Malva: Maurinmalva (M.mauritiana), Kiiltomalva (M.sylvestris)

Osan peitin osaa en, joltakulta täältä sain siemenet niin en tiennyt peitetäänkö vai ei. Taidan laittaa vielä toisen kylvöksen. Kukinta taitaa mennä aika myöhään, mutta ne olivatkin tulossa taustakasveiksi.

Minä olen aina peittänyt kiiltomalvan siemenet, eikä niissä ole mennyt kauaa itämiseen. Muistaakseni alle 2 viikossa ovat itäneet. Tänä vuonna en kylvänyt, mitä nyt heittelin kukkivasta kiiltomalvastani siemenet aidan juurelle. Meillä kiiltomalva alkoi kukkia 1.6. eikä tarvinnut edes esikasvattaa ;D

Kiilto- ja Maurinmalva ketjut yhdistettiin. Niissä molemmissa oli jo valmiiksi kummastakin asiaa ja kuvia :slight_smile:

Tämä on jompikumpi.. Kukki tosi pitkään.

Tässä jo pakkanen vähän puraissut

Katso myös: Perennat, Malva

Tässä omat Kiiltomalvakasvatukseni tänä päivänä kuvattuna:

Mukamas hitaasti lähtivät kasvuun eikä läheskään kaikki siemenet itäneet   

Kiiltomalvat/maurinmalvat (en oikein erota kumpi on kumpi) eivät tykänneet kovasta sateesta (taitaa olla myskimalvaakin joukossa), joten eilen, kun innostuin rälläköimisestä, värkkäilin niille tällaisen tukisysteemin. Rälläköinnin lisäksi vaati hiukan taivuttelua (seuraavaa kertaa varten aion kyllä investoida kunnon pihdit itselleni). Alhaalta siis myös rälläköity poikkirautoja pois, niin että siellä on noin 30 senttiset piikit, mitkä sai painettua maahan. 

maurinmalva on tummempi lajike kiiltomalvasta

No, niin minäkin olen tulkinnut, joten voin siis ehkä hyvällä omallatunnolla sanoa, että mulla on maurinmalvaa…, kiitos!

Näin komeasti kukkivat vieläkin. Tosi upea syksyyn asti kukkiva. Mulla väärän väristen seurana. Sopis paremmin sini-violettivoittoisten seuraksi, nuo värit riitelee tai keltainenhan on tuolle vastaväri.

Olen leikellyt noista isoimpia lehtiä pois kukkien edestä. Siemenpussin mukaan kyseessä Kiiltomalva "Purple Satin"
Nämä kuvat otettu tänään, tai siis oikeammin eilen

Kukkiipa tosi upeasti. Toisaalta nuo vastavärit korostavat toisiaan ja sinivioletissa penkissä kukinta ei ehkä näyttäisikään ihan yhtä voimakkaalta.

Lisääntyykö malva pelkästään siemenistä vai lähteekö myös edellisen vuoden juuristosta.

Löysin kukkapenkistäni vaaleanpunaisen malvan, on tullut jonkun kukkapaakun mukana, ja nyt olen epätietoinen kuinka saan sen säilymään kukkapenkissäni.

Onkohan väärä ketju?

Vaaleanpunainen malva (Myski- tai ruusumalva) lähtee samasta juuristosta kasvuun taas seuraavana kesänä. Malva elää ja isonee muutaman vuoden (lopulta sen juuripaakku voi olla lapsen pään kokoinen), tekee koko ajan siemenistä lisää taimia, ja lopulta emokasvi kuolee pois (about 5 vuoden vanhana, mutta eroja on paljon). Uusista taimista kasvaa uusia malvoja, mutta ne kasvavat usein kovin kituliaasti jos ei vaihda multaa tai siirrä toiseen paikkaan. (Itse aion tehdä tämän ensi keväänä.) Jostain syystä malva viihtyy huonosti paikassa, jossa on lähivuosina ollut malvoja. Siirrä malva paikkaan, jossa sillä on hyvä multa ja tilaa kasvaa, niin se porskuttaa siinä iloisesti muutaman vuoden, kukkii komeasti ja tekee sinulle uusia malvantaimia.

Kiiltomalvasta en tiedä. Maurinmalva on violetti. Se on kesäkukka, eli se kasvaa seuraavana vuonna siemenistä, ei alkuperäisestä juuresta.

Mitenkä jäi Maksaruoho sun Maurinmalvat ihailematta, niitähän olis pitänyt tutkia ihan kunnolla. Onkohan mulla kerrottua se maurinmalva, kun on vähän erilainen kun sulla? On se vain vain niitä hienompia kukkia, ens keväänä laitan paljon siemeniä itämään!

Milloinka laitan Maurinmalvat multaan? Luin ketjun läpi ja Vuokkis muutama vuosi sitten piti kokeilla kolmella menetelmällä, mutta ei ollut sitten kirjottanut miten kävi? Harmi kun täältä poistuu noita vanhoja kirjottajia, mihin ne oikein häviää??

Mulla oli viime kesänä ekaa kertaa maurinmalvaa. Kylvin toukokuussa suoraan kasvupaikalle.

Minä olen laittanut malvat esikasvatukseen yleensä maaliskuun loppupuolella ja istutellut ne ulos heti toukokuun alussa. Näin ne kukkivat aikaisemmin. Varmasti lämpimällä paikalla niitä voi kasvatella myös ihan suorakylvönä mutta minä olen aina hätäinen ja haluan kukkia mahdollisimman aikaisin kesällä :wink: Malvat on aivan ihania kukkia.

Ei meidän alueella varmaankaan kerkiä suorakylvönä, pakko laittaa sisätiloihin. Menin ihan sekaisin viime vuonna tamien kanssa, joten ei ole hajuakaan milloin ja mihin oli siemenet laitettu.

Kylvin tänä keväänä ensimmäistä kertaa useampia erillaisia Malvoja. Kiitos kauniiden ja houkuttelevien kuvienne! Todella hyvin ovat lähteneet kasvuun ja ovat luonnossa vielä paljon kauniimpia kuin kuvissa.

Suoraan maahan keväällä kylvetyt ovat kasvussa huimasti edellä ja (etenkin Kiiltomalvat) ovat kukkineet jo tovin (Mauri on ollut hitaampi) mutta ns. esikasvatettuja purkki taimia saa vielä odotella.

Vyöhyke on V-VI. Maahan suorakylvönä taimista on tullut voimakkaita ja tukevia. Raju ukkosmyrsky ja navakammatkaan tuulet eivät ole tähän mennessä taimia kaadelleet. Purkkitaimet ovat maassa kasvaviin nähden hempuloita. Suosittelen suorakylvöä hallaharson alle!