Malva, Malva

Ruusumalva, Malva alcea
Pystykasvuinen, 50-100 cm. Haaraiset varret saavat kasvin vaikuttamaan pensasmaiselle. Varren yläosa tähtikarvinen. Liuskaiset, harmahtavat lehdet ovat herttamaiset. Latvatertuissa ja lehtihangoissa olevat kukat ovat suuria, maljamaisia ja ruusunpunaisia. Terälehdet hieman ryppyiset. Kukkii pitkään heinä-elokuussa. Helppohoitoinen laji. Lumipeite auttaa talvehtimaan. Arka talvimärkyydelle. Jaetaan silloin tällöin kasvuston nuorentamiseksi.
Myrkyllinen, pienen määrän syöminen ei yleensä aiheuta oireita.

Lisääminen: Siemenestä. Kylväytyy runsaasti itsestään. Pienet taimet voi siirtää haluttuun paikkaan.

Kuva: Ruusumalva
Lähilajit ja lajikkeet:
Kiiltomalva, Malva sylvestris
Maurinkiiltomalva, Malva sylvestris subsp. mauritaniana
Myskimalva, Malva moschata
Kähärämalva, Malva verticillata

1 tykkäys

Siemenkirjeessä oli Valkoisen ruusumalvan siemeniä (kiitos Kurppa). Kaivelin tuohon ylle äsken tietoa ruusumalvasta ja Puutarha.netin kasvikortisto tiesi kertoa väriksi vaaleanpunaisen. Meillä täällä pentissä on valkoistakin :grinning:.

Tän nyt meinaan kylvää samantien ja laittaa ulos hangen alle oottamaan kevättä ja itämistä.

Tässä on ryväsvaarinmalvan taimia. Siemenet siemenkirjeestä. Kylvetty huhtikuussa.

Miksi nämä ei kasva? Ovat eteläisellä ikkunalla. Koko kevään saaneet keinovaloa.

1 tykkäys

Ne siemenet on multa. Luulin että se on perenna, ja saattaa tietty ollakin. Mut viime vuonna rehevä ja kovasti kukkinut ryväsvaarin malva on tänä vuonna hävinnyt penkistä kokonaan. Luulen et edellisen talven olosuhteilla on näppinsä peleissä, mut anyway - kadonnut on.

Voiko sulla olla mahdollisesti huono multa noille tossa ruukussa ? Tuli mieleen kun sanoit etteivät kasva. Mulla on taimille ollut laitettuna tänä vuonna edullisesti tarjouksessa ollutta Muheva säkkimultaa (Tokmanni) ja se on osoittautunut huonoksi. Kautta linjan huono taimien kasvu. Kaveri kertoi ihan samaa eli ei oo mussa syy.

Pikkutaimien juurien kehitykselle mullalla on tosi iso merkitys. Jos epäilet että vois olla mullan syy niin kouli ne johonkin muuhun multaan, sellaseen jossa juuret pääsee kehittymään eikä mätäne märkyyteen.

Toisaalta taas, aika hyvän kokoset taimet jos ne on kylvetty vasta huhtikuussa :slightly_smiling_face:

Kannattaisi aina koulia erikseen. Voisiko multa olla liian märkää?

1 tykkäys

Mä käyn nyt hakemassa uutta multaa ja koulin ne erilleen.
Olen ehkä kastellut liikaa, mutta toisaalta purkit on salaojitettu ja olen antanut niiden kuivahtaa kasteluiden välissä. Vettä olen antanut 1-2 kertaa viikossa, mutta reilusti kerralla.
Mullan laatua en muista, olisiko ollut ihan tavallista kylvömultaa? Samassa kasvatin tomaatit, eikä ne oireilleet mitenkään.

1 tykkäys

Mulla pitää olla aina Maurinmalvoja, ne on takuuvarmoja kasvatettavia, onnistuu aina. Tupakin taimet taas ei kasva mulla ollenkaa, en ymmärrä mikä niitä vaivaa?

Sama kokemus Tomannin mullasta,täyttä jaskaa,hyi.
Kokeilin tänä vuonna sitä enemmänki,samettiruusu5 e8 kasva ja muutki näyttää kituvan.

Enpä ole tuollaiseen multaan (Muhevainen) törmännytkään.Ehkä syystäkin poistettu myynnistä (?) Itse olen ostanut Tokmannin tarjouksista multana Top Garden-puutarhamultaa ja minusta se on ihan käypää.Ko mullan valmistaja on Saarijärveläinen perheyritys Tikalan Oy.
Esimerkiksi 4.6 istutin sipulit laatikkoon, jossa kyseistä multaa ja ihan hyvin ne mielestäni ovat kasvaneet. Toki tuotanto-erissähän saattaa jostain syystä olla poikkeamia.

4 tykkäystä

Aivan ihana tuo kärry! :heart_eyes:

1 tykkäys

Sen mullan nimi on Muheva (olin vahingossa kirjottanut viestiini Muhevainen, korjasin sen ), ja Tokmanni on myynyt sitä keväällä tosi hyvällä tarjouksella.

Viime vuonna ostin Tokmannilta multasäkkejä myös paljon, silloin heillä oli tarjouksessa jotain muun nimistä ja sen kanssa ei ollut kasvuongelmia.

Kuvasssa olevat Myskimalvat aloittaneet kukinnan. Tarhajalomalvassa ei edes nuppuja näkyvissä. Ilmeisesti se on liian varjoisessa paikassa.

3 tykkäystä

Mikä malva tämä on…

1 tykkäys

Myskimalvaa on myös valkoisena. En tohdi enempää kommentoida,mutta kukan muoto on kyllä samanmoinen.

voisiko olla valkoinen myskimalva tai ruusumalva? Sarin puutarhat: Myskimalva, harmaamalvikki vai ruusumalva?

Ryväsvaarinmalvat ovat nyt tässä vaiheessa. En tajua, miten nämä ovat näin hidaskasvuisia!

Miten ihmeessä saan nämä talvetettua?

Sarin puutarhoista katsoin , myskimalva noin 50 senttiä. Minulla tuo valkoinen saattaa olla sen korkuinen tai vähän korkeampi. Olkoon siis myskimalva.

Mitäs jos istutat ne maahan nyt. Ehtivät kasvattaa kunnon juuret ja talvehtivat. Sitten lähtevät keväällä kasvuun. Laita muutamaan eri paikkaan. Ja syy ? Mulla oli se kasvamassa yhessä paikassa viime vuonna ja kukki hienosti. Sain siemenet kerättyä. Tänä vuonna se ei enää noussut, eli kuollut pois. Eikö se olekaan perenna, vai oliko kyseessä vaan viime talvi jolloin muutenkin talvehtimisongelmia esiintyi ?

Ehkä jokunen kannattaa talvettaa ruukussa myös varmuuden vuoksi :thinking: Tää kun on ihan outo kasvi meille vielä toistaiseksi kasvatettavana niin ei voi tietää mikä olis paras tapa. Opetellaan kimpassa. Onneks sulla on noin paljon taimia, varmasti saat ens kesään jollain tavalla joitakin menemään, ollaan sitten viisaampia.

Mulla olisi perenna-vauvalassa tilaa, aurinkoisen paikan kohopenkki. Näin kovilla paahteilla en tosin vielä uskalla siihen istuttaa, koska pelkään, että taimet kuukahtavat.
Yksi vaihtoehto olisi viileä, valoisa veranna.

Minä laitan aina ruukun taimen päälle näin kuumalla, eivät selviä muuten mutta kasvavat hyvin. Sitten kun ovat juurtuneet kunnolla voi ruukun poistaa.