Päättelin että taimet varmaankin pääsi jossain vaiheessa kuivahtamaan. Nyt ne näyttää voivan jo paremmin, mutta violettia väriä on vielä varsinkin sitruunamelissan lehtien alapinnalla ja oreganon varsissa, mutta kyllä ne varmaan siitä toipuu :).
Tästä kun otin silmät kiinni tuoksutuntumaa olin oitis pizzeriassa Italiassa. :
.
Näyttää kyllä hyvältä tuo oregano! Mulla on ihan vauva vielä kun tänä keväänä vasta laitoin kasvamaan.
Koulitaanko mäkimeirami sisäruukkukasvatuksessa yksittäisinä taimina vai tuppoina niinkuin timjami?
Kukaan ei tiedä vastausta edelliseen kysymykseen?
ei mitään väliä
Cyan, minä sanoisin että ei niin väliä. Itse kylvin pusillisen oreganoa avomaalle riviin kuin porkkanan. n10v sitten. Jossain vaiheessa istutin toiseen paikkaan, taimet tai taimitupsut n 15-20cm välein.
Kasvi leviää avomaalla hyvin siemenistään, taimia saa harata poiskin . Mutta minusta kaunis helppo kasvi. Kukkii nätisti ja kauan. Yrtiksi, ja mainio kuivakukkana. Rikkaruohotkaan eivät enää pärjää sille
Neljäs vuosi lähti: :
:
Moi!
Mulla on oreganoon ilmestynyt kauhiasti pikkuisia nuppusia, kannattaako ne nyppiä pois?
Vai milleen kannattaisi tehdä?
Minä ainakin annan oman oreganoni kukkia, se on todella hyvä perhoskasvi
Me asutaan kasvarissa jotenka perhoset tuskin sinne menee
ajattelin vaan, että hidastaako se lehtikasvua tjn… kun jostain kasveiista suositellaan noita kukkien pois nyppimistä…
On tää kasvatus homma vekkulia puuhaa, kun jostain sanotaan yhtä ja toisesta toista joku punanen lanka tarttis tälläsiä aloittelijoita varten olla
Ekmanska, itse olen kuivannut nimenomaan oreganon kukat mausteeksi. Kun niitä sitten myöhemmin murentelee pizzaan niin tuoksu on huumaava!
Mutta on lehdetkin hyviä, eli se on varmaan makuasia.
Mitä jos siirrät kasvihuoneen seinustalle, voisi siinä viihtyä paremmin kuin sisällä.
Itse annan kanssa kukkia vapaasti ja ovat levinneet tuossa kuivassa mäessä valtaviksi pehkoiksi. Jos haluat jo kuivata satoa, voi taimet latvoa nyt nuppuineen ja kuivata mausteeksi.
Jos nyt ennenkuin puhkeavat kukkaan leikkaat 5 cm tyngiksi ja kuivaat yrttisi ne kasvavat uudestaan elokuussa leikattavaksi ja uudemman kerran vielä syksyllä. Osan voi antaa kukkia ja kaikkien kukkien voi antaa kukkia, ihan miten vain. Oregano maistuu aina yhtä hyvälle. Mie leikkaan vähän pienemmiksi reunoilta ja annan keskimmäisten versojen kukkia, muuten jää muut oreganon jalkoihin…
Saiskohan alun joltain, vaikka kerran päätin, etten organoa enää puutarhaani laita(=päästä). Ylläolevat jutut tuoksuvat sen verran hyvälle, että jos pienen(?) puskan kuitenkin kasvattelisi
Pienen puskan voit oreganon yhteydessä unohtaa, kolmisen vuotta ja kokoa kertyy puolisen neliötä. Mutta kyllä se syömällä kurissa pysyy.
Mäkimeiramin kukkia menossa kuivattavaksi.
Onko kellään kokemusta kreikanmeiramin eli kreikkalaisen oreganon talvettamisesta avomaalla?
Itse en innostunut mäkimeiramin mausta, joten päätin laittaa tätä lajiketta kasvamaan. Aika homma olisi yksivuotisena sitä kasvattaa, koska on todella hidas eikä varmasti anna ekana vuonna kovin paljon satoa.
papavero, yritin kerran talvettaa kasvihuoneessa, mutta en onnistunut. Olen kyllä ajatellut, että joskus yrittäisin uudestaan.
Ootko meiramia kasvattanut? Sekin tietty yksivuotinen, mutta kasvaa kumminkin nopeasti, niin että tuottaa satoa ihan hyvin.