Jesss! Hyvältä kuullostaa. Näin teen. Kiitos kannustuksesta.
Ja päivän lopuksi mietelmä, joka minua on jo pitkään valvottanut:
Miksi maksaruoho on maksaruoho? Ruohoa se ei ole nähnyt, ja mitä se maksa siinä tekee?
Jään odottamaan valaistuneita kommentteja.
Olisiko rohdoskasvitaustassa jotain syytä…eihän niitä ennen pelkäksi silmäniloksi viljelty niinkuin nykyään kevytmielisesti tehdään : )
ja mitäpä niitä kasveja kovin runollisilla nimillä kutsumaan siihen aikaan, ruoho kun ruoho.
Suomen kieli on niin hauskaa Juuri eräänä päivänä törmäsin googlaillessani tietoon, joka mukaan ojakellukan nimi oli alunperin pässinmulukut tai lampaankellottimet, mutta Lönnrot vähän kaunisteli nimeä
Mulukkujuuriksihan kämmeköitäkin on kutsuttu…ihan aiheesta kyllä.
No nyt on mun maksarehut maassa, ohjeittenne mukaisesti. Liian pimeää kuvata mitään. Mutta siellä ne on. Punaiset voodoot on peruukkipuun ympärillä, rennot refleksat ja keltaiset Aureat taasen psykedeliapenkissä.
Asetan kädet rinnalle ristiin ja jään odottamaan niiden leviämistä.
Hei!
Seuraaville maksaruohoille nimiä etsisin, eli osaisiko ketään nimetä näitä? Kuvissa näkyy myös myyrän tuhoama lusikkamaksaruoho...
Keltamaksaruoho tai särmämaksaruoho? Kaukasianmaksaruoho. Kalliomaksaruoho.
Kiittäen:-)
Ostin juuri useita eri maksaruoholajeja, mehitähtiä ja myös ruusujuurta kivikkopenkkiini. Pitääkö kuihtuneet kukat nyppiä pois? Jos pitää, niin nypitäänkö vain kukka vai leikataanko koko kukkinut varsi alhaalta asti pois? Kukkiiko yksi maksaruohon varsi vain kerran? Luin jostain, että keväällä pitäisi leikata edellisvuoden varret pois. Miksi vasta keväällä eikä jo syksyllä?
Siperianmaksaruohosta kannattaa kukinnot leikata pois kukinnan jälkeen, siementää muuten kovin. Muista en ole kukkia nyppinyt. Keväällä vasta leikkaan kaikki perennat, makuasioita.
Minulla ei ole ollut komeamaksaruohoa enää vuosiin, kyllästyin kun nuppuvaiheessa aina tuli jo niin kovat hallayöt, että nuput paleltuivat eivätkä koskaan auenneet. Asumme aikamoisessa hallalaaksossa, vaikka onkin vain 15 km Suomenlahdesta. Nyt sitten luin tästä ketjusta, että jopa VI:lla vyöhykkeellä menestyy mainioisti. Onko komeamaksaruohosta erilaisia kantoja? Taitavat kauppojen taimet kaikki olla jotakin hollantilaisia? Omani ei kyllä ollut kaupasta ostettu, vaan erään tuttuni pihalta Espoosta (en tiedä mistä alunperin). Muuten kasvi pärjäsi hyvin, mutta kukkaan se ei ehtinyt kunnolla koskaan.
Minusta se ehdottomasti komeimpia perennoja vaikkei ikinä kukkisi.
Olet Kurpitsa varmaan ihan oikeassa, että se on silti upea vaikka ei kukkisikaan. Voihan siitä leikata ne mustuneet kuraksi menneet nuput pois. Ehkäpä olin silloin pihani alkuvaiheessa liian kärsimätön. Pitäisi varmaan hankkia komeamaksaruoho uudelleen. Ja voihan olla, että se nykyään ehtisikin kukkia, kun ilmasto tosiaan tuntuu muuttuneen. Meillä vielä 10-15 vuotta sitten villiviini ei tullut koskaan ruskaan vaan muuttui pakkasista aina ihan mustaksi ennen kuin ehti ruskaan. Nyt on jo monena syksynä ollut tosi komeassa ruskassa.
Maksaruoho ei mullakaan ehtinyt kukkia viime kesänä, siirsin aurinkoisempaan paikkaan,no viime kesäkin oli huono!
Nämä keltakukkaiset maksaruohot ovat minulle aina iso ongelma. Ensinnäkin, en osaa päättää, ovatko kauniita vai eivät, ja toisekseen niiden nimet eivät millään pysy mun mielessä.
Tässä yksi, tummanvihreälehtinen ja tummankeltakukkainen.
Ja tässä toinen, se ihan miniskeri, joka muistuttaa minusta nuken rastahiuksia:
Tämänkään lajikenimi ei ole selvillä, mutta TYKKÄÄN. Paitsi kukista, jotka eivät olekaan puhtaanpunaiset tai roosat, vaan sellaiset ruosteisen punaiset. Ovat häiritsevästi eri sävymaailmaa kuin nuo upeanhohtavat lehdet.
Intopii, päätän puolestasi…keltaiset maksaruohot ovat kauniita ja lisäksi ne ovat hyviä täytekasveja, tarvitsee vain repäistä pieni tuppo ja siirtää toiseen paikkaan ja aina kasvaa.
lumi: kaikkien ongelmieni lisäksi yksi pulma on vielä se, että keltaisen talon omistajana en erityisesti ole hinkunut keltaisia kukkia pihalleni minnekään. Nämä maksikset ovat edellisen (tai sitä edellisen) omistajan jäämistöä, joita en ole osannut kokonaan jakaa pois. Ovat päätyneet “kunnan puolelle” aitaa.
Tuota Intopiin keltamaksaruohoa rouhaisin minäkin tänään taloyhtiön pihalta juurtumaan vesilasiin,olisiko lähtenyt kasvuun ilmankin,juuria ei tullut mukaan.-Siinä on aidan pihan puolelle levinnyttä valkoista syreeniä myös:pitäiskö pyytää lupa,vai käynkö vain ottamassa omin lupineni?-(kyselee pihavastaava,…ei kysytty siinä yhtiökokouksessa mun mielipidettä)