Mäkimeirami (oregano), Origanum vulgare

Kasvamassa oreganoa n 10 cm ruukuissa. Aika tiheää ja pientä on kasvusto. Miten tommosta voi koulia vai tarviiko edes?

Ei tarvitse koulia. Istuta sitten vähän syvempään kun tuuppaat maahan.

Minun pitäisi alkaa nostamaan koko mäkimeiramimaa ylös. On pääsyt ruohottumaan. Meirami siementää ihan hurjasti ympäristöönsä. Jos jaan meirameitani, niin mulla olis n. 50 kpl meirameita ylijäämänä…

Ahaa, sitä voi siis vaikka jossain penkissä kasvattaa. Luulin että se kasvais vaan ikkunalla basilikojen yms. seurana.Miltähän se näyttää kukkiessaan?

Hei Titamiini! Pytyiskö noita mäkimeirameita saamaan postin kautta. Jos siis aiot jakaa niin mulle kelpais…

Minä aattelin, että ei ne nurkikon seassa haittaa ja iskin eilen penkkiiin keskelle nurmikkoa. Ajan levinneet ruohonleikkurilla ylitse.

Laitanpa kuvan, kun tässä ketjussa ei vielä sellaista näkynyt. Mäkimeirami kasvaa kukkapenkissäni perennojen seassa. Aika vähän olen sitä mausteena käyttänyt, minulle se on enemmän silmänilona. Ei ehkä niitä komeimpia kukkia, mutta hienon värinsä, pitkän kukintansa, tuuhean kasvutapansa ja kimalaisten suosion (ks. kuvaa...) takia yksi lempikasvejani. Leviää kyllä itsekseen siemenistä, mutta ei riesaksi asti. Kuva on otettu heinäkuussa.

Kyllä se riesaksi asti leviää ja kylväytyy…Omat on siirretty suosiolla pois sieltä, missä ei passaa levitä. Komea kasvihan se kyllä on :slight_smile:

No, riippuu asenteesta...ja kasvien kilpailutilanteesta... Minulla on ollut mökillä toistakymmentä vuotta ja sieltä siirrettynä pihassa viisi vuotta, eikä ole ongelmia ollut. Aika helppo keväällä kitkeä ylimääräiset pois.

Kenties vyöhykkeenkin asenteesta :slight_smile:

Voipa olla niinkin. Suositellaan siis vain kolmosesta ylöspäin.

Vitosen puutarhurina voin vain todeta, että jos siementämään tuo pirulainen pääsee, niin taimia piisaa jakaa asti. Jopa kompostiin asti. Mikään ei kai tapa mäkimeiramia, se kestää vaikka ja mitä. Rounduppia en ole sille antanut, mutta hyvin voivat. Hyvä mauste!

En minäkään anna rounduppia kaikille kasveille, jotka menestyvät...jopa niin hyvin että leviävät :)Olen tyytyväinen, että joku kasvaa. Siis siinä tapauksessa, että ylipäätään haluan kyseistä kasvia pihaani. Mutta hyvä varoitus niille, jotka ovat tarkempia kasviensa reviireistä.

Minä ostin joskus ehkä 10-12 vuotta sitten muistaakseni yhden mäkimeiramitaimen. Siitä on sittemmin siementämisen kautta tullut lukuisia uusia yksilöitä. Ne kasvavat kauniin muotoisina pikkupensaina ja kukinta kestää kauan. Tosin aina, kun olen jättänyt kukat leikkamatta ennen siementen kehittymistä, on uusia taimia löytynyt monen metrin säteeltä. Paljon olen antanut kasvia eteenpäin ja siirtänyt suureksi kasvaneita yksilöitä tontin reunalle, jossa ne saavat siementää rauhassa. Ihana perusmauste keittiössä. Kuivatan oreganoa aina paljon ja sitä käyttää moni perheenjäsen mausteena.

Tän pitäs olla tätä:

Vakavasti siltä näyttää -ja aiemmin esitetyista mielipiteistä huolimatta voin kertoa että minä olen onnistunut siinä missä Rounduppi ei… Ei kestänyt kuin kaksi talvea ja hengetön tuli mäkimeiramista.

Apua, toi on vasta yx vuotias.

Kuinka kuivatatte mäkimeiramin? Ja onko se ihan oikeasti sama kuin oregano? En saa siitä kyllä mitenkään samanmakuista? Pitääkö kuivattaa ennenkuin kukkii vai onko väliä?

Kukkineenakin voi kuivata, tai ennen aukeamista - kulhoon versot kuivumaan tai sitten versot nippuun ja roikkumaan valolta suojattuna kuivumaan. Syksyllä myööööhääään voi vielä kerätä satoa, suositellaan 5 cm versoihin katkomaan ennen talvea. Joulukuun 18 olen vielä oreganoa tuoreena poiminut mausteeksi penkistä.

Kiitos tiedosta. Menenkin tänään katkomaan oksia kuivumaan.

Ei se minun käsittääkseni samaa ole kuin kaupan oregano, mutta hyvä yrtti kuitennii. Tosi helppo kasvattaa. Ja kun kerää sadon ennen siementämistä, niin pysyy hallinnassakin.