Mukava perenna tämä myskimalva, kun kukkii näin syksyllä vielä uudelleen.
Mukava perenna tämä myskimalva, kun kukkii näin syksyllä vielä uudelleen.
Onko “Tukkipojan ruusu” joku malva, tietääkö kukaan? Sain siemeniä mut jottain tarttis tietääkkin. Kiitos jo etukäteen, täällä osataan kumminkin auttaa!
mahtaisikohan olla tokruususta kyse tässäkin. se on vähän puhujasta/kasvattajasta riippuen eri asioita...
edit - yritän korjata linkin. jos ei toimi sittenkään, niin vanhalta puolelta otsikoista hakusanalla *tokruusu*
Olen kuullut käytettävän harmaamalvikista sitä nimeä.
minun ent.naapuri sanoi taas ruusumalvaa tokruusuksi!!!ei voi edes sanoa että hyvällä lapsella on monta nimeä…ehkä kaikki malvat ovat tokruusuja!
tok tok… Kiitos kaikille, pistän kasvamaan aikanaan ja katon mitä siitä tulee!
Myskimalvaa haluaisin kysellä . Itselläni oli alunperin muistaakseni 2-3 tainta ja ne ovat tehneet aina joka vuosi kukkaa. Tosin kasvit itsessään ovat aina uudessa paikassa ja vähän varovasti pitää keväällä ja kesän alussa perata penkkiä , ettei revi pieniä lehtiruusukkeen alkuja pois . Tekeekö Myskimalva siemenen vai juuriverson avulla uudet versonsa ?
Terv Kivikko -Maikko III-alueelta
Siementämällä. Iso puska omaa kyllä laajan juuriston, mutta varsinainen leviäminen tapahtuu kylväytymällä siemenistä. Myskimalva on myös aika lyhytikäinen, puska kuolee helposti muutaman vuoden jälkeen. Mutta läheltä löytyy siementaimia, jotka aikanaan ottavat emon paikan.
Niin ajattelinkin , että siemenestä se lilsääntyy . laitoin uusia emotaimia 3 , saankin sitten oikein urakalla uutta kukitettavaa .
Myskimalva on tämän hetken kiitollinen kukkija.
Jalomalva on ihana herkkis. Tänä kesänä pituuskasvu on ollut maltillista ja puska pysyy tanakasti pystyssä tukematta.
Kaunis on jalomalvasi. Onko sen lehdet pehmeät ja aika isot?
Alhaalla isompaa pyöreää lehteä, ylempänä tuollaista kuvassakin näkyvää kapeampaa. Lehdet on tummemmat ja kiiltävämmät kuin esim. harmaamalvikilla. Tämä on ensimmäisiä siemenistä kasvattamiani perennoja, nelisen vuotta muistelisin ikää olevan.
kiitos, välke, ei sitten ole mun kasviin se, on vaan pari korkeaa kukkimistaan aikovaa, jolla on ihan samettisen pehmeät isot lehdet, enkä tiiä, mikä se on, kasvatin vuosi sitten siemenestä.
Valkoinen myskimalva
Putsasin eilen illalla malvojen siemeniä ja ihmeekseni huomasin, että toisessa purkissa muka saman kasvin siemenet olivatkin erilaisia. No, piti tänään käydä vertailemassa. Osoittautui, että vaikka kuinka olen ollut tutkineeni Peukaloisen neuvot erottaa myskimalva ja ruusumalva toisistaan, niin eipä ole silmä siltikään erottanut niiden eroja. Kuvittelin, että minulla oli kaksi ruusumalvaa, mutta toinen niistä olikin myskimalva. Ja minä kun kuvittelin sen kuolleen.
Muillekin siis tiedoksi: myskimalvan siemenet ovat pehmeän nukan peittämiä, kun taas ruusumalvan siemenet ovat kovapintaisia, ilman nukkaa, enemmän samantyyppisiä kuin harmaamalvikilla.
Katso myös: Kesäkukat, Malva
Mikä on kituliain paikka, missä teillä kasvaa malvaa? Parina vuonna kylvämäni jalommat malvat (Zebrina, Balkanin-, muutama muu) ovat kaikki hävinneet, mutta "maatiais"ruusumalvaa alkaa olla penkissä jo liikaakin, se pärjää meillä. Huvittaisi kokeilla tökätä a) metsänpohjaan b) soraojaan ja katsoa, pärjäisikö sielläkin.
Miulla ainakin pärjää kasvarin vieressä tosi huonossa paahteisessa paikassa.
Hiekassa ja sorassa kuivassa ojassa, harmaamalvikki.