Malva: Maurinmalva (M.mauritiana), Kiiltomalva (M.sylvestris)

Hienosti kukkivat taas tänä vuonna, Teemaan siementen jälkeläisiä!

Kyllä menee hermot noitten maurinmalvojen kanssa. Istutin ne ulos viime viikolla ja vaikka olis kuinka lämmin ja hyvä ilma niin heti taimet lerpahtaa kun ottaa ämpärin pois niitten päältä. Ens vuonna laitan taimet tulemaan kuukauden myöhemmin. En ymmärrä miksi ne ei kestä ulkoilmaa? Vai onko vain liian aikaista niille? Pakko oli viedä ulos kun ne rupes kukkimaan sisällä ja maitopurkki tuli liian ahtaaksi.

Taidan sitten minäkin laittaa siemet suoraan maahan ensi vuonna,  kerkiääkö siemenet valmistua kyllä sitten ajoissa?
Sirottelin viime syksynä siemeniä suoraan maahan mutta eipä ole taimia näkynyt, ei ainakaan vielä.

Tilasin yhdestä paikasta siemeniä toissa keskiviikkona, olivat niin edullisia, että oli paako säästää! :smiley:
Maurinmalvaakin taas pussi lisää, niitä pitää aina olla jemmassa koska tulevat takuulla käytettyä. On ihan eräs ihanimmista kesäkukista mitä olla voi.

Niin on,mulla on sitä ollut siitä lähtien kun aikoinaan sain Teemalta ensimmäiset siemenet. Siitä taitaa olla jo kymmenkunta vuotta. Mulla ei ole vain joskus omat siemenet valmistuneet, pitkän sateisen ja kylmän syksyn takia.

Maurit roskakatoksen räystäiden alla suojassa jos vaikka sattus vesisade yllättämään :wink:
(viimeksi satanu juhannuksena)

Ihmeekseni huomasin tänä vuonna että muutama maurinmalva oli kylväytynyt itsestään. Kannattaa sirotella siemeniä suoraan maahan syksyllä. Voi saada muutaman taimen suoraan maassa kasvamaan.

Ehti sentään kukkia.

Ihana leikkokukkana,kestävä ja aukasee kaikki nuput.

Ei kellään sattuisi olemaan yhtään ylimääräistä Maurinmalva siementä?  Mun ei kerenny viime syksynä valmistua kun syksyllä sataa koko ajan. Keräsin kyllä mutta eivät idä, arvasin sen kyllä. Joskus hyvänä vuonna saan varastoa suurennettua mutta kun täällä syksyllä sataa ja sataa niin vihreäksi ovat jääneet jo monena vuonna. 
Postikulut maksan kyllä!
Jos vaihtariksi kävis niin olis omia kirjokakkaran siemeniä. On ihana perenna ja siemenet itää hyvin.

kitikat,mulla varmaan löytyy.Itävyyestä en anna takuut@,mutta yleensä ovat itäneet.
Lilaa vai valakiaa?

Tässä Karvari kirjokakkara. Ei onnistunut kuvan laitto viestiin mutta tänne tuli. Myöhään syksyllä otettu kuva, siksi on vähän ränsistynyt. 

Lie  kiilto, - maurin ja zerbinan esi-isiä nämä

Maurinmalvat tykkää sateisesta kesästä. Niitä on nyt joka puolella, kun sain Karvarilla siemeniä.