Maitoruoat

Kiitos kuvasarjasta, aina on kiva oppia uusia juttuja.

Onnistuuko tuo kaupan maidosta?

Pikaisen googletuksen perusteella juhannusherkun pitäisi onnistua myös punaisesta maidosta. Itse en ole kyllä kokeillut. Toiveikkaana odottelen muiden kommentteja tähän!

Täälläpäin on juhannuksen alla myynnissä Valion Vanhanajan maitoa juhannusjuuston keittäjille.

saiskos mitenkään vaikka matkahuollon kautta maistiaiset? vaikuttaa hyvältä…

Sen kerran kun olen saanut tuota juhannusjuustokeittoa, niin sen keittäjä oli varmaankin tehnyt sen tavalliseen punaiseen maitoon, näin oletan. Hän toi sitä kattilallisen tuliaisena mökille juhannsaattona. Ja oli se hyvvää, kaikki tykkäsimme, jotka sitä siellä söimme. Ja keittäjä on kotoisin Oulunsalosta, joten hänellä oli kans varmaan joku oman paikkakunnan ja omalta äidiltään opittu resepti käytössään.

Peipponen, mitä sulla on tarjota vaihtariksi :wink: Jotain taimia tietty :smiley:

hih, yksi vuorimänty kipolliseen keittoa?

Löytyi kädestäpitäen-ohjetta kefiirisienen käyttöön. Englanniksi, mutta videostahan näkee kaiken.

Aloin leivän tekoon, kun oli ylimääräine kefilus piimä. laitoin piimän kattilaan lämpenemään, ja se alkoikin kauniisti juoksettumaan. Kuumensin hitaasti melkein kiehuvaksi ja jätin puoleksi tunniksi lämpimälle levylle. Siitä sitten nostelin tiheään metallisiivilään. reunoista vähän nostelin. Kolmen tunnin kuluttua kippasin valmiin juuston ja koristelin rosepippurilla ja omasta mruukusta otetulla persiljalla. Mausteeksi laitoin vian suolaa, mutta sitä voisi maustaa oman maun mukaan. Tuostahan saisi hyvän levitteen jos sekottaisi vaikka smetanaan.

Kauniin juuston olet tehnyt. Tuleeko piimästä hapan juusto? (En ole koskaan tehnyt.)

Kävin maistamassa. Hiukan hapanta on. tämä oli rasvatonta piimää. luulisin tästä tulevan hyvää levitettä esim beselin ja mausteiden kanssa. Rasvan kukan vähainrn happamuus katoaisi. Tälläiseen juustoon voi laittaa ylimääräiset kermaviilit maidot lisäksi.

Juhannus lähestyy ja on aika ryhtyä keittämään juustokeittoa

(Kuvasarja keskiviikko, 22. kesäkuuta 2011 - klo 9. 48)

Meille ja vanhemmilleni keitän. Mies varsinkin tykkää. Itse en pysty syömään kovin paljoa, on jotenkin niin voimakasta. Tänä iltana tulee pojan tyttöystävä käymään, ihastuu varmaan ikihyviksi

mozzarella

• 1l kulutusmaitoa
  • 3,5 rkl väkiviinaetikkaa
  • (suolaa)
  • jäävettä
  1. Lämmitä maito 45-asteiseksi, lisää etikka ja sekoita. Anna seistä 10 minuuttia, ja nostele reikäkauhalla massa siivilään.
  2. Purista mahdollisimman paljon nestettä (heraa) pois.
  3. Lisää suolaa maun mukaan.
  4. Kuumenna massaa mikrossa (750W) noin 30 sekuntia. Venyttele massaa, kunnes siitä tulee sileää. Voit kuumentaa massaa mikrossa vielä toisen kerran (noin 15 sekuntia), jotta koostumuksesta tulee sopivaa.
  5. Muotoile massa palloksi.
  6. Laita jääveteen noin 15 minuutiksi.
2 tykkäystä

Valtsu joko kokeilit tuota ?
Otin heti reseptin itelleni, ja jääkaapissa on päiväysvanhaa maitoakin puolisen litraa. Kokeiluun menee tuo ehdottomasti :+1:
Kaipa siitä määrästä jonkinlaisen palluran aikaan saa :thinking:

1 tykkäys

Oon monesti meinannut tehdä mutta en ole saanut aikaiseksi. Tytär on tehnyt ja hyvää juustoa tulee.

1 tykkäys

Olen tehnyt monta kerrat tarjous maidosta, hyvä on vaikken jäävesiä käyttänyt. Grillijuuston asemasta broilerin ja paholainen hillon kanssa :ok_hand:
🫸
Sitruunalla saisi fetajuustoa, sitä en ole kokeillut.

1 tykkäys

Tällä ohjeella olen tehnyt jäätelöä jo toistakymmentä vuotta, mausteita olen vaihdellut. Laitan suoraan pikkupurkkeihin ja laitan pakkaseen ilman mitään vatkailuja. Teen kerralla kaksinkertaisen annoksen, helpompi niin, kun desit ovat kokonaisia.
Ohje oli paikallislehdessä, niitä oli useampiakin, mutta tämä oli helpoin.

2 tykkäystä

Tuota pitää kokeilla. Olen itse yleensä käyttänyt kondensoitua maitoa, mutta silloin jäätelöstä tulee tosi tiivistä ja ällömakeaa.

Kondensoitua maitoa ja Oreo keksejä, sellaista laitan näin kesällä. Pitääpä kokeilla tuota siirappia. Turkinpippureista en tykkää.

Minä tein taas jäätelöt.

Valion vispikermaa 5dl +1dl, sillä en halunut kaataa loput kermat pois. Joten 6 dl laitoin.

Kondensoitu kookosmaitoa 1 prk

Glukoosisiirappia voi laittaa 0,5dl, jotta jäätelöstä tulee pehmeää.

Vähän laitoin lakritsajauhoa lisäksi vaniljajauhoa.

Tavallinen kondesoituamaitoa on 2 erillaista sokeroitu ja toisessa ei sokeria.

Kananmuna ei kuulu jäätelöön!

En tiennyt että kond. maitoja on erilaisia. Kaupassa nähny vain yhdenlaista, onko erilaisessa purkissa se sokeriton?