Maljaköynnös, Mandevilla

Talven jäljiltä ruusumaljaköynnös kasvattaa pitkiä, lehdettömiä versoja. Voinko leikata niitä? Tuuheutuuko kasvi leikkaamisesta? Milloin ruusumaljaköynnös mahtaa kukkia, omani on ollut omistuksessani vajaan vuoden, eikä ole tehnyt oirettakaan kukkimisen suuntaan?

Mä olen leikellyt omaa köynnöstäni aika rajusti, talvella se oli pelkkä ranka ja nyt kunnon puska jo! On tosin kasvivalo vieressä, joten kasvu selittynee sillä. Ihan normaalioloissakin se on mulla kesällä kukkinut, siinä kesäkuun alussa aloittelee. Riippuu kai hieman valo-oloista ja lannotuksesta, mulla ei viime kesänä kukkinut kun oli hieman järkyttynyt uusista oloista, tänä vuonna kukkia odottelen kovasti.

Tarkastelin tuossa vanhoja kuviani ja niissä ruusumaljaköynnökseni on aloitellut kukintaansa jo toukokuussa, ja aina se on myöhään kukkinut. Ulos kannattaa laittaa jos se mahdollisuus on, tosin on (ainakin mulla) tosi herkkä kirvoille.

Voisitko norma laittaa kuvaa tänne ruusumaljaköynnöksestäsi? Mieluusti kukkivana...

Voi että kun juuri tulikin puheeksi!! Mun koneen toinen kovalevy nimittäin pasahti tuossa toissapäivänä, just niiden kuvien katsomisen jälkeen, ja siellä siis kaikki mun kuvat. surullinen Nyt on recoveryscannauksessa ja saan odotella vielä pitkään onko kaikki menetetty vai ei.. (onneksi on tämä läppäri etten vallan puutarhanetittömäksi jää!) Olen poltellut cd:ille ja dvd:ille noita kuvia mutta en ole varma onko se kuva siellä mukana, täytyy jossain vaiheessa katsoa. Toivon parasta. Ja jos huonosti käy, voin aina ottaa uuden kuvan toivottavasti tänä vuonna kukkivasta kasvista!
Ruusumaljaköynnös on ainakin mulle melko helppo ja kiitollinen kasvi, toivon että se jaksaa kasvaa isoksi puskaksi. hymy

lisätäänkä ruusumaljaköynnöstä siemenistä vai pistokkaista?jos pistokkaista niin olisin kyllä kiinnostunut!

Mulla ei pistokkaat ole lähteneet, mutta totuus on etten ole kovin innokkaasti yrittänyt niitä juurruttaakaan. Voisin kuvitella että lähtisi pistokkaasta, omaani vaan leikkaan mutta en ole lisännyt.. Jospa joku kertoisi onnistumistarinan!

Koemielessä kävin napsauttamassa pari latvaa ruusumaljaköynnöksestä ja laitoin vesilasiin, katsotaan miten käy...

Luin juuri uudesta huonekasvikirjastani että mitä enemmän sitä leikkaa, sitä enemmän se kukkii. Kukat tulevat aina niihin uusin kasvaneisiin oksiin. Oman maljaköynnökseni sain kuolemaan...no se ei ole mikään yllätys  ;(((

Miten ihmeessä te saatte koko kasvin ylipäätään elämään? Minä ostin hienon kukkivan ruusumaljaköynnöksen ja se teki vain kuolemaa koko ajan luonani. Kuivatti yksitellen kaikki lehtensä ja siinä se olikin sitten.surullinen Tahtoisin yrittää vielä joskus uudelleen, mutta tarvin kyllä tiukat ohjeet siihen.

Otin oikein kuva omastani, ei kyllä voi mitenkään kauniiksi kehua, enkä ole kukkimaan saanut vaikka pari vuotta on mulla jo ollut...

Elossa sentään.

No niin, se pistokaskokeilu ei sitten onnistunut, ne latvan pätkät muuttui ensin keltaisiksi ja sitten kuolivat pois...

Eli siis jos joku kokeilee, niin kannattaa varmaan yrittää suoraan multaan juurrutusta.

Nyt mä oon kolmea maljaköynnöstä rikkaampi Upea syvänpunainen, pinkki sekä valkea, jossa roosahtavat terälehden reunat. Toi pinkki oli eka, siinä ei ollu ostohetkellä kukkia eikä nuppuja. Sain sen kukkimaan ja uskalsin ostaa pari muutakin. Vähän on nyt upea kolmikko ikkunalla, kun kaikki kukkivat!

Kuvia, pliis... kieli ulkoa

Maljaknnöksessä yksi kukka auki ja kymmeniä nuppuja

Minä ostin äitienpäivän aikoihin myös näitä kukkia, toisessa oli valkoiset kukat ja toisessa vaa.puniset. Nyt ovat kovasti kasvattaneet uutta versoa, pituutta ja lehtiä on tullut kanssa. Mutta en ihan muista oliko juuri tämä kukka. Joten jutita, laittaisitko lisää kuvia lehdistä ja kukasta,ehkä sitten tunnistan kukkani.

Pirkko-Martta, onko näistä apua ?

Näyttäisi siltä, että minulla on toi köynnös kanssa. Harmi kun en ottanut silloin kuvaa kun kukkivat kumpikin.

Mattopyykillä käydessä tuli tämä kitukasvuinen mutta upean värinen, sain ttingittyä hinnan.