Maitoruoat

Ja-Na, en minäkään pysty kefiiriä sellaisenaan juomaan, kuten en piimääkään. Surauta sekaan jotain hedelmää tai marjaa, niin hyvälle maistuu.

onja,voisin kokeilla!hölöttelen!

Jugurttia nyt olen tehnyt niin, että kuumennan maitoa kunnes se pinta hieman “elää”. Lämpötilasta ei mitään tietoa. Annan jäähtyä n.40 asteiseksi, sekoitan jugurtin sekaan ja laitan kylmälaukkuun tekeytymään. Kylmälaukun vuoraan sanomalehdillä ja pohjalle laitan vielä lämmitetyn kauratyynyn. Tuloksena on melko juoksevaa jururttia, mutta passaa mulle. Sekoitan siihen paljon marjoja.

Nyt sitten kiireessä humautin jugurtin siihen kuumaan maitoon :frowning:

Onneksi oli vielä raakamaitoa ja jugurttia jäljellä että sain uuden satsin.

Itse olen tehnyt jogurttia ( jukurtti,jugurtti ) n. 6 kertaa. Kolmella ensimmäisellä kertaa onnistuin. Ilmeisesti siksi, kun sattumalta löysin oikean teko-ohjeen netistä. Kuvittelin että osaan homman.

Sitten kun ajattelin myöhemmin ruveta tekemään säännöllisesti, tätä jogurttia, niin en enää muistanutkaan sitä aiempaa ohjetta, ja netistä löysin jonkun toisen ohjeen, jolla epäonnistuin kaksi kertaa, sitten kolmannella kertaa vaihdoin ohjetta ja onnistuin. Nyt sitten taas olen sen ohjeen unohtanut. Siksi kun ajattelin, että rupeankin tekemään viiliä , kun on niin helppoa. Viili ei kuitenkaan maistunut loppujen lopuksi, pidemmän päälle.

Jogurtin teon vaikeus on käsittääkseni tuon maidon suurinpiirtein oikeanasteinen kuumentaminen, ja se kuinka lämpimään maitoon tuo siemenjukurtti laitetaan.

Netissä on niin monenlaisia käsityksiä näistä lämpötiloista.

Huikurtiksi myös jogurttia kututaan :))

Piimää olen juonut aina ruuan kanssa, en maitoa. Joskus nuorena sanottiin että iho pysyy kauniina kun juo piimää ja minä tietenkin uskoin :))

Lila 3v. kanssa kun syödään niin sanoo että näytä mummu “piimäpartaa” hehhe. Liiterin maustamatonta jugurttia syön, vaikkei ole laktoositonta, ei tule kummiskaan vaivoja, ihme ja kumma!!

Homogenoidaanko saksassa maito? Jos ei, niin siinä voipi olla syy siihen, että se ei aiheuta vaivoja.

Mulla olis taas liikaa kefiirisieniä  Haluaako joku?

Onja on alkanut ihan hurjaksi :wink:

Onja, jos tosiaan raaskit luopua, ni mulla ja mun avominiällä olis hyvä maitokannu sienelle kodiksi (meillä vaan kaupanmaitoa, mut avominiä lupas ruokkia ihan oikealla lehmänmaidolla). Heitänkö hölöllä?

Mielellään annan osan!

Varsinais-suomessa pastöroimaton maito on sairastuttanut jopa 5 lasta EHEC-bakteerin aiheuttamaan vatsatautiin. Lapsista 2 ollut tehohoidossa.

Suositellaan ettei lapsille annettaisi pastöroimatonta raakamaitoa.

Ennen ei kaikki ollut paremmin , voinee tähän todeta.

Van on olemassa maitotiloja… ja maitotiloja.

Ei pidä yleistää juuri tuon tapauksen vuoksi !

itse olen elänyt ajan jolloin maito haettiin naapurin navetasta. menin myös vaimoksi maitotilallisen pojalle. Lapseni ovat juoneet puhdasta aitoa lypsymaitoa sekä ternimaidosta valmistettuja ruokia pikkuisena. Koskaan ei ole tullut mitään vaivaa…päinvastoin. Poikani jolla on laktoosi intoleranssi, pystyy juomaan puhdasta lehmän tissimaitoa oireilematta.

Tää on niin tätä, jos jossakin tilalla on joku fiba käynyt, yleistetään se sitten koko maan kattavaksi ongelmaksi. Itse koitan karttaa kaikkea liian jalostettua…olen ollut elintarviketeollisuudessa töissä ja sieltä sitä suoraansanottuna paskaa tulee ja sitä vielä syötetäään pahaa aavistamattomille ihmisille.

Jos mulla olisi vielä pieniä lapsia ja saisin raakamaitoa, antaisin niille mieluummin sitä kuin kaupan käsiteltyä maitoa. Meidänkin laktoosi-intolerantikko tyttö pystyy Ukrainassa juomaan puhdasta maitoa suoraan lehmästä, mutta se kaupan normaali käsitelty maito ei enää menekään. Minkä johtopäätöksen voimme tästä tehdä?

Tää oli Turun Kuralan kylämäen lehmistä tää ehec maito. Suomenkarjaa ja tila on niinkutsuttu museotila. Maitoa on myyty suoraan tilalta halukkaille…mistä bakteeri on sitten maitoon päässyt, kuka tietää…taitamattomia lypsäjiä, eivät ole pitäneet hygieniaa tarpeeksi arvossa?

Yhdellä prosentilla lehmistä on EHEC. Eli se bakteeri on siinä maidossa. Näin mä ymmärsin.

Linkki:http://yle.fi/uutiset/raakamaidosta_vaarallinen_infektio_kahdelle_lapselle/6195376

Vai sanottiinko siinä, että yhdellä prosentilla on se EHEC suolistossaan, ja aina on se vaara, että sitä löytyy maidostakin, vaikka se onkin harvinaista.

Museotila!

Helposti tulee mieleen, että tälläiselle museotilalle hakeutuisi lypsäjiksi, ja vieläpä vapaaehtoisiksi sellaisiksi, jonkinlaisia viherhörhöjä huivipäitä tai sitten poninhäntämiehiä/risupartoja. Sitä on ikäänkuin jonkinlainen kaipuu vanhaan "hyvään aikaan". Siinä kuitenkin sattaa mieli muuttua kun bakteerin saatuaan maha murjaisee kerran ja lähiruoka  on housuissa, ehkä tulee mieleen että elämässä on muutakin kuin ternimaitoa ja onkohan se sittenkään ihan niin että sähkö tulee töpselistä ja takana saattaa olla jotain muutakin.
Paluu ajassa taakseppäin on aika hankalaa. On monenlaista ennakoimatonta vastusta.

Museotilan lehmät ovat yksityisessä omistuksessa. Museo antaa käyttöön 50-luvun asussa olevat tilat. Maidon tuottaminen ja myynti ovat siis yksityisen yrittäjän tehtäviä.

Missään tapauksessa ei kannata tästä tapauksesta vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä muista suomalaisista maitotalousyrittäjistä. Tai nykyaikaisista maidontuotantotiloista.