Malva, Malva

Punahattu? Väriminttu?

Ilmeisesti jollain muullakin on ollut ongelmana ötökkä, joka syö malvaa? Minulla neljä nelivuotiasta ja siis jo komeankokoista malvapöheikiöä, johon tänä vuonna ensi kerran on pesiytynyt jokin ötökkä. En löydä mitään toukkaa tai ötökkää, mutta mustia jätöksiä on lehdissä ja varsissa. Lehdet ovat reikäiset. Lähinnä kiinnostaa se, onko kyseessä jokavuotinen riesa Jos EN nyt tee mitään myrkytyksiä? Ja te joille näin on käynyt, ovatko jotkin muut kasvit myös kokeneet saman kohtalon?

Valkoinen myskimalva kera sadepisaroin.

Vilhelmi76, huomasin tuon kysymyksesi vasta nyt. Eihän nuo “mustat jätökset” ole kirvoja? Tänä vuonna niitä on ollut vähän yhdessä jos toisessa kasvissa. Niihin voi suihkuttaa esim. mäntysuopavettä.

korkeutta parisen metriä,aita on 1.50cm

Railin kasvi lienee harmaamalvikki, eli eri sukua kuin malvat.

Oonkin pähkäillyt mikä tää mala on Kiitos tiedostasi

Tämän pitäisi olla ruusumalva, mutta katsotaan kunhan kukkii. Viime kesäinen hankinta.

Minulla ei ole ollut malvaa varsinaisesti. Olen kyllä kauan ihaillut ja haaveillut ihanaa malvapehkoa pihaani.
Nyt tilasin isoäidiltä malvansiemeniä ja meinaan ripotella niitä sipulikukkapenkkeihin.

Onnistuneeko suorakylvö yritys? Pitääkö siemeniä jotenkin peitellä? Käykö kevyt haraus? Kerkiääkö yksivuotiset näin myöhään kylvettynä edes kukkia? Onko millaisia kokemuksia?

Jos tarkoitat ihan tavallista yksivuotista kesämalvaa niin kyllä se ehtii kukkia ihan hyvin vaikka nyt kylvää. Mulla on vielä kylvämättä omat malvat ja meinaan ne kylvää nyt tulevana viikonloppuna. Mä laitan aina harson kylvön jälkeen päälle muutamaksi viikoksi niin maa pysyy lämpimänä ja siemenet itää nopeasti.

Pähkäilen vielä tuota suorakylvöä… Ajankohtaa täytynee myöhentää.

V-VI vyöhykkeellä asuvien kokemuksista olisi hauska kuulla? Tällä sudulla ainakin on ollut todella sateista ja kylmää.

Puhun yhä perennoista. Kesämalvikit tyttö kylvi viimeviikolla potteihin.

Oon joskus kasvattanut noita 1-vuotisia malvoja, mutta enhän minä enää muista mihin aikaan ne kylvin pihalle. Varmaan vois olla jotain näihin aikoihin tai vähän myöhempääkin. Hyvin ehtivät kukkia sitten vielä.

Myskimalva tuo kuulostaa todella lupaavalta ja hyvältä! Upeaa.

Suunnitelmani muuttuivatkin taas, kun kylvin suunnittelemalleni alueelle (kevätsipuli penkkeihin) jo malttamattomuuttani kesäkukan ja perennojen siemeniä.

Täytyy varmaan kyhätä malvoille ihan oma penkki. Siemeniä onkin tulossa jokunen pussi. Siirtelen niitä mahdollisia taimia sitten (toivottavasti) siitä tarpeen mukaan, sitä myöden kun uusin perennapenkkejä tulevaisuudessa.

Jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan!

Yritettiin useamman naisen voimin kaivaa penkistä pois väärään paikkaan ilmestynyttä ja liian suureksi kasvanutta ruusumalvaa. Ei mikään ihme, ettei onnistunut. Kun pistin miehen asialle, löytyi juurta 60 cm verran.

Minä kylvin myskimalvan siemeniä viime vuonna kesäkuun puolen välin tienoilla ja hyvin ehtivät kukkimaankin, vaikka oli huono kesä. Ja nyt ovat jo terhakoina palloina. Silkkimalvat tapaan kylvää myös suorakylvönä, ainakin maurinmalva tuntuu olevan idioottivarma. Senkin kylvin viime kesänä samaan aikaan kuin myskimalvan ja upeasti kukki halloihin asti.

Ruusumalvan kylvin aikoinaan toukokuun lopulla, se kukki vasta toisena vuotenaan.

Ruusumalva (tai ainakin semmoisena hankittu)

Harmaamalvikki. Tätä pitäis olla myös valkosena, mut enpä löydä ennenkuin alkaa kukkimaan.

Näissä malvakasveissa on kai aika paljon variaatiota. Minun ruusumalvani ja harmaamalvikkini kukat ovat hieman erilaisia. Ruusumalvani terälehdet ovat leveämpiä ja kulmikkaampia, harmaamalvikkini kukat yksinkertaisia. Mutta mainioita perennoja ovat joka tapauksessa.

Mulla myskimalva kasvaa kasvimaan vieressä, mikä tuottaa noin miljoona siementainta joka kevät. Niitä nypin sen kuin raaskin, mutta en meinaa raaskia kun on niin sievä . Ylimäärätaimia olen vuosien varrella tuupannut kaikenlaisiin paikkoihin ja kaikille ketkä huolivat. Joskus taannoin pihan perällä oli tällainen viritys. Myskimalva on oikea sydänkesän kukka! Kesänkaipuussa oon tässä selaillut näitä gallerioita ja omia kuviani, vähän on vieroitusoireisen narkkarin fiilikset…

Valkoinen myskimalva ja valurautakalusteet, mikä voittamaton yhdistelmä. Myskimalvaa pitää saada paaaljon lisää, vain tuolit ja pöytä puuttuvat tyystin.