Malva: Maurinmalva (M.mauritiana), Kiiltomalva (M.sylvestris)

Kovasti samalta kasvilta näyttää, Kiiltomato. Olen siinä käsityksessä, että meillä aina yksivuotinen,
mutta vaikuttaa niin helpolta ja kiitolliselta, että varmasti saa vakituisen paikan meillä. 
Otan siemenet visusti talteen hymy.  

Minä olin se onneton kanssa joka luuli laittaneensa perennan siemeniä multaan maaliskuussa ja jo toukokuussa ikkunalaudalla alkoivat maurinmalvani kukkimaan. Nyt ne on n. 150 cm korkeita ja kukkivat edelleen kuin viimeistä paivää. Siemeniäkin on tulossa kovasti ja tuputtelen niitä sitten innokkaille, jos vaikka merlinin siemenet loppuvat kesken. Kuvassa on väliaikainen tukiviritelmä kun kukkevarret alkoivat kaatuilemaan. Kauniimmankin tuen ansaitsisi.

maurinmalvasta on helppo kerätä siemenet.ne jää niinkun pieneen nyyttiin,eivätkä putoa.keräsin vielä tammikuussa niitä ja kaikki lähti kavamaan.

Milloin kerään ne?

sitten kun se nyytti on ruskea. nyytissä näyttäisi olevan niinkuin pieni rengas ja se jakautuu siemeniksi.kukkia tulee uusia aina lokakuulle asti ja siemeniä kertyy kesän mittaan hirveästi.

Kiitokset tiedosta! Minä kun ajattelin että kun noi kukat ovat kukkineet, niin että se loppuu siihen kukinta. Mukava tietää, että saa koko kesän ja syksyn nauttia ihanista kukista.

Pikkuruusu, se näyttää löytyvän kortistosta maurinkiiltomalva-nimellä.

Välke, tuskin niitä siemeniä ihan kauheasti tuputtaa tarvitsee. Varsinkaan tuollaisten kuvien jälkeen. Aah ja ooh! *asettuu jonon jatkoksi*

No niinpä olikin,ainainen kiirre niin ei lue huolella.

Merlin, sulla näyttää maurinmalva osittain kerratulta. Tosi upea. Laitoin eilen vanhan kuvani maurinmalvasta tuonne vapaan sanan puolelle, kun kokeilin kuvan liittämistä, mutta se on nyt siellä. No joka tapauksessa omat malvani ovat yksinkertaisia. Mutta muistaakseni koin niiden taimettamisen hiukan hankalaksi, vai odotinko sitten tuloksia liian äkkiä, en tiedä. Innostun taas ensi keväänä kokeilemaan. Nähtävästi taimia vois istuttaa hyvin lähekkäin, niin saisi näyttävän puskan. Mulla olikin vain kaksi kappaletta taimia kolme vuotta sitten.

Viimekesäinen maurini teki runsaasti siemeniä ja ihmetys ihmetys, samaan paikkaan oli keväällä ilmestynyt pikkutaimia, jotka nyt kukkivat. Ikkunalla kasvatetun pistin naapuriksi, on toki isompi, mutta hyvin tulevat perässä nämä itsekylväytyneet. Siitäkin erinomainen kasvi tuo mauri on, että viihtyy hyvin kuivallakin paikalla. Viime kesänä ei juuri vesitippaa nähnyt, mutta hänpä vaan kukoisti.

Fiia, ei ole kerrattua, terälehdet asettuvat osittain limittäin, sellaiseen propelliasentoon, siksi röyhelöisempi vaikutelma. Valmu, siemenet ovat sinulta, joten kaunis kiitos, hieno kasvi!

Tässä on minun maurinmalvani, kasvattelen niitä ensimmäistä kertaa. Ne on siirretty turvaan talon seinustalle tuulelta, täällä tuuli niin kovin että malvaparat olivat kaatuneet ja ruukkukin oli haljennut. Onneksi varret eivät katkenneet. Nämä uuteen multaan istutetut maurit ovat tosi korkeita, ne jotka laitoin vanhaan "pataan" jossa oli vanhaa multaa ovat vain noin. 30-40cm korkeita, kukkia tosin niissäkin on paljon. Oli tosi helppo kasvattaa, melkein kaikki siemenet itivät ja kasvoivat tosi nopeasti.

Kovin on maurit eri kokoisia kukkiessaan. Mun matalimmat maurit on vain kymmensenttisiä

kun taas korkeimmat kilpailee korkeudessa iltahelokin kanssa:

Kukkia kastellessani huomasin, että sinipunavaularuukkuuni oli ilmestynyt salamatkustajia. Pieni kymmensenttinen maurimalvan taimi jossa on jo nuppuja ja sileälehtistä persiljaa .

Nyt ensimmäinen kukka avautunut Maurinmalvassani. Tästä se väri-ilo alkaa..

Maurinmalvaa kyläilypaikkamme puutarhassa. Tätä oli siellä paljon. Huomioin, että se sopii ensiluokkaisesti vaikkapa jaloritarinkannusten värimaailmaan mahtavasti. Mutta niin se on että tätä minä puutarhaani vielä hankin ja piste.

Onpa läkähdyttävä tuon kukan värisävy sydän!

Olenkohan saanut pihalleni variegata-maurinmalvan?

Sehän on hauskan näköinen, ja kukkaakin pukkaa, vaikka on pieni itsekin!

Pieni on -semmonen vaaksan mittainen. Kaveri vieressä huitelee puolessa metrissä. Mikä lie mutaatio -kuivuutta ei ole ainakaan!
Taidampa kerätä siemenet visusti taltee -jos niitä nyt sitten tulee. Meidän pihasta on ainakin pörriäiset hukassa...