Tietääkös kukaan itse tehdystä jugurtista? Miksi siinä maito kuumennetaan ensin ja jäähdyttyä lisätään jugurttisiemen, kun viilin teossa ei tarvitse kiehauttaa. Onnistuisko siis jugurtin tekeminen ilman sitä maidon kuumentamista
Mun isä teki jugurttia itte sillon ku mää olin penikka ja ei se kyllä tainnu sitä maitoa kuumentaa.
Onko olemassa vielä jugurttisiemen erikseen?
Mitä se on?
Eikö siemenenä käytetä kaupan jogurttia, aluksi?
Isä käytti Bulgaria jugurttia
Uskoisin, että jogurttimaidon kuumentamisella on jokin merkitys, koska niin neuvotaan tekemään kaikissa ohjeissa. Olisiko kuumentamisen tarkoituksena tuhota väärät maitohappobakteerit, jotta oikea jogurttibakteeri pääsee lisääntymään?
Jogurtti tarvitsee myös huonelämpötilaa korkeamman tekeytymislämmön.
Jossakin ohjeessa neuvottiin myös keittämään maitoa hiljalleen hieman kokoon, jotta jogurtista tulee paksumpaa. Ja joissakin ohjeissa neuvotaan lisäämään sekaan maitojauhetta. Itse olen joskus tehnyt jogurttia ihan hyvällä menestyskellä.
kotitekoinen jogurtti
toinen ohje
Isä piti sitä jugurtti pönikkää jääkaapin päällä
Olen tehnyt kyllä jugurttia ihan ilman kuumentamatta maitoa, en ollut edes kuullut sellaisesta. Kauan sitten kylläkin. Jugurtti vaatii enemmän lämpöä tekeytyäkseen kuin viili, eli vähän enemmän kuin huoneenlämpö. Siemenenä oli bulgarianjugurtti.
Onja, jugurttisiemenellä tarkoitin valmista jugurttia, joka lisätään maitoon.
Meillä on takan päällä yleensä 30 astetta lämmintä. Siellä voisi onnistua. Maitoa voisi kuumentaa vähän, vaikka kädenlämpöiseksi. Nyt kun saan raakamaitoa haettua, niin olisi mukava tehdä itse jugurtit. Viili ei oikein korvaa sitä, kun saan sen jugurtin kanssa menemään niin paljon marjoja päivittäin.
Olen tehnyt noin puolen vuoden ajan itse jugurtin tankkimaidosta. Nyt olen siinä hyvä, mutta aika monta erää opettelutti:) Itse kuumennan maidon aina kiehuvaksi, jonka jälkeen jäähdytän sen noin kädenlämpöiseksi ennen kuin lisään jugurtin joukkoon. Laitan 2l noin 2dl “juurta”. Loppu on minun opin mukaan paljolti kiinni lämpötilasta. Jos haluaa paksua jugurttia, se onnistuu ilman maitojauhettakin, mutta vaatii yllättävän kovan lämmön. Jos lämpö on alhainen, jää jugurttihelposti löröksi.Paras paikka meiltä on löytynyt leivinuunin ja-hellan vierus tasanteelta, jossa läpö on reilusti yli 30 astetta. Muistaakseni olen jostain lukenut, että lämmön tulisi olla 50 asteen korvilla. Varsinkin tankkimaidon kohdall
Lähtipäs se livakasti kesken lauseen:) tankkimaidon kanssa uskon kuumennuksella olevan erityisen tärkeä merkitys bakteerien hävittämisen vuoksi. Kuumennan maidon pienessä kattilassa noin 2-3l erässä ja pistän vielä jugurtin lisäyksen jälkeen kannet tiukasti kiinni, että lämpö pysyisi mahdollisimman tasaisena. Ja kuulemma ei saa heilutella eikä pahemmin liikutella tekeytymisvaiheessa. Tällä konstilla saan hyvää paksua(ihan “lohkeilevaa”) jugua, mikä on kyllä hyvää:) Nam!
uskoisin, että iiris-kukka ei halua hävittää niitä bakteereita ![]()
Hyviäkin varmasti kuolee lämmityksen mukana, mutta uusia hyviähän syntyy maidon happamoituessa. Maito ilman käsittelemättä on aika nopeasti pilaantuvaa. Jostain olen lukenut, että jugurtti onnistuu ilman kovaa kuumennustakin, mutta siitä ei tule niin hyvää. Jos haluaa maitoon jäävän mahdollisimman paljon alkuperäisiä bakteereita, voihan sitä kokeilla lämmittämistä vain reiluun kädenlämpöön:)
42 astetta pitäis olla jogurtille otollinen lämpö.
Olipas taas hyvä kun “aukasi täällä suunsa” ![]()
Täytyy sitten vaan aloittaa kokeilut.
En tosiaan haluaisi sitä maitoa paljoa kuumentaa.
Mitenkähän kävisi, jos kattilan laittaisi tekeytymään kylmälaukkuun ja sinne sisälle lämmitetty kauratyyny?
Minä tein alkuun juuri kylmälaukussa, jonne laitoin aukioleviin pikkutermareihin kiehuvaa vettä, joita vielä välillä vaihdoinkin. Mutta en saanut niin tarpeeksi paksua jugua. Valutin luirummasta nestettä pois, että sain mieluista, mutta se oli kyllä työlästä ![]()
Seuraavaksi kokeilin jättää jälkilämpöön puuhellalle höyrykattilan päälle, mutta siinä oli liian kuumaa. Olenkin jo miettinyt mihin siirrän homman, kun uunin lämmitys loppuu.
mä oon kans kuullut, että +42 astetta ja termoskannussa yön yli.
Mulla taas ylimääräinen kefiirisieni
Haluaako joku?
Onjalta saatu kefiirisieni on puksuttanut tällä päivittäin mulle piimää/kefiiriä. Ei ole enää kovin palon kasvanut, kun otan aina sen tietyn märän sientä talteen ja loput surautan sekottaessa kefiirijuoman sekaan. Usein olen tehnyt "mustikkapiimää" surauttamalla korallisen mustikoita sekaan - nami! 
Jos ameriikka sujuu hyvin, niin kannattaa katsoa youtubesta CulturesForHealth kanavaa.
Siellä on ohjevideoita mm. kefiirin, viilin ja jugurtin (myös kombutcha) tekemiseen. Käyttävät tuossa ohjelmassa jugurtin tekemiseen semmosta jugurttikonetta, joka pitää jugurtti-nesteen 42 asteisena.