa sietävät monet, jotka ei siedä lehmänmaitoa. jotkut sietävät lehmänmaitoakin luomuna, jota ei ole homogenoitu.

Kookosmaidossa ei ole laktoosia eikä soijamaidossa, nehän ei ole maitoa sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä ei ole eläimen nisistä lähtöisin. Kookosmaito käsittääkseni voi olla ongelmallista jos on taipumusta versuonitukkeumiin, se kai tukkeuttaa niitä, joten sinuna, jos ystävällesi ei käy hylatuotteet, lähtisin etsimään korvaavia tuotteita kaurasta tai soijasta, niitä tuotteita on kaupoissa todella hyvin nykyään, kuten myös laktoosittomia lehmänmaitotuotteita. Hylahan on vähälaktoosinen ja laktoositon on sitten erikseen. Näiden sitokyky siis ihan riippuu henkilöstä itsestään, toisille käy joku, mikä ei käy toisille ja miatoproteiiniallergia on sitten kokonaan toinen asia, siihen ei hylat auta.

Kaunis kiitos Kuunis.      Siinähän tuli tietoa ylen määrin.     

Moni tuttu laktoosi-intoleraktikon diagnoosin saanut pystyy juomaan luomumaitoa. Ja Valiollahan on laktoositonta maitojuomaa missä ei ole laktoosia mutta mikä maistuu ihan tavalliselle maidolle eli ei ole hyla-maidon tavaan tavallista makeampaa.

Mistä tuota juustonjuoksutinta saa ostaa? onko sitä siis ihan vähittäistavaratalokaupoissa?

Kyllä sitä on kaupoissa ja ainakin apteekissa

Son semmonen valakonen pikkinen pullo ja muistaakseni kylijessä on punaset kirijaimet

Silloi kun mulla oli kuttu ja tehtiin juustoja niin apteekin juoksutin oli huomattavasti parempaa kuin kaupoissa myynnissä ollut.

Tuosta leipäjuustosta ja myös piimäjuustosta.
Onko kukaan kokeillut kuinka onnistuu laktoosittomasta maitojuomasta? Nythän sitä saa rasvaisempanakin,
tosin laktoosihan on maitosokeria ja sen luulisi jäävän heraan.
Ennen kun oli karjaa tein kotimaidosta ja oli hyvää,mies ei nykyään kestä laktoosia,niin aattelin että voisko kokeilla,tai sitten on syötävä itse.Piimäjuustosta tykkään enemmän,hämäläinen kun olen.

Sain juuri maitosienen onjalta postissa (Kiitos onja!! ). Laitoin yhden ruokalusikallisen maitolasilliseen huoneen lämpöön kaappiin (peitetty talouspaperilla ja toisen maitoon lasipurkkiin jääkaappiin. Piti laittaa kaksi eri kokeilua, että en sössi tuota aarretta  Nyt on sit kaikki taiat tehty ja odotellaan mitä siitä tulee. Sauli Niinistökin piti sille virkaanastujaispuheen

Odotan sitä, että saan laittaa tuota piimäksi ja tehdä kermasta smetanaa ja ja ja…

Oho…olipas ytyä sienissä. Laitoin ruokalusikallisen maitolasilliseen tuota sienimömmöä ja tänään oli koko maitolasi täynä ihan jäykkää tavaraa :smiley: Kun olin erotellut kefiiristä sienet, niin piimää oli semmonen 0,75dl. Ja sientä on nyt kokonainen kourallinen. Huuhtelin sitä viileällä vedellä - ei haittaa vaikka vähän hidastuisi…taisin käyttää tuota maitolasillista liian pitkään, kun annoin olla sen 25h huoneen lämmössä. Tuoksu oli kuitenkin raikas eikä ihan mikään supermuikea. Samoin lasipurkissa jääkaapissa oleva satsi näyttää aika jämäkältä tavaralta…huljutin aika voimakkaasti sitä, niin se jähmettynyt pintakerros sekoittui enemmän muuhun maitoon. Annan sen vielä olla jääkaapissa päivän pari. Maistoin lusikalla sitä huoneenlämmössä käynyttä ja maistui vähän piimän ja viilin sekoitukselta…rakenne oli kuitenkin aika löysää vielä (johtuu varmaan siitä, että jouduin käyttämään ihan perus kevytmaitoa. Nyt on seuraava satsi huoneenlämmössä kehittymässä. Mutta jos tuo sienen kasvu jatkuu noin innokkaana niin mä hukun siihen :smiley:

Osaako kukaan kertoa, että mitä hygienia-juttuja tuossa kefiirin teossa kannattaa huomioida? Mua kun pelottaa, että noihin menee joku pöpö kasvamaan…siis varsinkin se huoneenlämmössä oleva. Luonnollisesti olen käsitellyt noita puhtailla välineillä…pestyt lasiastiatkin olen huuhdellut vielä tulikuumassa vedessä, ennenkö olen siihen laittanut maidot ja sienet. Teollisuus on osannut aivopestä vissiin mut sillä tavalla, että teollinen on valvotuissa oloissa valmistettua turvallista ja kaikki itsetehty on epäilyttävää :smiley:

Pikku Pioni -

Maitosienten säilytys ja vinkit. Kuten sanottu, maitosienten määrä kasvaa jokaisella kefiirin tuotantokierroksella. Pian maitosieniä onkin liikaa, jolloin voit jakaa niitä ystävillesi. Halutessasi voit myös syödä maitosienesi, mikä tukee suoliston hyvää bakteerikantaa. Maitosienten määrää rajoittamalla voit säädellä päivittäin tuotetun kefiirin määrää. Voit esimerkiksi supistaa maitosienen määrän yhteen ruokalusikalliseen, jolloin saat kätevästi noin yhden lasillisen kefiiriä vuorokaudessa. Välillä haluaa tietysti pitää kefiiristä kokonaan taukoa. Siihen on tarjolla kolme eripituista maitosienten säilytys- /varastointimenetelmää.

Lyhytaikaiseen (1-7 päivää) säilytykseen soveltuu parhaiten jääkaappi. Laita maitosienet lasipurkkiin samaan määrään maitoa, mitä käytät kefiirin valmistuksessa. Sulje lasipurkki kannella ja nosta se jääkaappiin, jossa maidon hapatusprosessi hidastuu radikaalisti. Varastoinnin loputtua voit käyttää syntyneen kefiirin normaalisti ruoaksesi. Halutessasi voit toistaa saman prosessin muutamaan otteeseen, ei kuitenkaan loputtomasti. Jääkaapista otetut maitosienet ovat aluksi hieman kohmeessa, jolloin ensimmäisten kefiirierien valmistukseen saattaa kulua normaalia pitempi aika.

Pitempiaikaiseen (yksi kuukausi) varastointiin soveltuu maitosienten pakastaminen. Pese maitosienet jäähtyneellä (vältä kuumaa ja lämmintä vettä!) keitinvedellä. Kuivata maitosienet puhtaalla valkoisella kangasliinalla. Riittää, kun saat ylimääräisen nesteen poistettua. Nyt voit laittaa maitosienet esim. muovipussissa pakastimeen.

Pitkään varastointiin (yksi vuosi) tarvitaan kuivausta. Tämä on myös varmin tapa säilyttää varasieniäsi - kaiken varalta. Lähde ja tarkemmat ohjeet: Dominic.

tuosta hygieniasta en löytänyt tietoa…

Kyllä kai se happamoituminen suojaa jo tietyiltä bakteereilta - monet bakteerit ei tykkää happamasta käsittääkseni. Mutta listeria-bakteeri ainakin nauttii noista oloista ja on todella yleinen ympäristössä. Kohta jynssään multasormia ja kengänpohjia ihan viimeistä päivää ihan OCD-mitoissa, ettei pääse pöpöjä kefiiriin :smiley:

No kaikki on suhteellista - jos Eviran kartoitustutkimuksessa 2008-2009 tyhjiöpakattuissa, kylmäsavustettuissa ja graavisuolattuissa kalajalosteissa listeriaa todettiin 32 %:ssa näytteitä…niin enpä taida silti lopettaa kylmäsavulohen syöntiä :slight_smile:

Äh…menin vähän pesemään liikaa tuota maitosientä…huuhdoin vedellä jokaisen käytön jälkeen ja tänään tuli aikamoista lirua piimästä. Nyt sentään on punaista maitoa, niin on paremmat mahikset saada paksumpaa…niin ja en pessyt sientä niin innokkaasti :smiley:

Jos haluaa tehdä herajuustoa tms. niin löytääkö sitä juoksutetta ihan tavan kaupoista? Minkä tuotteiden hyllyssä se on?

Mä olen antanut sienen olla maidossa KUNNES piimä on sopivaa, ei se pahene. Mutta meillä on toki viileää sisällä, +18.

Juoksute on kaupoissa mun mielestä jossain maitohyllyn lähellä. Ja melkein joka kaupasta on löytynyt, toki siitä on aikaa. Sehän ei mene pahaksi koskaan.

Täällä oli juoksute juustohyllyssä.