Malva: Maurinmalva (M.mauritiana), Kiiltomalva (M.sylvestris)

Huomasin, että malvikki- ja maloppikylvöksistäni pukkaa yksi maurinmalva ja on pari päivää sitten alkanut kukkia. Iloinen yllätys.

Rapistelin eilen maurinmalvoja ja hämmästys ja kummastus, en löydä siemeniä. Kasvin kukkaperät ovat hieman tummemmat, mutta tuntuvat tyhjiltä, ovat ihan littanaisia. Tänäänkin, kun aurinko näyttäytyi, 
oli kimalaisia kukkien ympärillä.
Millainen siemenkota niillä on/pitäisi olla?

Jos en väärin muista niin sitten kun kukat on kokonaan kuihtuneet ja jäljelle jää vain se kukkapohjus niin sieltä löytyy siemenet. Ovat kuin myyrän papanoita, ringissä toisissaan kiinni ja kun ne napsuttelee irti niin yhdennäköisyys myyrän papanoihin ilmeinen.

Nämä ihanuudet ei näköjään sadetta pelkää. Aina vaan uudestaan kukki ja hehkuu..

Tosi nätti. Kylväytyykös tämä itsestään, kuten monet kesäkukat??

aronja, mistä otan myyrän papanoita tähän hätään vertailukohdaksi naurua?

Aivan ihana väri tässä vuokkiksen Maurinmalvassa hymy.

RHN- Ensi kertaa koko komistusta kasvatan. Ennemmin en ole edes nähnyt livenä. Nyt siis kokeilen eri vaihtoehtoja. Kuten myös sen, nopeuttaako esikasvatus miten paljon. Eli 3- vaihtoehtoa suunnitelmissa. 1- jätän siemeniä talvehtimaan maahan. 2- esikasavatan vaikka maaliskuusta alkaen. 3- kylvän suoraan keväällä.

Hei vuokkis, mauri on niin reipas kasvamaan, että minun 10.3 istuttamani maurinmalvat kukkivat jo toukokuussa iloisesti ikkunalaudalla. (Silloin olin vielä siinä uskossa, että kasvattelen perennaa).Siirsin ne äkkiä sieltä kasvihuoneeseen jäähylle. Siitä lähtien ovat kukkineet kilpaa ja korkeuttakin taitaa olla jotain 160 cm.

Siemeniä olen jo saanut talteen ja paljon on kypsymässä. Ihana kukka, laitan ehdottomasti ensi vuonnakin. Todella helppo kasvatettava ja ahkera kukkija.

Hyvä, että on silleen nopea, että ehtii kukkimaan, vaikkei esi-kasvatakkaan. Ahtaissa tiloissa ei ole liiemmälti tilaa, joten joutuu aina harkinnan varaiseksi muutamia kasveja.

maurinmalva on senkin takia hyvä kukka ,että se kukkii ihan viimeiseen saakka.viime talvena kun tammikuussa tuli se lämmin kausi niin minun malvani alkoi aukaisemaan kukkiaan.punaista jo näkyi,mutta sitten oikea talvi tuli.silti ei talvehtinut,eikä siemenet penkissä lähteneet kasvamaan.onneksi keräsin runsaasti siemeniä talteen.

Arvaapa Merlin olenko kääntänyt kaikki kaapit ylösalaisin ja koittanut löytää viimekesäisiä Maurinmalvan siemeniä että olisin kuvan saanut... No ei löydy eisurullinen Ne siemenet nyt kuitenkin on semmoisia jonkun epelin papanan näköisiä, ei ihan pieniä vaan semmoisia minipellettejä.. (ihan niinkuin taas tästäkään mitään apua olisi...) Kehvatsu kun hankalan kysymyksen (tai parikin) pistit...naurua

Eikös ne siemenet ole tälläisessä pyörylässä, ja nyt saa nauraa tällä hienolle havaintokuvalle

Eli siemenpyörylä ja sitten sitten siinä sivussa yksi siemen:

Raakki osaisi varmaan kuvien kera näyttää koska siemen on kypsä.Tutkiskelin just ja siemenkota oli joko pudonnut pois tai sitten kun otin kodan käteeni ja availin niin minusta ne eivät olleet kypsiä.Raaakkiii!

Vaikken ole Raakki, niin sanonpa vaan, että kun ne siemenet ovat sellaisia keskiruskeita ne voi kerätä ja mitä tummemman ruskeiksi saa ne pidettyä kypsymässä, aina parempi. Yleensä irtoavat koko renkaana ja siitä on sitten hyvä rapsia niitä irralleen kuivatellessa.

Kiitos vaan,samahan se on kuka vastaa.Pitää mennä syynäileen uudelleen mutta aamulla kun niitä äkisti kattelin niin näytti että on raakoja tai sit pudonnut,pesenkin silmälasit ja meen uudelleen.

Multä jäi muutama siemen kevvän kylvöistä.
Kuvassa näkyy rinkulaa sekä yksittäisiä siemeniä.

Kuvasin pihalla tänään vierekkäiset "mauri"kaverukset. Koko kesän olen ihmetellyt kirjavalehtistä "lilliputtimauria". Kokoero on melkoinen.

Tuo maurinmalva kuuluu kyllä ensi kesän kasvatettaviin. Saako noita siemenöitä kaupasta, en vaan ole koskaan sattunut näkemään (tai edes osannut etsiä). Se on tosi ihanan näköinen.

Täältäkin saatat saada samalla jos lähetän niitä liuskasalkoruusun siemeniä.
Mä taisin tilata ensimmäiset siemenet Isoäidiltä.