Onpa hieno ja havainnollistava esimerkki! Kuten aiemmin kirjoitin, mun kelta- ja valkomaksaruohot näyttivät olevan suht ennallaan talven jäljiltä, mutta mistäköhän johtuu (ja onko tavallista?), että molempien varret ovat muuttuneet miltei kokonaan punaisiksi? Muistaakseni ne olivat pääosin vihreät vielä syksyllä, vaikka pientä punertavaa väriä saattoi paikoitellen ollakin.
Löysinkin tähän jo itse vastauksen. Ainakin valkomaksaruohojen varret muuttuvat punaisiksi, jos saavat tarpeeksi aurinkoa.
Onko se nyt niin näiden maanpeitemaksaruohojen kanssa, että kaukasianmaksaruoholla on sellainen spaghettimainen, maata pitkin suikertava varsi ja pyöreähköt, ruusukkeina kasvavat lehdet, ja kamtsatkanmaksaruoholla lehdet ovat pidemmänmalliset ja hieman sahalaitaiset, ja pystympi, keskeltä “pensasmaisesti nouseva” kasvutapa?
Lusikkamaksaruoho
Osaako joku sanoa mikä maksaruoho tämä on? Ostin sen muutama viikko sitten. Se on ehkä aavistuksen punasävyisempi luonnossa (tai aurinkoisemman sään jälkeen).
Luulin ostavani kaukasianmaksaruohoa, mutta ei kai siinä ole noin isot lehdet…? Eikö se ole “suikertelevampi”?
Olisiko joku purppuramaksaruohoksi kutsuttu kaukasianmaksaruoho, Sedum spurium, esim. ‘Purpurteppich’?
Ahaa… Se voisi siis olla tuon näköistä? Sitä se varmaan onkin! Paljon kiitoksia!
Mua on askarruttanut,mitä eroa on syys-komeamaksaruoholla? Samannäkösiä mun mielestä,kumpaakohan mulla on?(ei ehdi komeimpaan kukintaan tuskin koskaan:( )
Maksaruohot ovat kuin maanpeitekasvien suokukot, tosi vaikeita tunnistaa
Onko syys- ja komeamaksaruoholla kokoero? Toinen on isompi kuin toinen? Tai emmiemuista… Olisko komeamaksaruoho korkeampi kuin syyssellainen?
Entäs isomaksaruoho sitten? Se ainakin minulla on vähän sellainen spaghettivartinen, ei pysy aivan tanakasti pystyssä, kuten nuo napakat kollegansa.
Tällainen nimi siinä oli kun mie ostin Sedum alboroseum “Mediovariegatum”. Eilen huomasin, että kaikki uudet lehdet ovat yksivärisiä:(
Kiva saada nimi tuollekin.
Tämä maksaruoho tuntuu olevan kimalaisten suosikki,tosin mä sain vain kolme kuvaan! (en tiedä nimeä,osaatteko auttaa?)
Onko tästä apua.
Kiitos Kurppa,mummon peruja on hän ja hyvinkin tuo luonnonvarainen,rentovartinen sopisi kuvaan!
Syysmaksaruohona ostettu tapaus, taitaa olla kauneimmillaan nuppuvaiheessa…
Akukesästä otin komeamaksaruohosta pistokkaita. Nyt ovat jo hyvässä kasvussa.
Jos olisi tilaa niin minulla olisi pitkä penkki täynnä tätä
Komeita alkuja Kurpalla, pitääkin muistaa tehdä sama temppu ensi keväänä.
Älä Kurppa kuitenkaan ostajille paljasta miten helposti komeamaksaruoho juurtuu, muuten ostavat vain yhden kappaleen kukin.
Se on kyllä mahdottoman kiitollinen ja helppo kasvi penkissä, kaunis melkein läpi vuoden. Latvon omani (n. 30 kpl eri penkeissä) alkukeväästä, ja niistä latvoista tulisi joka vuosi taatusti ainakin 500 uutta kasvia. Mihinkähän ne kaikki laittaisi?