Malva, Malva

Sidalcea candida ja oregana brilliant. Kummatkin talvehtineet nyt kahden talven yli.

Ostin taimitarhasta toukokuussa tämän Malva sylvestris Dema Marina. Kukkii viläkin (30.8.17). Kuvittelin, että se olisi monivuotinen, mutta onkin yksi- tai mahd. kaksivuotinen. 
Kuvaa en saa (taaskaan!) käännettyä pystyyn ja väritkin näyttävät haaleammalta kuin luonnossa.

Kaunis!

Mikä malva tämä onkaan:

Olispa upea kolme metrinen malva. Joskus kasvatin yksivuotista Maurinmalvaa ja sekin kasvoi itseni korkuiseksi. No eipä pysynyt pystyssä ilman tukea mutta nätti oli.

Mullon maurin siemeniä jos tarvitta.
Onko kellään muulla ollu vihireitä ja ruskeita kirvoja malvan lehissä?
Mullon melekeen kantena muutamassa maurinmalvassa.

Ei ole ollut. 

Bongasin netistä mielenkiintoisen perennan “Pensasmalvikki”  Lavatera × clementii  ‘Burgundy Wine’
Onko kukaan kasvattanut sitä, ja onko todellakin niin hieno, kuin miltä kuvissa näyttää?
Lavatera Burgundy Wine - Garden Plants
En äkkipäätä keksinyt, mistä sitä tai edes sen siemeniä saisi Suomesta hankittua.
Olen ihan hurahtanut noihin ihan perinteisiin Harmaamalvikkeihinkin, jotka tekevät niin komeat puskat.
Mulla on niistä sitä tavallista vaaleanpunaista ja valkoistakin.

Rayalta saaduista  siemenistä “Ryväsvaarin malva”. Siemenkasvatustaimi istutettu viime kesänä ja nyt kukkii ja kohoaa korkeuksiin. Pitänee alkaa ohjaamaan sitä etenemään pitkin viereistä verkkoaitaa. Se oli suunnitelmakin, mut tämä yllätti kasvullaan. Vielä äsken oli vaan sellanen korkeahkon tuntunen puska.

Joo, kerään taatusti siemeniä jos vaan onnistuu :smiley:

Otin viime kesän lopulla yhden työpaikkani perennaistutuksesta malvan siemeniä. Veikkaisin, että jokin risteymä. Kevättalvella kylvin ja vein astian talon seinustalle ulos ja heittelin lunta päälle. Kevään saapuessa itivät ihan hyvin ja nyt sitten viime viikolla koulin taimet ruukkuihin. Täytyy tehdä niille ihan jokin oma paikkansa. Tosin täällä on niitä paikkoja kovin hintsusti, vaikka tontti on lähes hehtaarin kokoinen. Mutta kallioista, kivistä rinnettä, metsää ja savipeltoa. 

Malvat eli kiekkomalvat (Malva)

on kasvisuku malvakasvien (Malvaceae) heimossa. Lajeja esiintyy laajalla alueella vanhan maailman lauhkean ilmaston alueella. Lajeja on levinnyt tulokaslajeiksi myös Amerikan mantereille.

Malvojen suvussa on noin 30 lajia.

• ruusumalva (Malva alcea)
  • kreetanmalva (Malva cretica)
  • myskimalva (Malva moschata)
  • katinjuustomalva] (Malva neglecta)
  • rivieranmalva (Malva nicaeensis)
  • myllymalva (Malva parviflora)
  • kylämalva (Malva pusilla)
  • kiiltomalva (Malva sylvestris)
  • kiehkuramalva, kähärämalva (Malva verticillata, syn. Malva crispa)
  • kesämalva (Malva trimestris) (eli kesämalvikki, Lavatera trimestris)
  • kynsimalva (Malva unguiculata)

Malvat ovat yksi- tai monivuotisia ruohovartisia kasveja. Joitakin lajeja käytetään koristekasveina, rohtokasveina ja lehtivihanneksina. Niiden kukat ovat vaalean- tai violetinpunaisia tai valkoisia, joskus sinisävyisiä. Lehdet ovat yleensä nukan tai karvan peittämiä.

Kiiltomalva

Kiiltomalva (Malva sylvestris) on kaksi- tai monivuotinen, Euraasiasta kotoisin oleva ruohovartinen kasvi. Se on myös yleinen koristekasvi ja vanha lääkekasvi.

Lähde: Wikipedia

Mulla on siemenkirjeestä näitä mystisiä ryväsvaarin malvoja. (Mikä on ryväsvaari?)

Onko kellään kuvaa aikuisesta kasvista? Vinkkejä kylvöön?

Laitoin kylmäkäsittelyyn.

Minulla on samoja siemeniä ja mietin milloin kylvää.

Nuun laittama kuva löytyy tämän linkin takaa Siemenkirje: Uuden pentin eka - #72 käyttäjältä Nuu

Näköjään malvoistakin löytyy paljon lajeja. Minulla on pari vuotta sitten Hankkijan syysloppuunmyynnistä ostettu Tarhajalomalva (Sidalcea malviflora Rosea).Pystykasvuinen, korkeus n 80 cm.On jopa menestynyt minulla.

Kuvan alkuperä Hankkijan sivuilta.

1 tykkäys

Ryväsvaarin malva, siemenet alunperin rayalta joka on kauan sitten itse saanut niiden mukana tietoa näin: “Pituutta yli 3 m (makuu-asennossa). Pienet vaaleanpunaiset kukat. Ryväsvaari on tuonut siemenet itärajan takaa Karjalasta. Jossain päin Karjalaa sitä on kasvatettu ikäänkuin pensasaitana. Nimestä ei ryväsvaarillakaan ole ollut tarkemmin tietoa”.

Kuva: 19.6.2024

Kuva: 23.6.2024

1 tykkäys

Kiinnostava tuttavuus tämä ryväsvaari! :grinning:

1 tykkäys

Henni, harmaamalvikilla on oma ketjunsa perennoissa, laitatko tuon kuvan sinne. En siirrä tuota viestiä itse koska siinä on osa myös tätä täällä olevaa keskustelua (ryväsvaari), mutta kuvan voisit tuosta siirtää pois sinne toiseen ketjuun ettei tule täällä sekaannusta.

1 tykkäys

Tutkin malva-sivuja netissä ja kattelin että voiskohan tuo Ryväsvaarin malva olla kiiltomalva :thinking:. Tosin kiiltomalvan korkeudeksi kerrotaan 100 cm, ja ryvishän ylittää sen mennen tullen. Pitää kesällä tutkia tarkemmin, luontoportin sivuilla on hyvät tuntomerkit.