Maksaruoho, Sedum

Minä laitoin kesällä maksaruohoja saviruukkutorniin (jonka idean sain memulilta). Ja nyt mietiskelen, että mahtaisikohan maksaruohot peräti talvehtia siinä?

Minulla on vastaanvanlainen torni ollut jo muutaman kesän, idean sain Jouluruusulta.silmän isku Talveksi olen istuttanut ne kukkapenkkiin muiden mehitähtien sekaan, siellä ovat menestyneet. sisälle viileään tuotu ruukku mätän talven aikna i ja ulos jätetty ruukku paleltui. Kokeiltu siis on.

Saisiko kuvan tällaisesta tornista

Syysmaksaruoho? luulisin,aloittelee punastumista.

Kerkishän ne nuput aueta kuitenkin.

Ilahduin tänään, kun Frosty Mornin pinkit kukinnot oli näkyvissä - näkyy myös että joku on lehtiä käynyt järsimässä.

Olen siitä outo ihminen etten lainkaan tykkää kaikista kirjavalehtisistä, mutta Merlinin maksaruoho on kaunis, kelpaisi minullekin.

Tässä minun maksaruohoistani suurimmat:

ensin tää tummalehtinen, jota veikkailen Purple Emperoriksi. Tykkään lehtien väristä, mutta kukinnon väristä en. Olisi saanut olla voimakkaamman punainen eikä tuommoinen tiilenvärinen ärtynyt

On jo vanha kuva; kukinta alkaa nyt jo olla ihan ohi.

Linssilude heuchera Pink whispers kurkottaa kukkaansa kuvaan myös. Taustana hopeahärkkiä.

Ja tässä toinen. Tykkään kuin hullu puurosta. Vaaleanvihreä väri valaisee ympäristönsäkin heti, kun sitä alkaa näkyä, ja tuo kukinto on ihan huikean kauniin värinen myös. AH sydän

Olen itse asiassa juuri siirtänyt tämän (tottakai täydessä kukassa!), kun halusin olohuoneen ikkunasta näkyvän tähänkin aikaan vuodesta jotakin huikean kaunista. Aiemmin tämä oli portinpielen penkissä, jota alan vähitellen tyhjentää / muuttaa toisenlaiseksi.

Sinäpä sen sanoit! Minun komeamaksaruohoni on ihan väärässä paikassa eteläseinustan penkissä! Kun ei siellä tule oleskeltua tähän aikaan syksyä… Pitääkin siirtää ainakin osa niistä ensi keväänä tuonne portaiden pielessä olevaan kukkapenkkin. Voi hitsi miten hyvä idea! Siinä ei ole kukkinut enää mikään pitkään aikaan.

Kiva, jos toteutukseni inspiroi, Poppius!

Mullakin on syysmaksaruoho istutettu niin, että näen sen ikkunasta katsoessani aamukahvella - no, joo - siis viikonloppuisin näen. Nyt alkaa olla niin pimeää, ettei arkisin verhoja viitti pitää auki kun ei ulkona pimeydestä mitään kuitenkaan nää vaiia on pihavalot päällä. Tai ehkä joku kadulla kulkija haluaisi katsoa minua juomassa aamukahvetta silmät milloin punaisena milloin viiruina, olisiko siinä väriä päivään?

Syysmaksaruohot kukkivat edelleen, ovat kyllä kauniita näin syksyllä, ensi kesänä pitää lisätä niitä enemmän kukkamaahan.

Syysmaksaruoho on ihan uusi tuttavuus mutta tuli hankintalistalle! Saako ihan tava puutarhamyymälöistä?

Ainakin täälläpäin saa ja varmaan muuallakin :slight_smile:

sedum spectabile taitaa varmemmin löytyä komeanmaksaruohon nimellä puutarhapuodeista. - Komeamaksaruoho, Sedum spectabile

luulen, että tuosta ketjusta löytyy tieto, että on hirmuisen helppo lisättäväksi pistokkaista - ainakin pitäisi löytyä, koska on ihan totta:-)

Piti käydä googlettamassa Särkän taimiston hinnastoa. Kertokaapa viisaammat mitä eroa on syysmaksaruohossa ja muissa samaan aikaan kukkivissa maksaruhoissa (esim. amurinmaksaruoho). Kestääkö syysmaksaruoho paremmin kylmää?

kylmänkestävyydestä en osaa sanoa juuta en jaata, mutta ainakin näössä on eroa: toinen 20 cm ja toinen 40 cm. komeamaksaruoho kukkii meillä oikeastaan vasta nyt lokakuussa parhaimmillaan. ja jouluviikolla saa vielä nätteinä maljakkoon. jossa sitten talven mittaan tekee juuret. keväällä ruukutetaan. laitetaankos sinuakin varten *luvatut*-listaan?

Maksaruohoihin olen minäkin nyt seonnut.

Enkä ole lainkaan varma, että ne pärjäävät tulevilla paikoillaan. Ei täällä meidän pihalla ole yhtään paahteista paikkaa. Aurinko kulkee, kiertää ja valaisee kaikkea enem-vähem yhden hetken. Mitään porotuskohtaa ei ole.

Silti toiveissa olisi saada nämä muutamat maksaruohot peittämään soraistutuksiani. Luultavasti menee poskelleen. Tällaiset hankin eilen Baltezers-taimistolta:

Kalliomaksajuuri (vaikuttaa aika hervottomalta tyypiltä, onko kellään kokemusta): Sedum reflexum

ja sen kaverim, punainen ''Voodoo'' eli ilmeisesti kaukasianmaksajuuri, muuta tietoa ei ollut kuin Sedum ''Voodoo''.

Ja tällaisetkin tuli ostettua: Sedum acre ''Aurea''

Onko ehdotuksia kuinka nämä maahan saattelen. Tarkoitus on siis lisätä nämä soralla katettuun penkkiin. Paljonko kaipaavat multaa? Miten toimia?

Itse ajattelin, että raavin soraa alta pois kasvien juuripaakun verran, lisään hieman multaa ja sitten sirottelen multaa siihen soran päälle, tulevia odottamaan.

Taitaa mennä pieleen?

Tällaiseen maastoon näiden joka tapauksessa pitäisi päätyä. Tässä mehit. Niiden rinnalle haluaisin maksaruohoa. Eli tekniikka olisi sama. Sorat pois. Niiden alla on sanomalehtiä maata vasten. Ne jätän paikoilleen, eli en ala rikkoa tietä maahan. Ripotan multaa ja lykkään maksaruohot tällaiseen kaukaloon. Onnistuuko? Vai untako näen?

Kyllä se siitä lähtee, keväällä pilkot sitten pisimmistä oksankärjistä palat pois pistokkaiksi tai vieläpä helpommin laitatkin pitkät versot taivukkaiksi, juurtuvat ihan sovinnolla ja pian. Multaa eivät paljoa kaipaa, parempikin sateisina talvina heidän on kuivahtavassa sorassa kasvaa.