Harva viitsii mitään itse tehdä, vaikka olisi kuinka helppoa.
Kiitos vinkistä, minä aion yrittää viitsiä:) Kuinkahan - pitäisikös meillä olla omat otsikot tuolle lisäämiselle muustakin kuin siemenöistä? Kerättäisiin pistokkaista lisättävät, lehtipistokkaista lisättävät, juuripistokkaista lisättävät?
Vaikka kuukkelilla päädyin kyllä ikivanhaan pentin keskusteluun maksaruohon osalta, kyllä se siellä jo neuvottiin:) Ja löytää se esim. syysleimullekin täältä ohjeita vaikka samat hakusanat pentin haulla eivät antaneet tulosta8]
Melkein kaikkiin kasveihin tuo sopii, jotkut vaan kestää kauemmin juurtua. Pieni latva, pari lehteä, loput pois. Auringolta suojattu paikka, suraan multaan ja kastelua. Kesällä kuivaan aikaan kolme kertaakin päivässä.
Kerran ostin yhden isomaksaruohon ja pistin palsiksi, sain ihan nätin pusikon niistä aluista.
Hopeavillakolla oli hyvinvoivan näköinen lusikkamaksaruoho kuvassa kesäkuussa (?). Omani kituu aivan,siinä on vain pari elossa olevaa lyhyttä vartta pienine lehtineen. Miten pelastaisin sen? Pitäisikä ottaa ruukkuun multaan juurtumaan ja versomaan? Vai olisiko se viimeinen niitti??
Sivulla 20 on kuva uudesta punasävyisestä maksaruohostani, jonka piti olla kaukasianmaksaruoho. Elokuun lopussa sama kasvi näytti tältä:
Korkeutta kasvilla on n. 30 cm. Ymmärtääkseni ei tämä kaukasianmaksaruoho voi olla. Kaunis on kyllä minusta, joten ei nimellä niin väliä. Tykkään kovasti kasvin väristä!
Olen amatööri näissä pistokasjutuissa, mutta voiko isomaksaruohosta vielä ottaa tänä syksynä pistokkaita ja pistää maahan? Lähtevätkö enää juurtumaan/kasvamaan? Kosteutta ainakin riittäisi.
Kiitos viisaat vastauksista jo etukäteen.
Minä olen ottanut maljakkoon kukkivia syysmaksaruohoja ja pidin siinä koko talven, kasvattaa juuria, kevättalvella istutin purkkiin ja keväällä maahan. Sillätavoin sain niitä hiukan lisättyä. Ennen pakkasia tuo pistkkaiden katkominen pitäisi tehdä.
En osaa sanoa ehtivätkö juurtua mutta keväällä kun olen pistokkaita maahan pistellyt niin lähtevät nopsasti alkuun ja osa on ehtinyt kukkiakin.Hyvin talven vedässäkin säilyvät mutta minulla ovat vain tahtoneet kuivua kun en ole muistanut vettä lisäillä.
Onko nuo pistokaslisättyjä?
Nuo on saatu ihan juurineen päivineen tänä kesänä. Ihanalta naiselta, jolla on uskomaton puutarha. Vaikka tuon verran otettiin, niin se ei näkynyt missään. Vain pieni osa noista siis on pistokaslisättyjä, ne jotka menivät siirrossa poikki. Niistä tökin varret/lehden palat vaan joukkoon.
Äitee otti myöhään syksyllä ensilumien alta komeamaksaruohon varsia maljakkoon, jossa ne on olleet hyvänä viikkotolkulla. Nyt ne on tietty juuria täynnä ja osa työntää varresta uutta ohutta vartta ja lehteä. Mietin jos isoina nippuina tökkäisin multaan ja veisin kellariin. Mahtaiskohan talvehtia niin, että keväällä laittaisin maahan?
Vaihtelet vaan vettä talven mittaan ja keväällä istutat maahan. Niin mie olen ensimmäiset komeamaksaruohot saanut pihalleni.
No noinhan teen. Saavat olla sitten vaikka jossain kuistinnurkassa odottelemassa.
Mites maksaruohot tykkäis tosi happamesta? Tuo Asta vei viime kesänä kuusia pois joten olisi tarjolla kuiva + luultavasti hapan, suht aurinkoinen penkki. Paikka olisi sellainen että maksaruhot kävisivät kivasti… tähän asti siinä penkissä on kitkutellut vuorenkilpi ja mitä lie, ei mikään hyvin, mutta nyt muuttui ainakin valo-olosuhteet reilusti. Vai kannattaisko yrittää ensin korottaa penkkiä, tuoda uutta multaa pinnalle?
Neidonmaksaruoho sedum pulchellum
Iti huonosti omaa laiskuutta kun en laittanut kylvösten päälle kelmua -valossa kuitenkin olivat mutta siemenet pääsivät välillä kuivumaan.
Ompa söpöjä kukkaistätsyn taimet:)
Millaisessa paikassa teillä on turkestaninmaksaruohot penkissä? Tykkään siitä kasvista ihan hirmupaljon, mutta on sellainen “riippuva” kasvuinen, olisi mukava kun ei tarvitsisi mahalleen heittäytyä katsellessa.
Minun valkomaksaruohoni leviää ja kukkii runsaasti, mutta sen lehdet ovat muuttuneet punaisiksi/ruskeiksi. Näin käy ilmeisesti, jos kasvupaikka on erittäin kuiva ja paahteinen, kuten se meidän kivikkopenkissä on.
Mieluummin katselisin ko. kasvia vihreälehtisenä (kuten Temskukan valkomaksaruoho sivulla 4). Olisikohan järkeä kaivaa koko kasvi ylös ja vaihtaa sen kasvukuoppaan vähemmän hiekkapitoista multaa? Pohjalla on jokatapauksessa hiekkaa ja soraa, eli seisovasta vedestä tuskin tulee ongelmaa.
Laitanpa kuvan omasta valkomaksaruohosta: kukinnot ovat tyvest punertavampien lehtien peitossa mutta muuten lehdet ovat vihreitä, voisiko ne vihreät lehdet tuossa edellisessä kuvassa olla piilossa kivireunuksen sisällä alempana??? Tämä kasvaa turvepenkin harkkoreunuksessa, ihan ulkoreunalla. Kovin kuivaa on ollut, joten kasvupaikka on kelvannut.
Sinisoinnun idea kaivaa kukinnan jalkeen ylös on hyvä, vähän muhevampaa hiekkamultaan sekoitettuna tehnee hyvää. Nopeakasvuisena lajina tämävaatineekin ravinteikkaampaa maata. Kaivan omani myös kokonaan tai osittain ja siirrän valkoiseen puutarhaani, annan siementää ensin. Jos tulee sateinen syksy menetän koko puskan.