Bobbien kans tismalleen sama juttu miullakin. Epäilin jo että liekö sama kukka ollenkaan, rimpula mallia on roikkumassa kuistilla, kukkiihan tuo vaikka onkin eri asennossa.
Ja tosiaan suorakylvönä kylvetyissä on etusormen paksunen runko/varsi.
Mitä opimme tästä, turhaa purkkien pyörittelyä.
Mulla tuli oikein osto maurinmalvojen siemenistä pelkkiä tavis kiiltomalvoja, pyh, no, nättiä nekin on, mutta niitä siemeniä olis ollu ostamattakin.
Voiko joku selventään, kun menee ihan sekaisin nämä malvat: Onko kiiltomalva ja maurinmalva monivuotisia? Juurakko ei ilmeisesti talvehdi, vaan siemenistä kasvattelee aina uudet varret? Ja zebrina ois yks vuotinen?
Ja nuo koot... Kun netissä lukee näin: zebrina 100cm, kiiltomalva 75cm, maurinmalva 75cm. Mutta eikö se ole juuri maurinmalvaa, mikä huitelis parissa metrissä? Vai onko se taas joku ihan muu.
Kiitos Hankalin näiden maurinmalvojen siemenistä
Hoya, mulla on semmonen kokemus maurinmalvasta että jos ja kun syksyllä katkoo niistä varsia joissa on siis tottakai siemenet ja nakkaat koko kasan johonki mukamas pois tieltä, esm soraikkoon navetan seinän viereen niinku minä, niin niitä taimia nousee keväällä ja pitkin kesää siitä ympäriltä monen metrin alueella. Viime talveksi jäivät noin ja takuulla uivat ja jäätyivät vuoronperään mutta ei näkyny itävyyttä haittaavan.
Alku kesästä voi keräillä niitä taimia sitt haluamiinsa paikkoihin.
tulloopas kirotusvihreitä, ei meinaa sormet totella. Rautalanka-kramppausta.
Maurinmalvat on ihania, vallan komeita tuossa teemaan kuvassa! Tänä kesänä omani kasvoivat yli 2m korkeiksi hujopeiksi.
Maurinmalvat ovat tämän kokoisia. En ole edes saanut niitä eri purkkeihin siirrettyä!!! Milloin nämä voi laittaa ulos? Onko arka hallalle!
Minä tyrkin siemenet maahan joko syksyllä tai tälleen hyvin aikasin keväällä, pieniä taimia näkyy jo vaikka lumet on nippanappa sulanu, mutta sisällä kasvatetut on tietty eri asia. Näkyy se siementelevän ittekin sinne sun tänne, vähän myskimalvan tyyliin.
Ja mä kun luulin, et ne pitää esikasvattaa. No ensi keväänä pääsee vähemmällä. Täytyy tosiaan jo syksyllä laittaa siemenet ulos multaan. Laitankin tuon laatikon kasvihuoneeseen harjoittelemaan ulkona olemista.
Näitä pitää myös kylvää. Ovat kauniita ja sopivat monen kasvin kanssa kasvamaan.
Myös nämä tänä kesän mahottoman korkiat.Terveisiä annitaiselle
Täällä myös kasvaa isoina pöheikköinä.
Mulla on maurinmalva kylväytynyt itsestään kolmeen paikkaan ympäri pihaa. En tiennyt, että se kylväytyy itsestään ja ehtii vielä kukkimaan. Kukinta on nyt parhaillaan menossa.
Tilasin keväällä tuoreempia Maurinmalvansiemeniä kun omani olivat jo ammoisen vanhoja. En sitte edes tarkistanut sitä pikkupränttiä pussista, kuin vasta kylväessäni hoksin että olivatkin laittaneet tilalle Zerbinaa.
Eipä auttanut kuin kaivaa vuosia vanhat siemenet esiin ja kylvin sitten ne. Koska eivät olleetkaan viimevuonna kylväytyneet itsestään.
Ihmeekseni itivät vielä vanhatkin siemenet tosi hyvin ja vaikka olivat vieläpä tuurilla ite kerättyjä. Kyllähän tuo Zerbinakin on jonkulainen… mutta ei oo maurin voittanutta. Niin hehkeä lämpimän viininpunaisen ja tumman violetin sävy kukissa, että hakea saa vastaavaa ja kukat oikein hehkuvat auringossa. Siitä on tullut meidän pihaan ikisuosikki.
Minulla on vähän erivärinen maurinmalva kuin nämä muut.
Tai sellaisella nimellä ainakin aikoinaan siemenet ostin.
Olen kerännyt siemeniä jatkokasvatukseen, mutta on kyllä itsekin kylväytynyt.
Suokukka jos tuo väri näkyy kuvassasi nyt oikein eli pohja on vaaleanpunainen niin pidän tuota Zerbinana. Virallista nimeä en nyt jaksa hakea. K.Kukkien uudessa mainoskuvastossa oli myynnissä tuollainen violettiin taittuva versio sen nimeltään Kiiltomalva Malva sylvestris ‘Blue Fountain’.
Muokattu: Olin tänään äimänkäkenä kun huomasin että Maurinmalva yms. pöheikön seassa oli avautunut, ehkäpä mutaatioituneita kukkia(?). Olivat hiukan kuin Malopilla tai jollain kiinanruusulla, etenkin kukkapohjus -mutta ei kooltaan tietenkään niin suuria. Värinä oli syvä pinkki tummanpunaisin suonin.
Olisko pörriäiset olleet jotenkin asialla.
Hyvä tietää Bobbie, väri näkyy kutakuinkin oikein ainakin minun koneella ja on erilainen kuin muiden kuvissa ja sitä olenkin ihmetellyt.
Tarvitseekin hankkia siis noita “kunnollisia” siemeniä, jos se on vielä parempi kuin tämä, kaunis ja hyvä kukkimaan on meinaan tämäkin lajike.
Ostin nuo siemenet useita vuosia sitten hankkijalta.
Oli sellainen iso ja komean näköinen siemenpussukka, ei niitä tavallisia kun siellä telineissä yleensä on.
Oli sperli merkkiset ne siemenet.
Tuon edellisen viestini…
Tod.näk. kylvin keväällä Liuskasalkoruusua tms. Noin yksinkertainen tämä “mutaation salaisuus” taitaa olla. Luulin vaan Liuskasalkoruusun lehtiä runsaasti suuremmiksi, mutta tuo paikka on verrattain äkkiä kuivahtava hukutuskeleistä huolimatta, joten lehdet eivät ehkä senkään takia eroa juuri maurinmalvojen lehdistä kokonsa puolestakaan juuri yhtään.
Pitänee käydä harrastamassa hiukan kasvioppia ja tutkia tarkemmin lehtien eroja, varmasti niitä on kun rauhoittuu tutkimaan ja jopa keskittyy hetkeksi yhteen asiaan kerrallaan.
Moni asiantuntevampi varmaan jo ähkii ja haroo tukkaansa, että onhan nuo lehdet ihan erimallisia. Selvitän siis itselleni tätä asiaa jahka tästä lähden viinimarjojen poimintaan.