Malva, Malva

Ihan samaa katselin omassa penkissä. Mahdottoman kiitollinen kasvi.

Onkos se nyt niin, että myskimalva kukkii selkeästi pidempään kuin harmaamalvikki (koitan päättää kumpaa laittaisin)? Kukkien ja lehtien eroista täällä onkin puhuttu paljon, mutta minua kiinnostaisi vielä niiden koko puskien koko. Kuinka ison tilan malvat tai malvikit tarvitsevat?

Ja voiko esim. myskimalvaa edes kasvattaa n. puolen neliömetrin kokokoisella alueella niin, että pysyisi siinä paikallaan?

Myskimalva ja ruusumalva aloittaa kukintansa mun mielestäni hiukan aiemmin kuin harmaamalvikki. Kesästä on jo niin pitkä aika, ettei enää kunnolla edes muista :wink: Mutta muuten ovat mun mielestäni ihan eri tyylisiä. Harmaamalvikki kasvaa korkeammaksi, kun taas myskimalva ja ruusumalva ovat puskamaisempia. Myskimalvan yksi puska on lyhytikäisempi, mutta siementää kiitettävästi ympärilleen. Myös ruusumalva siementelee ja samoin harmaamalvikki, mutta sama puska säilyy myös pitkään. Puolen neliömetrin alalle ei ainakaan ruusumalva mahdu. Mun n. 4-5 -vuotias puskani on tällä hetkellä varmaan pari metriä halkaisijaltaan. Myskimalva on mulla selkeästi pienempi. Joskin se on kyllä nuorempikin.

Minä leikkasin viime kesänä myskimalvan ihan matalaksi heti kukinnan jälkeen ja syksyllä kukki uudestaan yhtä komeasti kuin ekalla kerralla.

Samoja ajatuksia kuin anitalla. Meilläkin myskimalvat ovat kovin lyhytikäisiä, mutta siementävät siis runsaasti, joten kyllä niistä joka kesä nauttia saa, mutta ei täsmälleen samoissa kohdissa. Tai minulla se ei ainakaan onnistu, että päättäisin tarkalleen, missä myskimalvat asuvat.Harmaamalvikki on mielestäni selvästi enemmän paikallaan pysyvä ja korkeampi puska. Aloittaa kukintansa myöhemmin kuin myskimalva. Myskimalva tulee myöskin aika rumaksi jossain vaiheessa kukintansa jälkeen, joten kyllä se senkin takia tulee leikattua, mutta yritän jo aina vähän akaisemmin rajoittaakseni sen mieletöntä intoa lisääntyä. Mutta kyllähän se harmaamalvikkikin ränsistyy, mutta on jotenkin kivamman näköinen leikattuna kuin myskimalva. Muistaakseni näin :slight_smile:

Mulla myskimalva kukkii kyllä ihan lumen tuloon saakka eikä ole tarvinnut leikata.

En ole minäkän kertaakaan leikannut mitään malvaa, kun kukkivat ihan loppuun asti. Ei nyt enää mitenkään valtavasti, mutta ihan tarpeeksi kuitenkin. Viime kesänä oli niin kuuma, että kukinta meni ohi paljon normaalia nopeammin, kuten kaikilla muillakin kasveilla. (Kesäkullero ehti mm. tehdä uudenkin kukinnan ihan ilman mitään leikkaamisia.)

Mullakin kyllä kukkii myskimalvat vielä myöhään syksylläkin, mutta ne ovat kaiketikin samana kesänä itäneitä yksilöitä. Lyhytikäisyydellä meinasin sitä, että eivät talvehdi yleensä kuin yhden talven.

Kiitoksi selventävistä eroista malvojen ja malvikin välillä. Jos siis haluaa kasvinsa pysyvän paikallaan pienehköllä alueella, ei myskimalva siihen sovellu (harmi, se olisi ollut muuten mieluisin).

Kuinkas hyvin nämä sietää paahdetta? Vai eroaako sekin lajikekohtaisesti? Ja meneekö kukkiminen paahteisella paikalla aikaisemmin ohi?Mietin vaan kun anita sanoi, että kuuma kesä vaikutti siten.

Minusta kun tuo myskimalva ei kyllä vaeltele? Samasta paikasta nousee. Tuossa seinän vierustalla paahteessa menee hyvin, samoin kahdessa muussa kohdassa pihaa, varjossakin.

Samoin meillä, samassa paikassa on ollut monta vuotta, mutta siementaimia tulee mistä sattuu, jos ei leikkaa varsia poikki. Aurinkoisessa paikassa kasvaa ja viihtyy.

Minulla on kanssa molempia “samassa kohtaa” ja sillä samalla alueella ne molemmat nousee joka vuosi uskollisesti. Neliön alue ehkä yhteensä. Kyllä ne sen neliön sisällä vaeltaa ja kylväytyy muttei mitenkään häiritsevästi.

Samoin malvoja kasvaa tuossa “neliöllä” ja se on tönkkösavea, eteläpuolella. Aurinko paistaessaan paistaa siis koko päivän. Toisaalla on hiukan malvoja omenapuun alla varjossa ja en kyllä huomaa eroa kukinnassa.

Meillä samoin kuin Satuesilla, isot puskat ovat olleet samassa paikassa vuosikausia mutta taimia tulee ympäristöön valtavasti. Tekee mieli arvata, että jos myskimalvan paikka on riittävän aurinkoinen ja talvellakin kuivana pysyvä, siitä tulee pitkäikäinen. Mutta kosteahkoissa tai ‘liian hyvässä’ maassa jää lyhytikäiseksi

Muoks. R&T kyllä ehti kertoa, että menee tönkkösavessakin, että  en sitten taida sanoa mitään kosteudesta :slight_smile:

Täytyy korjata sanojani, jos sanoin, että myskimalvat vaeltaisi. En muista, mitä olen höpissyt :wink: Ei ne minunkaan mielestä vaella, mutta koska sama yksilö ei täällä elä kovin montaa vuotta, niin pientä vaihtelua on. Mulla on niitä useampikin neliö, tosin seassa on vähän kaikkea muutakin. Että kyllä niitä sieltä samalta alueelta pukkaa, jos osan antaa siementääkin. Luulen, että maa on meillä liian talvimärkä, jotta sama yksilö pärjäisi kovin kauaa.

Nätti ja helppo kukkahan se on. Silti olen päättänyt yrittää karkottaa sen "paraatipenkistäni" kun käyttäytyy täällä meillä niin niittymäisesti. Ajattelin, että saisivat toisella kohdin kasvaa paremmin luonteensa mukaisesti siemennellen siementämisen ilosta.

Luulenpa, että laitan myskimalvaa paraatipaikalle huvimajan eteen, siinä kun on talvenakin melko kuiva ja kesällä hyvin aurinkoinen. Jos jotain ylimääräisiä taimia tulle, niin siirrän ne avarammille maille siementämään :slight_smile:

Kuulostaa ihan hyvältä :slight_smile:

Hyvä valinta, Myskimalva paraatipaikalle  

Myskimalva kehuu itseään ;=)

Jep, kukas sen kissan hännän nostaa jos ei kissa itse 

Mikä oli hyvä seuralainen valkoislle myskimalvalle jos mietitään hyvää tukikasvia? Toissavuonna ostin myskimalvan taimet ja istutin ne hieman turhankin harvakseltaan tuohon rinteeseen… Etelärinne, mutta ne saavat hieman siimestä kahdelta männyltä…

Hyvin muuten alkoi syksyllä näkyä pieniä sientaimia, täytyy osa keväällä kaivaa ylös ja siirrella paremmille paikoille niitä, edellisvuodelta ei ilmestynyt kuin yksi pikkuinen siemenpoikanen!