Malva: Maurinmalva (M.mauritiana), Kiiltomalva (M.sylvestris)

Olen pitänyt tätä Maurinmalvana mutta mites tää nyt on , onko Mauri vai Kiiltomalva vai onko ne sama asia , katsoin kasvikortistosta ja siellä on vain Maurinkiiltomalva niminen.

Sitä itsekin olen miettinyt, että onko se Maurinmalva vai Maurinkiiltomalva, kumpi on oikea nimitys? Jos ovat eri kasveja, mikä niiden ero on? ihmetys

Ehkä joku viisaampi valottaa asiaa....hymy

Minullakin kasvoivat lopulta nää mauritkin naurua, vaikka alkukesästä kasvu oli niin olematonta. Mutta kun ne viimein innostuivat, niin kasvu olikin huimaa sen jälkeen ja lehdet isoja.

Vielä kukitaan viimeisiä.

Ja tän kesän ensimmäinen.

Suorakylvönä ulos, sitten kun kylvät kesäkukat.

Tälle maurinmalvan läheiselle sukulaiselle en löytänyt omaa otsikkoa.
Jos on väärässä paikassa, niin modet huomauttakaa.

Zebrina on tämän kiiltomalvani lajikenimi ja siemenet peräisin Seemnemaailmasta.
Kukinta alkoi reilu viikko sitten kymmensenttisenä.

Loistava tuttavuus tämä Zebrina: Kukkinut aivan pienestä taimesta alkaen ja nyt kasvimaalla pukkaa koko ajan uutta kukkaa, haaroittuu komeasti  ja mittaakin tullut jo metri. Suosittelen!

Pitää vain laittaa ensi kesänä arvoiselleen paikalle ja tukea ajoissa, koska nyt kasvu enemmän maansuuntaista...

Ihastuttava kukkasydän! Onkos tämä maurinmalvan tapaan yksivuotinen? Kehtaiskos syksyllä kerjätä siemeniä jos niitä tulee sinulle yli omien tarpeitten? Olen meinaan saanut malvapurennan ja näitähän on saatava kukkapenkkiin kanssahymy.

Yksivuotinen näillä leveysasteilla ainakin kirjojen perusteella, mutta ajattelin jättää kasvin maahan ja katsoa josko talvehtisi. Siemeniä voisi myös kylvää jo syksyllä että saisivat hyvän alkuun lähdön heti keväällä. Itse esikasvatin, mutta varsinainen kasvupyrähdys tapahtui vasta ulkona. Toki voin lähettää Sinulle siemeniä. Laita hölöä sitten syksymmällä, koska siemeniä näyttäisi tulevan ihan kivasti...

Kiiltomalvaan aukesi ensimmäinen kukka. Olikohan siemenet peräisin jutitalta? Ihastuttava kukka .

Kiiltomalva ''Purple Satin'' aukaisi tänään ensimmäisen kukkansa

Ja lisää on tulossa!

Ja tämä on lajike ''Primley Blue''

Kiiltomalva ja pörriäinen:

Jos olisi Suurin kiiltomalva-sota käynnissä, luulisin olevani aika vahvoilla. Kiiltomalvoilla on pituutta jo 190cm. Taitavat nauttia kuivuudesta ja lämmöstä.

LukinLilja, ootahan, kunhan tässä viikonlopun tullen omiani mittailen...;))

.... tuosta seinän vierestä.....

No onhan toi nyt jonkin kokonen toi Euffiksenkin malva ;). Omani otin tänään ylös maasta, eihän noita ylettynyt mittaamaan muuten. Lopullinen mitta pisimmälä kiiltomalvalla; 265cm!!! Kakkossijalainenkin oli 260cm.

Minä ostin tuon ‘Primley Blue’-kiiltomalvani viime kesänä, myyjä sanoi sen olevan monivuotinen. (Ja kyllä sen varresta näki, että edellisvuonna ainakin oli ollut jo olemassa). Onko joku muu koittanut talvettamista? Nyt omani on pimeässä kylmässä kellarissa, lehdet ovat vielä vihreänä.

Kuinka pitkä itämisaika on kiiltomalvalla? Kylvin omani kasvihuoneeseen 16.5 eikä mitään näy. Kannattaakohan enään kylvää uutta satsia? Kesämalvikit ovat sirkkalehdellä, oikeita lehtiäkin hieman näkyvissä. Kylvin siis kummatkin samaan aikaan.

pari viikkoa. peititkö? siitä sanotaan, että itää valossa.