En muista, mutta siinä taitaa olla kuvassa kinuski, joka on sokeroitu.
Niissä on laktoosia. Joten minä ostan vain kondensoitu kookomaitoa.
Se minun reseptini on alkuperäinen vegainen, johon tulee kasvi-vispi. Siksi glukoosia laitetaan vain ruokalusikallinen.
Pahoittelen, etten heti tajunnut muuttaa sitä glukoosi annosta, kun kyseessä on oikea kerma. Eli 0,5dl, jotta ei tule jääpiikkejä ja jäätelö on pehmeä.
Tein mansikkajäätelöt.
Glukoosisiirappia vahingossa laitoin 1dl, kun ensin tuli vähän siitä pullosta ja puristin kunnolla, niin sieltä tulikin kunnolla sitä.
Tänään sain maistella ja onnistui, ettei tullut kova ja maustamaton.
Hieman liikaa laitoin coop veg.hilloa. Hieman liian makea.
Tänään tein sun ohjeen mukaan, liian makeaa oli mulle kun syön makeaa harvemmin. Pitää ostaa sitä makeuttamatonta seuraavalla kerralla. Mutta jälkipolvi tykkäsi
Kermaa, kond. maitoa, gluk. Siirappia ja Oreo keksejä.
Seuraavaksi kokeilen kookosmaidolla, ostin sitäkin.
Mitenkä onnistuis jos laittaisi sinne mustikoita?
Ostin valion 6dl eila vispi kermaa ja tein äsken taas jäätelöä. Nyt laitoin lakritsajauhoa. Sokeria ei tarvitse lisätä. Kondensoitu kookosmaito ja glukoosi siirappi tuo makeaa.
Jäätelömassassa pitää olla kunnolla ilmaa, jotta siirappi toimii. Itse vatkaan niin kauan, että se on hieman kova vaahto. Kun lisään kondensoitu kookosmaidon jatkan vatkaamista.
Jos vatkaa kerman normaaliksi, niin se ei riitä.
Vatkaa niin kauan, että se on paksu. Voi testaa valuuko kerma astiasta, kun käännät sen. Se on hyvä, jos ei valu.
Vatkaalla kaiva vaikka sitä, jotta sen päässä on kerma pystyssä. Sitten se pitäisi olla valmis.
Tein tänään jäätelöä, mausteena suklaa-lakupalloja. Karkit kiehautin mikrossa kermatilkassa ja sitten hienonsin sauvasekoittimella.
Ja kyllä, tein entisellä ohjeella. Minua ei haittaa, vaikkei jäätelö olekaan “oikeaoppisista” aineksista. Pääasia, että tulee hyvää ja helposti. Olen tarjonnut tekemääni jäätelöä aika monelle, ovat tykänneet.
Jäätelö on hyvää sama miten sen valmistaa. Kun on niin kauan sitä tehnyt niin haluaa variaatioita. Muistan kauan sitten kun ostettiin ensimmäinen jäätelökone. Lapset istu ja vahtas että tuleeko siitä oikeaa. Ja tulihan siitä.
Jäätelökone tekee kermaan ilmaa. Kun lisää sokeria, niin jäätelö on pehmeä.
Kun tekee itse jäätelöä, niin pitää varkata kermaa niin kauan, että se on paksua eikä valu astiasta, kun kääntää. Lisäksi vatkaissa on kerma pystyssä. Siihen, kun lisää vielä glukoosisiirapin ja kondensoitu maitoa. Jäätelön pitäisi olla sen verran pehmeä, että voi kaivaa siitä annoksia.