Piti ihan tulla vasiten kurkkaamaan että mitä herkkuja joku on tehnyt
Ai kun ovat namin näköisiä
Slurpss!! (pyyhkii kuolaa pois näppikseltä…)
Tilaustyö lakkiaisiin… Ehkä tuutte sinne maistamaan ![]()
Juustokeitto kiehuu taas 
Nyt ei tule kuvasarjaa, se löytyy vuoden takaa: 22.6.2011
Tähän siirrän Kaisaliisan juustokeiton tekemistä koskevan kuvasarjan.
Juustokeiton eli punasenheran valmistaminen reaaliaikaisena jännityskertomuksena - tästä se alkaa:
parikymmentä litraa maitoa melkein suoraan lehmästä
lämmitetään sopivaksi
Kun lämpötila on sopiva
lisätään juoksute
Sitten jäädään odottelemaan. Siirretään kuvat koneelle ja juodaan kupillinen kahvia.
Palataan asiaan jonkin ajan päästä.
voi kuinka yksityiskohtaisesti jaksoit nähdä vaivaa selostamisessa! Näemme varmasti valmiin keiton?
Täällähän on gulinaristit asialla;-)
Aika paljon tulee juustokeittoa, onkos pidot tiedossa
Noin puolen tunnun kuluttua maito on hyytynyt (vispilä kelluu pinnalla)
Massa leikataan ristisuuntiin
Hera alkaa erottua leikkaamisen jälkeen
Sekoitellaan varovasti ja aloitetaan kuumentaminen
Tästä eteenpäin on erilaisia ohjeita emännästä ja paikkakunnasta riippuen. Minä teen mahdollisimman yksinkertaisesti, eli keittelen tätä keitosta kokoon seuraavat tunnit. Kiehuminen alkoi klo 11.00. Iltapäivällä keitto on valmista.
Peipponen, kuvia tulossa lisää iltapäivällä!
Trekooli, osa keitosta menee vanhemmilleni, loput syödään itse. Kyllä tuota kahdestaan syödään monta päivää!
Valmista keittoa tulee noin puolet alkuperäisestä tilavuudesta.
Kaisaliisa, miten onnistut teräskattilassa keittämään niin kauan, ettei pala pohjaan. Mullakin on paksupohjaiset hackmannit, mutta just pystyn tekemään munajuuston ilman kärähdystä. Onko sulla jokin konsti?
Tämä juustokeiton tekeminen on siitä erilaista, ettei se pala pohjaan. Se johtuu luultavasti siitä, että maidon valkuainen on juoksetettu jo ennen kuumentamista, ja valkuainen kelluu herassa. (Valkuainen on se osa maitoa, joka palaa pohjaan. Mainittakoon, jos joku lukijoista ei tiedä.) Ainostaan kuumentamisen alussa saa olla hieman varuillaan, etteivät alimmat lohkot ota pohjaan. Varovasti sekoittamalla siitäkin selvitää.
Alun jälkeen keitto kiehuu oikeastaan itsestään.
Muuten en kyllä kykene keittämään mannapuuroakaan ilman pientä pohjaan polttamista. Siis teflonkattilassakaan. ![]()
Miltä tuollainen maistuu?
Kerran olen saanut ja se oli makeaa.
Parin tunnin jälkeen yksi neljäsosa on huvennut ja väri muuttunut. Olen siirtänyt keittoa takana olevasta kattilasta etualalla olevaan sitä mukaan kun on mahtunut.
Klo 15.00 keitto mahtuu yhteen kattilaan ja alkaa olla valmista. Makuasia, keittääkö vielä. Maku voimistuu ja väri muuttuu tummemmaksi, mitä kauemmin keittelee.
Tuo juustokeitto maistuu makealle (hieman toffemaiselle ja fudgelle?), mutta on toisaalta jotenkin voimakasta. Tehneekö kauan keitetty valkuainen sen, että en voi syödä kuin vähän kerralla. Tulee samanlaisia migreenituntemuksia kuin hyvin voimakkaista juustoista.
Nautitaan jääkylmänä. Juustokokkareet narskuvat hampaissa kuten Kainuun juustoleipä, mutta ovat pehmeämpiä.
Ken on maistanut norjalaista herajuustoa, on maistanut samaa makua.
Kiva kun näytit kaikki keiton vaiheet. Sitä en tiedä, käyttikö äiti juoksutinta, mutta keitti mun mielestä kauemmin, yli kymmenen tuntia. Ja juustot olivat seassa ihan pikkunokareina.
Luulen että juoksutinta on pakko käyttää. Mutta keitto-ohjeet ovat tosiaankin emäntäkohtaisia ![]()