Maksaruohot on mainioita kasveja.
Ja kukinta-aika tosi pitkä.
Tämä on otettu elokuussa
Ja tämä lokakuussa
Kaivoin ylös neliömetrin maksaruohoa. Istutin nämä mun uuteen perennamaahan kaksi vuotta sitten. Purkutontilta löytyi muistaakseni kolme pientä alkua. Ja nyt siis tällainen määrä. Varret ovat noin 70 cm korkeita.
Sinne ne jäivät korkeampien kasvien jalkoihin, ja haluan sen tilan hienommille kukille, kuten kurjenmiekoille, joita on tulossa lisää.
Nämä pääsivät nyt kuivaan ja paahteiseen nurkkaan, jossa ei entuudestaan kasvanut oikein mitään.
Tämä on lähtöisin alkujaan pentin taimivaihdoista.
Siinä oli alussa 2 oksaa.
Tykkään hirmuisesti ja olen lisännyt sitä pistokkaista moneen paikkaan.
Takana myös muita pistokaslisättyjä maksaruohoja.
Tää raya on mun lemppari. Vasemmassa alanurkassa näkyy tämän kesän sadekauden pistokas, joka jo väkertää nuppuja.
Löyty hukkateille lähtenyt nimilappukin
Kohta alkaa nämäkin olla parhaimmillaan.
Ja se on pörrien ja perhosten juhlaa.
Tämä on luonnon versio, eli isomaksaruoho, apolloperhosen ruokakasvi. Se leviää todella hyvin siemenistä.
Nämäkin ovat omia pistokastaimia, olen vuosittain lisännyt maksaruohoja paljon, muutamassa vuodessa kasvattavat komean kasvuston.
Maksaruohon siemenet ovat olemattoman pieniä. Nuo tummat saattavat vaikka ollakin kypsiä. Syysmaksaruohot tuskin ehtivät kukkia ennen lumia. Keräsin maljakkoon, tekivät ainakin juuret, ehkä muutakin.
Kamtsatkan?
Se se taitaa olla! Se on kasvanut täysin varjossa tuossa sokkelin raossa vuosikaudet. Täytyykin yrittää siirtää se varovasti kivikkopenkkiin tuosta.