Maitoruoat

En muista, mutta siinä taitaa olla kuvassa kinuski, joka on sokeroitu.
Niissä on laktoosia. Joten minä ostan vain kondensoitu kookomaitoa.

Se minun reseptini on alkuperäinen vegainen, johon tulee kasvi-vispi. Siksi glukoosia laitetaan vain ruokalusikallinen.

Pahoittelen, etten heti tajunnut muuttaa sitä glukoosi annosta, kun kyseessä on oikea kerma. Eli 0,5dl, jotta ei tule jääpiikkejä ja jäätelö on pehmeä.

1 tykkäys

Tein mansikkajäätelöt.
Glukoosisiirappia vahingossa laitoin 1dl, kun ensin tuli vähän siitä pullosta ja puristin kunnolla, niin sieltä tulikin kunnolla sitä.

Tänään sain maistella ja onnistui, ettei tullut kova ja maustamaton.
Hieman liikaa laitoin coop veg.hilloa. Hieman liian makea.

Tänään tein sun ohjeen mukaan, liian makeaa oli mulle kun syön makeaa harvemmin. Pitää ostaa sitä makeuttamatonta seuraavalla kerralla. Mutta jälkipolvi tykkäsi :face_savoring_food:

Mitä sinä laitoit siihen?

Kermaa, kond. maitoa, gluk. Siirappia ja Oreo keksejä.
Seuraavaksi kokeilen kookosmaidolla, ostin sitäkin.
Mitenkä onnistuis jos laittaisi sinne mustikoita?

Sen tietää, kun testaa. Jäätelöön voi laittaa mitä vain.

1 tykkäys

Muista kuitenkin, että oreo keksissäkin on gluteenia.

Kävin kaupassa.

Ostin valion 6dl eila vispi kermaa ja tein äsken taas jäätelöä. Nyt laitoin lakritsajauhoa. Sokeria ei tarvitse lisätä. Kondensoitu kookosmaito ja glukoosi siirappi tuo makeaa.

Kun sais vielä jotenkin pehmeämpää, on kovaa kuin kivi kun ottaa pakasteesta. Kiitos Pepino ohjeista, saanut hyvää jäätelöä tänä kesänä🎉

Glukoosi pehmentää jäätelöä. Jos sitä ei laita, niin silloin jäätelö on kova ja ei maistu millekään.

Tulipa mieleeni eräs vanha juttu. Joku oli keksinyt kuinka jäätelö on sen verran pehmeä että voi kauhalla ottaa palloja.

Kun laittaa jäätelöastian sellaseen pussiin, joka suljetaan. Ei pakkanen voi jäädyttää liian kovaksi jäätelöä.

Toinen vinkki, että voi kokeilla kasvi-vispiä. Tosin nykyään myydään sellasia vispejä, jotka ei maistu miltään.

1 tykkäys

5 tuntia sitten tein jäätelön ja äsken testasin sitä. Pehmeä on.

Riippuukohan se siitä mitä kermaa käyttää?

Täytyy johtua kermasta kun laitoin kyllä glukoosia. Mitä suosittelet?

Valion eila vispi kermat.

Jäätelömassassa pitää olla kunnolla ilmaa, jotta siirappi toimii. Itse vatkaan niin kauan, että se on hieman kova vaahto. Kun lisään kondensoitu kookosmaidon jatkan vatkaamista.

Jos vatkaa kerman normaaliksi, niin se ei riitä.

Vatkaa niin kauan, että se on paksu. Voi testaa valuuko kerma astiasta, kun käännät sen. Se on hyvä, jos ei valu.

Vatkaalla kaiva vaikka sitä, jotta sen päässä on kerma pystyssä. Sitten se pitäisi olla valmis.

1 tykkäys

Tein tänään jäätelöä, mausteena suklaa-lakupalloja. Karkit kiehautin mikrossa kermatilkassa ja sitten hienonsin sauvasekoittimella.

Ja kyllä, tein entisellä ohjeella. Minua ei haittaa, vaikkei jäätelö olekaan “oikeaoppisista” aineksista. Pääasia, että tulee hyvää ja helposti. Olen tarjonnut tekemääni jäätelöä aika monelle, ovat tykänneet.

3 tykkäystä

Jäätelö on hyvää sama miten sen valmistaa. Kun on niin kauan sitä tehnyt niin haluaa variaatioita. Muistan kauan sitten kun ostettiin ensimmäinen jäätelökone. Lapset istu ja vahtas että tuleeko siitä oikeaa. Ja tulihan siitä.

1 tykkäys

Jäätelökone tekee kermaan ilmaa. Kun lisää sokeria, niin jäätelö on pehmeä.

Kun tekee itse jäätelöä, niin pitää varkata kermaa niin kauan, että se on paksua eikä valu astiasta, kun kääntää. Lisäksi vatkaissa on kerma pystyssä. Siihen, kun lisää vielä glukoosisiirapin ja kondensoitu maitoa. Jäätelön pitäisi olla sen verran pehmeä, että voi kaivaa siitä annoksia.

1 tykkäys

Tein taas sen jäätelön. Pehmeä jäätelö, joka onnistui hyvin.
Ei liian pehmeä, vaan sama kuin kaupasta ostettu.

Pistin 6dl eila vispikermaa. Lisäksi kondensoitu kookosmaito ja glukoosi siirappi

Kerma vaatii ilmaa, jotta se glukoosi siirappi toimii.

1 tykkäys

Tein jäätelön banaanista ja kookoskermasta. En tykänny kummastakaan mausta. Ei jatkoon.
Eila kermaa en oo saanu vielä ostettua.

Kasvi-vispiä myydään marketissa ja huomasin lähikaupassa, että sielläkin on niitä. Tosin kasvi-vispi ei maistu miltään.

Aiemmin kasvi-vispi oli makeutettu ja se pieni tölkki oli vaaleanpunainen. Enää en ole sitä löytänyt.

Mitä enemmän pistää kermaa, niin sitä enemmän glukoosisiirappia!