Maljaköynnös, Mandevilla

Luulenpa ettei pimeässä menesty

Sitä voi leikellä pienemmäksi

Mie just aamulla raahasin omani sisälle. Kukkii vielä täyttä häkää, mutta jos pakkasia luvataan, niin pakkohan se on. Kokoa on, ruukun kanssa varmaan lähemmäs metri. Pistin työhuoneen kirjoituspöydälle, pitänee viritellä kasvivalo siihen.

En aatellut vielä niitä mihinkään raahata. Jos kylmältä rupee tuntumaan niin nakkaan yöksi kasvariin.

Kiitos tiedosta Jässikkä. Jospa leikkelen sitä vähän pienemmäksi ja tuon sisätiloihin.

huonetiloissa kait säilyy talven yli. Omani paleltui verannalla oven vieressä yhtenä talvena, toisena sitten koko komistus pääsi kuivumaan kevättalvella. NYt mietin, että otanko ollenkaan noita kahta sisälle vai pistänkö suosiolla kompostiin, kun ovat niin vaativaisia.

Maljaköynnös selvinnyt talvesta. Alkaa heräilemään.

Toivossa eletään.kuva

Mulla vaaleanpunainen maljaköynnös kukkii nytkin parhaillaan autotallissa kasvilamppujen voimalla :grin: taitaa onneton olla aivan sekaisin. Tummanpunaisetkin ovat ihan hienossa kunnossa eikä lehtiä ole pudonnut kuin ihan muutama :smiling_face: Ovat mulla vaan talvihoidossa ja keväällä menevät taas omiin koteihinsa.

Otapa nyt pistokkaat itsellesi.

Mites niitä pitää juurruttaa? Tökkäänkö suoraan multaan vai vesilasiin? :blush:

Multaan

Jepulis :grin: täytyypä saksia niitä vähän jos onnistuis juurruttaminen

Höh, mä leikkelin juurtumaan vesilasiin :frowning:

Multaan juu ja niille voi vaikka sen hupun laittaa. Mulla oli pistokkaat terraariossa ja helposti juurtuivat jokunen vuosi sitten.

Mulla on ihan huoneessa lisävalon alla maljaköynnös talvehtimassa. Olen kastellut kerran viikossa merileväuutteella maustetulla vedellä, kuten muitakin sisäkasveja.

Jonkin verran on tiputtanut lehtiä, latvojen lehdet ovat nyt keltapilkkuiset. Raukka koittaa kasvattaa uutta versoa, sellasta pitkää ja harvalehtistä ruikkua. Samoin alhaalta näyttää yksi uusi verso ponnistavan.

Miten lyhyeksi uskallan leikata sen? Kun olen leikannut kuivuneita oksia, näyttää valuttavan mahlaa. Haitanneeko tuo?

Mullan vaihtokaan ei tule olemaan helppoa…

Emo, sama täällä, viherhuoneessa on, aika virkku kylläkin, koska juuri teki pari kukkaa.

Odotellaanpa jos jollakin olis hyviä neuvoja tuon leikkauksen suhteen, ainakin näyttää hankalalle alkaa leikata, on niin tuuhea ja paljon tulossa uutta versoa…

Emo, samoin minulla on maljaköynnös lisävalon alla ollut koko talven.

Syksyllä jo leikkasin pisimpiä lyhyemmiksi.

Tuo minun on jo toissa keväänä ostettu, purkki varmasti täynnä juuria.

Oletko huomannut ,että se mahla kirvelee / kutittaa ihoa jos pisarakin sille menee. Näin ainakin minulla, käsineet kädessä olen sitä nyt käsitellyt.

Vähän keväämmällä varmaan pitää yrittää juurruttaa pistokkaita.

Minä toin yhden maljaköynnöksen talviteloilta ehkä reilu viikko sitten ja leikkelin n 5.7 cm.n tapeille. Nyt on uusi kasvu alkanut

Huomatkaa, että se oli lähes lehdetön viileässä ja kuivana oltuaan.

Viime pyhänä napsin muutaman latvan multaan juurtumaan.

Mulla maljaköynnös ollu autotallissa.En oo kastellu yhtään kertaa koko aikana.Jätin sen kuolemaan,mutta ei ollukkaan heittänny veiviä vaan pukkaa uutta kasvua.Armahin ja annoin vettä.

Niin,kuinka lyhyeksi minä sen nyt leikkelen?Pisimmät versot oli parimetrisiä.