Hölö = Privaattiviesti, tuolta oikeasta yläkulmasta löytyy! :))
jaa juu, no miepä laitan, hetko:-)
Mikähän siinä on kun yksivuotisten taimet ei kasva.. Samanlaisina vaan jöröttää millaisina ne maahan siirsin jo useampi viikko sitten. Kuvittelin että saisin esikasvatuksella jo aikaisin reheviä kasveja... Just joo, järkyttyivät vissiin liikaa kun joutuivat pienistä purkeista avomaalle. Kosmoksetkaan ei kasva, paitsi isompaan ruukkuun siirtämäni. Malopit ehkä vähän yrittää..
Samaa olen ihmetellyt tämän kevään ulos tekemistäni siemenkylvöistä. Älyttömän vaikeroivia, pieniä natusia ovat vieläkin. Varmaan ainakin täällä III-vyöhykkeellä kylmä ja rutikuiva toukokuu, sitten sateinen ja kylmä kesäkuu ovat tyssänneet kasvun.
Annoin olla ruukuissa pitkään näiden ja muutama päivä sitten laitoin vasta maahan. Korkeutta noin 20 senttiä ja ihan pirtsakoilta näyttävät. Se jää nähtäväksi tapahtuuko mitään...
Kuka sitä nyt kasvaa viitsisi, kun varsinkin yöt on olleet tosi kylmiä ainakin etelässä.
Vaan nytpä luvattiin lämpimämpää, jospa ne siitä.
Minun maurit meni tosi myöhään maahan, viskelin vaan siemenet sinne sun tänne. Ei taida kukkia ollenkaan tänä vuonna, sillä taimia ei näy missään.
Oi Hoyabellalla jo kukkii mauri! Miulla ne ei viitsi edes kasvattaa vartta... Joka päivä pitää käydä suurinpiirtein mittaamassa mutta tiiä mitä tässä pitäisi vielä keksiä että alkaisivat taas kasvaa.
Samaa olen ihmetellyt. Kovin ovat maurini pieniä.
Minä puolestani epäilen jo ettei koko maureja tulekaan… Aivan mitättömiä taimia nyt, kun taas viime kesänä ryöppysivät muiden kasvien päällä.
Minä olen ensikertalaisena maurinmalvaa kasvattelemassa ja kovasti olen pemmastanut kukkapenkeissä ja löynnyt pieniä alkuja vain. No huh. Muillakin.
Pidetään kuitenkin paukkua että ehtivät.
Maurit pieniä täälläkin. Kuten kaikki muutkin ulos suoraan kylvetyt kesäkukat. Tuo sade ja kylmä ilmeisesti hidastanut niiden kasvua. Osan esikasvatin sisällä, mutta niistä tuli niin hentoja, etten penkkiin niitä laittanut. Istutin ne tuonne heinikon (paremminkin nokkospuskan) viereen. Ovat kyllä nyt tukevoituneet ja kasvaneet sellaisiksi 20 senttisiksi. Ne varmaan ehtivät kukkimaan. Penkissä kasvavat vasta sirkkalehdillä. Yksi päivä jo pohdiskelin josko kuitenkin siirtäisin ne esikasvatetut penkkiin… enpä tiedä.
Meillä maurit kukkivat jo täyttä häkää. Esikasvatin hieman.
Alkoihan ne kukkimaan minullakin, vaikka epäilin kovasti.
Ei tullut otettua kuvaa, mutta maurinmalvat kukkivat nyt reilun puolen metrin korkuisina. Täytyy laittaa ensi vuonna parempaan paikkaan ja aikaisemmin.
Mullakin alkoi nuo esikasvatetut maurit kukkimaan noin viikko sitten. Korkeutta niillä ei ole kuin joku 30-40cm. Ei oikein ole säät suosinu noita yksivuotisia. Kaikki muut yksivuotiset mitä kylvin suoraan ulos ovat alle parikymmentä senttisiä. Ainoat yksivuotiset jotka aikovat edes vähän kukkia ovat kesäharso ja krassit. Ulos kylvetyt Maurinmalvat on huikeat 10cm pitkiä
Meillä kasvoi maurinmalvat kohisten kun pääsivät penkkiin, nyt ovat kukassa:
Kivasti lähistöllä on tuoksuherneitä, jotka on suunnilleen samaa sävyä:
Tässä vielä malvat kokonaisena
Meidänkin maurit aloitti. laitoin siemenet suoraan pihalle ruukkuihin ja näin hyvin kerkisivät.