Leviääkö myskimalva hullun tavalla siementämällä? Kukkapenkissä oli varmaan 30 pientä alkua myskimalvan ympärillä enkä tiedä mitä muutakaan ne olisivat olleet. Itse “päätaimi” jonka istutin viime vuonna näytti sen sijaan elottomalta.
Kyllä myskimalva aika paljon siemenestä leviää.
Eli varmaan niitä ovat.
Viime talvi vei muuten kaiken muun lisäks 3 valkosta myskimalvaa ja naapuri sano että hänellä sama juttu ja harmaamalvikit hävinny vanhimmasta nuorempaan, sitä hän ihmetteli, ovat sentään vuosikymmenet kestäneet tuulet ja tuiskut. Miulla kuitenki harmaat on hengissä.
Ja kaikki ihanat vaaleenpunaset myskimalvat mitä penttiläisiltä viime vuonna sain, ei mitään ole noussut, ei etu- eikä takapihalla.
Täytyypä laittaa uusia tulemaan.
Voi sua, siis olen todella kaiken muunkin menetetyn lisäks surru niitä vaaleenpunasia, näin jo sieluni silmissä kuin on uus ja iso penkki yhtä vaaleenpunasta unelmaa, liljoineen ja muineen, mutta näin nyt kävi.
Mahtoikohan melko lumeton talvi vaikuttaa jos teillä muillakin ovat malvat entisiä? Meillä täällä lounaisrannikolla taidettiin joutua kolaamaan piha kerran tai kaksi koko talven aikana, niin lumetonta oli. Pitänee varautua paremmin tulevana syksynä ja peitellä nuo. Malvan lisäksi multa meni tarhapäivänlilja, viime vuoden istutus sekin.
Pieniä siementaimia on onneksi nousemassa.
Pikkuisen myskimalvaa.
Onpas ihana malvapelto!
Jatuuli,aivan ihana näkymä!
Malvaa on näköjään vähän siellä sun täällä. Tässä jalopähkämöiden seurana ja väriyhdistelmä oksettavan hempeää.
Onko Mauri?
Miun mielestä on.
Myskimalvani kehitti pientä piristystä syksyyn, kuva 28.11.
Myskimalvasta kokemuksia, miten kestää kuivassa. Leviääkö?
Mulla on valkoista myskimalvaa kuivahkossa paikassa koivun alla, mutta meillä on kyllä savea perusmaassa, ei pelkkää hiekkaa. Kestää. Kylväytymällä leviää, meillä ajetaan ruohonleikkurilla ympäriltä. Paremmin pärjää siinä paikassa kuin esim. illakko.
Hyvin kestää kuivaa. Kukkii kauan jos kukkineita varsia leikkelee. Siemenistä itse kylväytyy.
Täältä jostain se alkaa,,,,,,,,
,,,ja tänne jonnekkin se loppuu, pituutta yli 3m, (makuu asennossa)
Kukat on tämmösiä pieniä. Joku malvahan hän on, ja epäilen että olis se itärajan takaa Karjalasta tuotu Ryväsvaarinmalva. En tiijä.